Daca s-ar respecta legea, Consiliul Local Susani ar trebui sa returneze 37 de miliarde de lei
Agentia Sapard Oltenia a scapat de calvarul lucrarilor de infrastructura derulate cu fonduri europene de consiliile locale conform masurii 2.1 a programului Sapard. Desi solicitantii trebuia sa finalizeze lucrarile si sa depuna cererile de plata pina pe 30 septembrie, agentia centrala a hotarit sa prelungeasca termenul cu o luna, deoarece in multe dintre cazuri lucrarile erau departe de a fi terminate, iar consiliile locale s-ar fi vazut obligate sa returneze banii primiti gratis de la Uniunea Europeana. Cu toate acestea, localitatea Susani din judetul Vilcea da mari batai de cap Agentiei Sapard Oltenia, intrucit este singura beneficiara care nu a terminat la timp lucrarile de alimentare cu apa in valoare de 37 de miliarde de lei si nici nu a depus cererea de plata aferenta, primarul si ceilalti reprezentanti ai firmei de constructii si proiectare fiind obligati sa dea explicatii la Bucuresti.
„Lucrarea de la Susani este gata in proportie de 90%, desi constructia a inceput la inceputul anului. In alte localitati lucrarile de acest gen s-au terminat si in doua-trei luni“, a declarat directorul Agentiei Sapard Oltenia, Daniel Popescu. Alte doua localitati, Perisani si Ionesti, au scapat ca prin urechile acului de o posibila sanctionare, depunind cererile de plata in ultima zi posibila, adica 31 octombrie. „Cele doua localitati au depus in timp pentru ca am decis noi sa lucram si in week-end-ul trecut. Altfel nu ar fi avut cind“, a precizat Popescu.
Cu jalba-n protap la Bucuresti
Persoanele angrenate in alimentarea cu apa din Susani au gasit o singura explicatie pentru nerespectarea intelegerii cu Agentia Sapard: proiectul nu avea trasata linia bazinului de apa, lucru care a ingreunat continuarea lucrarii. Conform spuselor lui Daniel Popescu, cheltuirea fondurilor de Consiliul Local Susani nu a fost lipsita de peripetii. „Au trimis o cerere de plata neconforma solicitind plata pentru lucrari neterminate. Documentul a fost trimis la Bucuresti la Comisia antifrauda, ceea ce a cauzat o intirziere de o luna. Eu cred insa ca si constructorul a tergiversat lucrarile. Pe 8 si 9 noiembrie voi merge la Bucuresti cu reprezentantul constructorului, cu primarul si cu dirigentele de santier pentru a discuta motivele intirzierii“, a mai spus directorul Sapard Oltenia. In cazul in care va fi obligat sa returneze intreaga suma de 37 de miliarde de lei, asa cum ar trebui sa se intimple in mod normal, Consiliul Local Susani se poate intoarce impotriva firmei de constructii si a proiectantului cerindu-le acestora sa-i dea banii inapoi. O astfel de varianta ar obliga practic Fondul de Garantare a Creditului Agricol (FGCA) si Consiliul Judetean Vilcea sa scoata bani din buzunar in calitate de giranti ai proiectului. Conform procedurilor de acordare a fondurilor Sapard, beneficiarul imprumuta de la banca intr-o prima faza 30% din suma totala, care i se deconta, ulterior, de agentie pe baza devizului de lucrari. Procedeul continua in maximum patru transe pina la atragerea intregii sume. Intrucit banca nu ar fi acceptat sa acorde imprumuturi de milioane de euro fara garantii solide, consiliul local putea fi girat de catre FGCA in cuantum de 70% si de catre consiliul judetean cu 30% din suma imprumutata.
Primarii habar n-aveau de fonduri europene
Directorul Sapard Oltenia a declarat ca se simte mai eliberat dupa incheierea masurii 2.1. „Aceasta masura a fost mai dificila pentru ca am lucrat cu primari care nu stiau cum sa foloseasca fonduri europene. Intrebau mereu ce sa faca, care este urmatorul pas. Asta a cauzat disfunctionalitati in derularea proiectelor. Daca s-ar mai face un nou program, ar merge snur. Totusi, la nivelul regiunii Oltenia am derulat 53 de proiecte in valoare de 1.400 de miliarde de lei. Imi pare rau doar ca din Dolj au fost doar doua proiecte, la Almaj si la Secu. Acum ne vom ocupa de celelalte masuri“, a concluzionat Daniel Popescu.