Metodologia de mobilitate a personalului didactic din invatamintul preuniversitar, elaborata de conducerea MEC, a fost dezbatuta la Caciulata, de catre directorul general Ioan Neacsu si directorul general adjunct Constantin Traistaru – ambii de la Directia Generala pentru Evaluare, Prognoze si Dezvoltare din cadrul ministerului – impreuna cu inspectorii scolari generali adjuncti din toata tara care au atributii cu evidenta personalului didactic, precum si cu alti inspectori scolari cu raspunderi similare. Multe cadre didactice asteptau ca la aceasta intilnire metodologia sa se perfecteze macar prin „precizarile“ cu care se obisnuisera in fiecare an. Si aceasta, intrucit dupa evenimentele din decembrie ’89, titularizarea in invatamint s-a facut prin „concurs de dosare“ si nu prin concurs de competenta. Sint destui profesori care afirma ca noua metodologie va da dureri de cap conducerii MEC si in special celor care au elaborat-o.
Inspectorul general adjunct al ISJ Dolj, Monalisa Galeteanu, prezenta la instructajul de la Caciulata, spune ca aceia din conducerea MEC au pus accent, in special, „pe respectarea intocmai a legislatiei in vigoare, buna sau perfectibila, pentru a asigura calitate in invatamint si pentru a se elimina orice forma de coruptie“. Dupa o logica sanatoasa, tuturor cadrelor didactice care s-au titularizat prin concurs de dosare ar trebui sa li se scoata postul sau catedra la concurs, dupa care sa participe in competitie alaturi de toti tinerii cu studii superioare. Este vorba de egalizarea sanselor, daca tot se doreste „eliminarea oricarei forme de coruptie“. Abia dupa aceea ar trebui sa se vorbeasca despre acordarea salariilor si gradatiilor de merit. Cu toate acestea, la sedintele cu directorii, inspectorul general al ISJ Dolj, Constantin Busoi, a apreciat noua metodologie ca fiind „cea mai buna de la revolutie pina in prezent“. Punctul de vedere al acestuia este impartasit doar de anumiti profesori.
Vor mai aparea modificari in planul de invatamint
Monalisa Galeteanu spune ca in ceea ce priveste constituirea catedrelor in invatamintul preuniversitar, aceasta se va face pornind de la planurile de invatamint:
„Vor mai aparea modificari la Planul de invatamint pentru clasa a IX-a (liceu), iar Scoala de arte si meserii va fi structurata pe doua niveluri. Primul nivel cuprinde clasele a IX-a si a X-a (invatamint obligatoriu) si clasa a XI-a (specializare plus completare). Cel de-al doilea nivel cuprinde clasele a XII-a si a XIII-a, dupa absolvirea carora se poate sustine bacalaureatul“.
Maistrii-instructori fara studii superioare vor fi dati afara din invatamint
Tinind seama ca in Uniunea Europeana, in invatamintul preuniversitar sint incadrate numai persoane cu studii superioare, se doreste ca si in invatamintul romanesc sa se intimple acelasi lucru. Astfel, la dezbateri, s-a spus ca maistrii-instructori din invatamintul preuniversitar care nu si-au completat studiile in ultimii ani nu mai au dreptul de a preda incepind cu noul an scolar.
In Statutul personalului didactic, articolul 132 prevede ca in urmatorii opt ani de la aprobarea acestuia, maistrii-instructori titulari sa-si completeze studiile in conformitate cu cerintele postului pe care-l ocupa. Galeteanu mai spune ca, „incepind cu 1 septembrie 2003, in invatamintul preuniversitar de stat din Romania vor preda numai cadre didactice titulare ale unitatilor scolare respective sau cadre didactice care au promovat concursul national unic pentru ocuparea posturilor didactice declarate vacante/rezervate, ce se va desfasura pe 16-17 iulie“.
Pentru detasari, titularizari si supliniri, se va organiza concurs
Cit priveste detasarile, titularizarile si suplinirile, acestea nu se pot face decit pe baza de concurs.
De asemenea, la dezbateri s-a solicitat ca mai intii sa se stabileasca ponderea acordarii salariilor de merit pe discipline de invatamint si dupa aceea sa se stabileasca punctajele pentru fiecare candidat. S-a propus ca pentru anul scolar 2003-2004 calendarul acordarii gradatiilor de merit sa fie devansat, pentru noiembrie-decembrie, astfel incit cadrele didactice care nu obtin gradatia sa poata opta pentru salariul de merit.