Prima încercare a municipalităţii din Bănie de a epura piaţa drumarilor abonaţi la vistieria publică a eşuat. O firmă din Franţa cu terminale în România a reuşit să anuleze procedura de atribuire a acordului-cadru pentru reparaţia, întreţinerea şi modernizarea străzilor.
Gândul că ar putea pierde zecile de milioane de lei împrăştiate din buget pe drumurile Băniei îi chinuieşte pe constructorii hrăniţi de o viaţă din banii Craiovei, colectaţi de la contribuabili şi din terţe fonduri. Unul dintre ei a reacţionat prompt la încercarea municipalităţii de a limpezi apele în domeniul întreţinerii şi modernizării străzilor, contestând procedura de atribuire a acordului-cadru, pe patru ani, pentru reparaţia şi modernizarea străzilor. Colas Drumuri SRL, firmă a grupului francez Boygues şi deţinătoare a SC Ancorad Oltenia SA, a solicitat, pe 16 septembrie 2008, Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestatiilor (CNSC), prin adresa nr. 22.756, „rectificarea“ şi „completarea“ procedurii. Prin Decizia nr. 4.470/C9/42.29, CNSC a dispus anularea licitaţiei stabilite pentru 29 octombrie 2008, admiţând o serie de revendicări ale Colas Drumuri. Potrivit primarului Craiovei, Antonie Solomon, specialiştii municipalităţii au modificat deja câteva cerinţe. „Ne-am conformat deciziei CNSC, iar demersurile pentru atribuirea acordului-cadru au fost reluate. Licitaţia va fi anunţată în scurt timp, pentru că din 2009 nu mai vrem să lucrăm la străzi, trotuare şi parcări în două viteze, cu 20 de constructori, după 20 de licitaţii şi cu 20 de prelungiri de termen. Vrem să ştim clar pe ce ne bazăm în următorii patru ani când vine vorba de infrastructură. În toată ţara au fost încheiate astfel de contracte tocmai pentru a da posibilitatea autorităţilor să acţioneze rapid“, a declarat miercuri primarul Antonie Solomon. Conform acordului-cadru preferat de primărie, 74 de categorii de lucrări de întreţinere şi reabilitare a drumurilor ar fi contractate pentru patru ani de un antreprenor obligat prin clauze să intervină la fiecare solicitare a municipalităţii, fără licitaţii pentru fiecare stradă, trotuar sau loc de parcări.
Cerinţe grele
Potrivit CNSC, Coleus Drumuri SRL, din Craiova, a solicitat, între altele, „estimarea realistă a celui mai mare contract subsecvent, având în vedere valoarea totală estimată a acordului-cadru şi a duratei de patru ani a acestuia“, „micşorarea cifrei medii de afaceri pe ultimii trei ani prevăzute în fişa de date a achiziţiei“, „refacerea algoritmului de calcul pentru factorul de evaluare «preţul ofertei» în funcţie de cantităţile estimate a fi executate (adică în funcţie de preţul ofertei şi nu de preţuri unitare)“. Cu alte cuvinte, tarifele unitare la care se referea primăria, precum şi valoarea totală de 80.000.000 de lei estimată de municipalitate, conform căreia se impunea şi o cifră medie de afaceri pe măsură în ultimii trei ani, nu le-au căzut bine la stomac constructorilor din Bănie, mult mai bine primiţi până acum în bugetul local. CNSC „admite solicitarea privind estimarea celui mai important contract subsecvent şi, în consecinţă, şi solicitarea de micşorare a valorii cerinţei privind cifra medie de afaceri din ultimii trei ani“, tot aşa cum înţelege şi „cererile referitoare la factorii de evaluare“, „durata de realizare a documentaţiilor tehnico-economice“ şi „programul calităţii“, respingând celelalte acuze. De ajuns pentru anularea licitaţiei din 29 octombrie.
Şase candidaţi
Caietul de sarcini pentru licitaţie a fost ridicat până acum de şase firme, între care trei – autohtone, iar alte trei – din Bucureşti. Domarcons SA, Colas Drumuri SA (Ancorad Oltenia) şi SCT Bucureşti, prin filiala din Craiova, s-au interesat de abonamentul pe patru ani oferit de municipalitate. Construcciones Ruyz Aleman România, Straco Grup şi Delta ACM ’93, toate din Capitală, au achiziţionat, de asemenea, caietul de sarcini. Departajarea ar fi uşoară dacă primăria s-ar putea lua numai după calitatea lucrărilor executate în acest an, în cazul unora dintre societăţile menţionate. Însă calea până la desemnarea celui mai bun dintre constructori este cu totul alta.