18.4 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateRazboiul din Afganistan afecteaza transporturile navale

Razboiul din Afganistan afecteaza transporturile navale

Transporturile navale containerizate din Romania sint afectate de introducerea unor suprataxe din cauza razboiului din Afganistan, fapt care a condus la cresterea globala a tarifelor de transport, afirma operatorii din piata romaneasca de shipping. Suprataxele au fost introduse de companiile de asigurari, ca masura suplimentara pentru acoperirea riscului de razboi, si variaza intre 10 si 200 de dolari/container, in functie de destinatie. „Pentru porturile de descarcare cu riscuri minime, precum cele din Europa, tarifele sint mai mari cu aproximativ 10 dolari/container, in timp ce pentru destinatiile din zona conflictului s-au majorat cu circa 200 de dolari/ container, a declarat Nicolae Benchea, director al societatii Levant Maritime Services. Suprataxe de pina la 125 de dolari sint percepute si la traversarea canalului Suez.

In acestea conditii, companiile romanesti apreciaza ca traficul containerizat spre tarile musulmane din zona Orientului Apropiat a scazut cu circa 15-20%. Cel mai puternic sint afectati clientii, societatile de import-export, care, pentru a-si continua activitatea, sint obligati sa suporte aceste costuri suplimentare. De asemenea, o alta problema este incetarea temporara a derularii contractelor cu societatile aflate in zona de conflict, formata in principal din tari precum Arabia Saudita, Liban, Pakistan, Iran si Irak. „Multe dintre societatile care efectuau comert cu firme din zona au incetat livrarile, motivind ca asteapta sfirsitul razboiului”, spune directorul companiei Levant Maritime. „Exportul este in scadere, dar majoritatea companiilor de comert exterior si-au asumat surplusul tarifar si suporta costurile din buzunarul propriu”, a spus Mariana Ionescu, referent la compania MSC Romania Shipping. Costin Marcel, directorul companiei Zimrom Shipping, declara ca, desi societatea sa nu efectueaza transporturi catre tarile arabe, piata transporturilor navale resimte impactul aplicarii acestor taxe. „Chiar daca vrei sa transporti in Franta, pretul este mai mare cu 10 dolari pe container”, a spus Costin.

Marius Rusu, directorul societatii HUB Dacia, precizeaza ca o alta cauza care contribuie la diminuarea transportului naval este restringerea drastica a comertului cu societatile americane dupa atentatele din SUA de la 11 septembrie. Totusi, reprezentantii firmelor de shipping afirma ca impactul asupra afacerilor pe care le deruleaza va fi limitat. „Procentul de marfuri exportate prin intermediul navelor maritime, in Orientul Apropiat, este de maximum 20% din traficul total”, spune directorul companiei Zimrom Shipping. Pe ansamblul intregului an, apreciaza directorul companiei HUB Dacia, volumulul traficului va depasi nivelul din 2000, cresterea din primele trei trimestre compensind scaderea din ultima perioada.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS