http:http://www.youtube.com/watch?v=AL0evOLH6O8
După zile de nelinişti şi agitaţie pe la ghişeele Administraţiei Financiare, proprietarii de maşini au profitat ieri de intrarea în vigoare a noii ordonanţe guvernamentale pentru a plăti taxa de poluare la valoarea veche. Cât despre guvern, acesta s-a scremut să-şi repare greşeala şi a emis un act normativ care lasă din nou loc interpretărilor.
Aproximativ o sută de persoane s-au aşezat cuminţi cu noaptea în cap la uşa Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj după ce au aflat că noua ordonanţă de urgenţă a fost publicată joi seară în Monitorul Oficial. Anticipând valul de oameni, fiscul s-a pregătit şi a dublat numărul de ghişee. „Au fost la uşă la şapte dimineaţa peste o sută de oameni. Pentru ca toţi să aibă timp pentru a depune documentaţiile, vom lucra şi sâmbătă, între orele 8.00-14.00, şi duminică, între 8.00-12.00. Spre deosebire de fosta ordonanţă, cea nouă precizează că va fi luată în considerare data depunerii documentaţiei, deci nu mai sunt neclarităţi“, a declarat directorul DGFP Dolj, Mihai Antonescu.
După aglomeraţia de dimineaţă, spre prânz, lucrurile se liniştiseră. Oamenii stăteau cuminţi la rând, sub privirile jandarmilor.
Guvernul moare din vorbe de grija industriei auto
Dacă unele prevederi ale noii ordonanţe sunt clare, actul normativ fiind mult îmbunătăţit faţă de versiunea anterioară, altele lasă loc interpretărilor. La articolul trei, guvernul a introdus un criteriu nou la autoturismele scutite de taxa de poluare, şi anume norma de poluare Euro 4. „Autovehiculele M1 (cu până la opt locuri – n.r.) cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc (…) care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 – 31 decembrie 2009 inclusiv se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare“, se arată în articolul III al Ordonanţei de Urgenţă nr. 218 din 10 decembrie. Asta înseamnă că orice autoturism cu normă de poluare Euro 3 aflat la prima înmatriculare, chiar dacă este nou, va purta taxă de poluare, indiferent de capacitatea motorului. O astfel de scăpare contrazice flagrant motivele emiterii ordonanţei, guvernul bătându-se cu pumnul în piept că doreşte salvarea industriei auto şi a locurilor de muncă. „Guvernul României se preocupă de luarea măsurilor care să asigure păstrarea locurilor de muncă în economia românească, iar la un loc de muncă în industria constructoare sunt patru locuri de muncă în industria furnizoare“ este principalul argument al executivului trecut în preambulul textului ordonanţei. Nici nivelul taxei auto la maşinile noi de peste 2.000 cmc nu reflectă atitudinea de salvator asumată de guvernul ce stă să plece. Un autoturism cu motor de 2.100 cmc, care depăşeşte insesizabil bariera de 2.000 cmc impusă prin ordonanţă, poartă o taxă mai mare decât acelaşi autoturism mai vechi cu o lună. Iar valoarea ei scade pe măsura vechimii maşinii. De exemplu, pentru un autoturism nou de 2.100 cmc, normă Euro 4 cu emisii de 150 de grame de CO2/ km, se plăteşte o taxă de poluare de 904 euro. Pentru aceeaşi maşină, dar cu vechime de o lună, plăteşti 877 de euro, după trei luni dai 832, după şase luni – 814, iar după un an – 714. Cum este protejată industria când taxa este mai mare pentru o maşină nouă Euro 4 decât pentru una second hand rămâne un mare mister.
Adio, filieră non-UE, dar rămân cu tine
Guvernul a încercat să împiedice intrarea în ţară a maşinilor second hand din ţări non-UE, dar i-a reuşit doar parţial. Dacă vechea ordonanţă permitea să cumperi o maşină nouă sau second din Republica Moldova, Ucraina, Georgia sau Turcia, ca să dăm doar câteva exemple, fără să plăteşti taxă de poluare, ci doar taxă vamală, noul act normativ stabileşte următoarele: „autovehiculelor M1 cu normă de poluare Euro 4, a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc (…), înmatriculate pentru prima dată în afara Uniunii Europene şi care se înmatriculează în România li se aplică taxele prevăzute în anexele 1 şi 2 (noile taxe – n.r.). Asta înseamnă că autoturismele second hand non-Euro, Euro 1, 2 şi 3 sunt scutite de taxă, precum şi cele second hand şi cele noi peste 2.000 de cmc. În cazul lor se va plăti doar taxa vamală de 30% din valoarea facturii sau de catalog, care oricum este de câteva ori mai mică decât taxa de înmatriculare în multe cazuri.