16.7 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFinantele Publice dau o grea lovitura firmelor-fantoma

Finantele Publice dau o grea lovitura firmelor-fantoma

Patronii firmelor din tara sint obligati sa schimbe vechile tipuri de formulare tipizate cu regim special. Incepind cu 1 iulie, formularele vor avea imprimate datele de identificare pentru fiecare utilizator. Acestea au hirtie speciala autocopiativa si sint tiparite cu o cerneala speciala. „Pe fiecare factura, chitanta, aviz de insotire a marfii sau bon de comanda vor fi trecute denumirea firmei, numarul de inmatriculare la Oficiul Registrului Comertului, codul unic de inregistrare, atributul fiscal, sediul social, contul bancar si capitalul social al societatii“, a precizat Mihai Antonescu, director executiv adjunct al Directiei de Metodologie si Administrare a Veniturilor Statului din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice Dolj.

Prevederile se aplica si formularelor tipizate specifice anumitor utilizatori, pentru care acestia au primit aprobare de la Ministerul Finantelor Publice. Conform ordinului ministerului, utilizatorii vor adresa comenzi ferme de formulare tipizate unitatilor abilitate care functioneaza sub supravegherea Companiei Nationale Imprimeria Nationala care vor asigura tiparirea si distributia formularelor, excluzindu-se in acest fel orice veriga intermediara. In judetul Dolj, aceste formulare pot fi achizitionate numai de la societatea MEDIA SUD EUROPA SA, prin intermediul Tipografiei de Sud. Termenul de livrare pentru formularele solicitate este de maximum 15 zile de la inregistrarea comenzii ferme. Directorul din Finante a precizat ca firmele care au in stoc formulare vechi achizitionate inainte de 1 iulie le pot folosi pina la sfirsitul acestui an, iar agentii economici care au epuizat stocurile sint obligati sa-si achizitioneze noile formulare. Pina la intrarea in vigoare a ordinului Ministerului de Finante, respectiv 1 iulie, firmele pot sa achizitioneze in continuare vechile formulare. Mihai Antonescu a declarat ca diferentele de pret intre noile si vechile formulare sint infime. „Daca un carnet de facturi costa inainte 200.000 de lei, acum costa 240.000 de lei. Prin imprimarea pe formulare a noilor date de identificare, firmele se fac cunoscute si in felul acesta se combate evaziunea fiscala“, a precizat directorul din Finante.

Noile formulare vor eradica evaziunea fiscala

Firmele au fost obligate inca de la jumatatea anului trecut sa treaca pe facturi valoarea capitalului social conform prevederilor Legii nr. 161/2003, de modificare a Legii nr. 31/1990.

„A existat si pina acum posibilitatea ca firmele sa beneficieze de facturi personalizate, dar nu era obligatorie. Doar firmele mari au recurs la acest procedeu pentru a-si face reclama“, a declarat Mihai Antonescu. Potrivit acestuia, firmele nu se vor grabi sa achizitioneze noile formulare personalizate, pentru ca au deja stocuri mari: „Din 14-15.000 de firme care sint active si care si-au depus bilantul contabil, doar 3-4.000 isi vor cumpara in viitorul apropiat aceste formulare. Sint multe firme care cumpara acum formulare vechi sub pretextul ca pe cele personalizate le vor achizitiona mai tirziu“. Prin introducerea obligativitatii inscrierii datelor de identificare, ministerul spera sa reduca evaziunea fiscala si falsurile. „Esenta legii este sa nu se mai poata falsifica aceste facturi, sa nu se mai vinda pe la colturi“, a precizat Mihai Antonescu. Acesta a descris modul in care se faceau afaceri cu vechile facturi fara elemente de siguranta. „Romii cumparau facturi din toate colturile tarii, treceau datele unei firme-fantoma, primeau marfa, circulau cu ea, apoi rupeau facturile si nu inregistrau nici un fel de venit. Acum, fiecare are pe factura denumirea furnizorului, iar in evidenta Imprimeriei Nationale sint toate carnetele de facturi pe care le-a luat societatea respectiva si orice factura emisa trebuie si inregistrata in evidente“, a mai declarat Mihai Antonescu.

Din 22.000 de firme, doar 14.000 sint active

Desi autoritatile locale se mindresc cu numarul mare de societati inregistrate la Oficiul Registrului Comertului (ORC) Dolj, aproximativ 22.000, doar 14-15.000 au activitate economica. Restul sint declarate fara activitate economica, deci implicit nu depun bilant contabil la sfirsitul exercitiului financiar anual. Gurile rele spun ca prin aceste firme se fac de fapt tranzactii cu facturi. Neavind activitate economica, acestea achizitioneaza facturiere pe care le dau altor firme, Fiscul pierzind astfel urma circuitului banilor inscrisi in documente. Si mai interesant va fi de urmarit ce se va intimpla cu aceste societati dupa expirarea termenului de 30 iunie, data pina la care sint obligate de Registrul Comertului sa-si preschimbe certificatele de inmatriculare cu altele noi. Conform datelor ORC, peste 8.000 de firme din Dolj sint in pericol de dizolvare din aceasta cauza. Oricum, daca se hotarasc sa devina active si sa achizitioneze formulare personalizate, trebuie sa-si preschimbe si certificatul de inmatriculare pentru ca fara el nu pot cumpara noile tipizate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS