13.4 C
Craiova
duminică, 9 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateFord B-Max, pe străzile României

Ford B-Max, pe străzile României

50 de jurnalişti din Craiova şi Bucureşti au testat, miercuri şi joi, maşinile B-Max fabricate la Craiova, pe drumul de la Craiova până la Cheile Grădiştei, pe traseul Bran-Moeciu, respectiv de la București și până la munte. Pe drum, oamenii ne opreau să ne întrebe depre maşină şi, mai ales, despre motor, şi acesta fabricat în inima Olteniei. Fordul oltenesc se comportă exemplar pe drumurile ţării. Surpriza vine de la companie: maşina porneşte de la un preţ de 12.700 de euro, faţă de 13.400 de euro, cât era iniţial.

Pornim cu maşinile Ford B-Max la ora 10.30, după ce perfectăm actele de drum, la dealerul regional Plusauto. Conducem un B-Max cu motor EcoBoost de 1.0 litru, fabricat şi el în Bănie, vehicul în varinta Titanium, de 120 de cai putere, cu toate echipările posibile, de la sistemul ingenios de comunicaţii SYNC şi până la sistemul Active City Stop, care opreşte motorul atunci când aştepţi la semafoare, în mediul urban. Cealaltă maşină care pleacă din Craiova este tot varianta Titanium, dar cu un motor Diesel de 1,5 litri ce dezvoltă 75 de cai putere. Prima surpriză apare la o benzinărie la care oprim. Oamenii se strâng roată în jurul nostru, văzând maşinile inscripţionate „B-Max – viața este ca o ușă deschisă“, şi ne întreabă cum se comportă maşina. Pe drum, mai oprim să ne aşteptăm colegii. Alţi doi oameni se opresc şi exclamă: „Asta e maşina făcută la Craiova? Domn’e, cum e motorul?“. Colegii mei de breaslă aflaţi la volanul celor două vehicule plecate din Craiova au explicat că maşina se comportă exemplar şi că micul motor de un litru face minuni în orice condiţii de drum şi trafic. În Braşov, ni se întâmplă alt lucru frumos. La un semafor, un taximetrist iese din maşina sa şi ne bate în geam grăbit. Urmează aceleaşi întrebări: cum este maşina, cum e motorul, cum se comportă, semn că unii dintre conaţionalii noştri au auzit despre vehiculul fabricat la Craiova. Având un design kinetic (un concept specific maşinilor Ford din ultimele generaţii), autoturismul pare mic pe exterior, dar este spaţios la interior şi frapează prin câteva elemente inedite: un motor mic, dar de putere mare; un sistem de comunicaţii modern, adică un gadget numit sistem SYNC, care permite comunicaţii prin voce şi bluetooth; stâlpul din mijloc lipseşte la deschiderea uşilor, dar el este încorporat în uşi, iar oficialii Ford aproape că ne-au convins că nici nu este nevoie ca la deschiderea uşii să fie acel stâlp din mijloc, de altfel incomod la urcare sau coborâre, dar extrem de util la siguranţă, spunem noi.

„Siguranţa este pe locul I“

După circa cinci ore de drum, constatăm că B-Maxul pe benzină are un consum mixt de 8,3 litri la 100 de kilometri, pe serpentine şi cu AC-ul pornit. Ajungem aproape în vârf de munte, la Cheile Grădiştei, unde începe prezentarea tehnică. B-Max s-a livrat la export în luna septembrie în număr de 2.630 de exemplare, iar cererea este destul de bună pe piaţa externă, explică oficialii Ford. „B-Max este o experienţă dinamică, atunci când eşti la volan“, spune Zoltan Brassai, director general al Ford România, adăugând că la modelul B-Max „siguranţa este pe primul loc, pentru că viaţa nu are preţ. Clientul nostru doreşte o maşină la care consumul să fie redus, taxele să fie reduse, emisiile trebuie să fie reduse, ca să nu poluăm, maşina să aibă stil. B-Max are toate acestea“. Directorul Ford a dezvăluit câteva detalii despre stâlpul inclus în uși: „Folosim materiale din industria spațială. Acestea costă mai mult, dar sunt mai ușoare“.
Graţie motorului EcoBoost de 1.0 litru, fabricat la Craiova, care a primit distincţia de „motorul internaţional al anului“, autoturismul răspunde la multe dintre cerinţele celor mai pretenţioşi viitori proprietari de autovehicule. „De când lucrez eu la Ford, de 22 de ani, este prima dată când un motor Ford a primit titlul de «motorul internaţional al anului» şi acest motor este fabricat la Craiova… Este un produs oltenesc…“. Micul motor dezvoltă o putere destul de mare, motiv pentru care Ford a echipat şi alte modele cu acest propulsor de 1 litru, dar care are o putere de până la 125 de cai putere. Vehiculul produs la Craiova a primit cinci stele NCAP la siguranţă în 2012, în condiţiile în care Ford nu are toate modelele de cinci stele. Revenim din nou la sistemul SYNC, pe care Ford îl consideră ca fiind „un alt mod de comunicare“, util deţinătorului maşinii. În caz de accident, maşina sună automat la 112, comunicând prin GS coordonatele maşinii. Un operator sună pe mobilul conducătorului auto accidentat, iar dacă acesta nu răspunde, atunci o ambulanţă porneşte către locul accidentului.

Maşina hi-tech porneşte de la 12.700 de euro

Dacă, de la lansarea pe piaţa din România şi până acum, B-Max avea un preţ de pornire de la 13.400 de euro, cu prilejul drive-testului de la Cheile Grădiştei, directorul general al Ford a anunţat că acum maşina porneşte de la un preţ de 12.700 de euro, dotată cu AC şi radio, ca o promoţie până la finele anului. În realitate, cel mai probabil că producătorul a constatat că pentru piaţa românească preţul era cam piperat. În acelaşi timp, pe piaţa din Germania, de exemplu, B-Max se vinde cu 2.000-3.000 de euro mai mult decât în România. De asemenea, cei care au trei tichete Rabla pot cumpăra B-Max la un preţ de 10.000 de euro în România.

Ce spun jurnaliştii despre maşină

Robert Stan, jurnalist la capital.ro, este de părere că B-Max este un vehicul foarte bun: „B-Max promite foarte mult. Este o mașină cu care îți poți transporta familia în siguranță și acesta este lucrul cel mai important. Probabil că mulți români și-o doresc, dar este cam scumpă, e adevărat… Surprinde o dată prin această deschidere interesantă a ușilor, și, a doua oară, prin acest motor de 1 litru, care este produs tot în România. Ford nu este prima mașină care are un sistem de comunicații, dar SYNC este primul astfel de sistem care funcționează în România și care poate fi accesat și în limba română. Cu adevărat important este că, fiind cu comandă vocală, nu mai e nevoie să atingi butoanele în timpul mersului“.
Alin Ciocan, de la Realitatea TV, a precizat: „Mi-a plăcut foarte mult motorul, cutia de viteze, poziția la condus, dar mai ales manevrabilitatea. Motorul de 1 litru are un cuplu excepțional pentru o mașină de 120 CP, răspunde prompt la comenzi. Mașina este foarte stabilă. Este senzațională!“.
Georgiana Ianoș, corespondent Realitatea TV, a spus că a fost încântată de micul motor, dar și de consumul B-Max pe benzină, „cel mai mult, însă, apreciez sistemul SYNC, care este hi-tech și, de asemenea, la o astfel de mașină este de apreciat siguranța. Sistemul Start/Stop este foarte util în oraș, pentru că oprește motorul când stai la semafor“.
Bogdan Radu, jurnalist la o televiziune centrală, a declarat după drive-testul cu B-Max: „Sincer, mi-a plăcut senzația din spatele volanului la varianta pe benzină, dar și cum răspunde mașina la fiecare manevră. Testată pe serpentinele de pe traseul Bran-Moeciu, mașina s-a comportat exemplar la cea mai fină schimbare de direcție. Este o mașină bine proporționată, cei 120 de cai putere dovedindu-se mai mult decât suficienți atât în rampă, cât și la demarajele pe scurtă distanță dintre semafoarele urbane“. Jurnaliștii experimentați care lucrează în domeniul auto au spus că varianta Diesel, cu motor de 1,5 litri, nu s-a ridicat la nivelul celei pe benzină cu motor produs la Craiova. În plus, consumul la varianta Diesel a fost destul de mare, pentru cei 75 de cai putere ai mașinii, ajungând la 6,6 litri la suta de kilometri (mixt). B-Max are o greutate de 1.250 de kilograme. Tot ca mici detalii, lipsesc punctele de susținere de pe ușile din spate, iar luminile nu se sting automat în momentul în care ieși din mașină.

Curiozităţi despre B-Max

– în două zile în care dealerii au avut „Zilele porţilor deschise“ în România, weekendul trecut, s-au înscris pe listele de drive-test 3.000 de români;
– în Craiova, 300 de oameni au dorit să facă drive-test cu mașina, în doar două zile în care Ford a avut „Zilele porților deschise“;
– vehiculele B-Max expuse în centrul Craiovei au atras numeroși craioveni, mulți dintre ei solicitând dealerului oferte de preț;
– angajații Ford au venit la mașini și se mândreau față de ceilalți craioveni că ei au lucrat la mașină: „Eu am montat acest beculeț“, „Eu am făcut CTC-ul la piesa aceasta“ etc.;
– în Europa, peste 3.000 de oameni au comandat maşina fără să o vadă în showroom-uri, ci doar la saloanele auto sau citind în mass-media despre ea;
– de la lansarea B-Max, de la Salonul Auto de la Geneva (în luna martie), şi până zilele trecute, citiseră în presă despre B-Max sau vizionaseră la TV date despre maşină 5.000.000 de europeni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS