30.6 C
Craiova
duminică, 21 septembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateCehii şi AVAS îşi dau palme la AVIOANE

Cehii şi AVAS îşi dau palme la AVIOANE

Anularea procesului de privatizare a Avioane Craiova cu Aero Vodochody se lasă cu declaraţii războinice din partea statului şi a companiei cehe. Aero a acuzat ieri AVAS că a minţit printr-un comunicat de presă, în care spunea că Vodochody a cerut clauze care încalcă regulile economiei de piaţă. AVAS a replicat, spunând că Aero se dă lovită fără motiv şi a anunţat că vinde de urgenţă Avioane.

Cehii de la Aero Vodochody s-au oţărât ieri pe Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), cea care le dăduse papucii de la privatizarea Avioane Craiova luni prin intermediul unui comunicat de presă. Aero Vodochody a răspuns cu aceeaşi monedă şi a emis ieri un comunicat în care îi face cu ou şi cu oţet pe cei de la AVAS. Cehii se plâng printre altele că, pe parcursul negocierilor, nu au fost informaţi în legătură cu clauzele care ar fi încălcat legislaţia şi principiile economiei de piaţă. „Despre aceste aspecte, reprezentanţii Aero nu au fost informaţi sau avertizaţi de AVAS în timpul negocierilor. Nici una dintre sugestiile sau cererile Aero nu a fost în contradicţie cu legea şi nu a adus schimbări condiţiilor licitaţiei sau ofertei Aero. Cehii declară cu fermitate că în timpul negocierilor nu au cerut niciodată nimic care să fie în contradicţie cu legile în exerciţiu sau cu procedurile licitaţiei. Aşa cum au confirmat şi onorabilii consilieri juridici români care au asistat compania în timpul negocierilor, propunerile Aero Vodochody au fost întotdeauna în conformitate cu prevederile legii privatizării în România şi cu practica standard internaţională în domeniul tranzacţiilor privind achiziţiile. Cererile legitime ale companiei nu pot fi considerate sub nici o formă o încălcare a vreunei norme democratice a ţării sau a economiei de piaţă“, se arată în comunicatul de presă al cehilor. Aero s-a declarat surprinsă de decizia AVAS de a întrerupe negocierile şi de a scoate Avioane la privatizare de urgenţă. „Aero Vodochody era interesată de prelungirea termenului de valabilitate al ofertei de vânzare, care ar fi reprezentat una dintre posibilităţile pe care AVAS ar fi putut să o ia în consideraţie“ se mai arată în comunicatul cu pricina. În plus, reprezentanta firmei de PR a cehilor, Ludmila Ţoneş, a declarat că Aero Vodochody a aflat din presă despre decizia AVAS. „Nimeni nu a spus un cuvânt. Toate negocierile s-au purtat la Bucureşti, dar luni nu s-a primit nici o scrisoare oficială“, a spus aceasta.

Aero se consideră nevinovată

Cehii au explicat în comunicat de ce au cerut AVAS să introducă în contract clauzele care, în cele din urmă, i-au scos pe tuşă în procesul de privatizare. „De exemplu, garanţiile între data semnării contractului şi data transferului dreptului de proprietate reprezintă elemente standard în conţinutul unui contract de achiziţii, chiar şi în cazul vânzării unei companii profitabile. Oferirea asigurării că Aero găseşte compania la sfârşitul perioadei de negocieri în aceleaşi condiţii ca la începutul procesului este, de asemenea, o procedură standard şi în cazul unei companii cu un statut în continuă degradare. Existenţa contractului ca parte a caietului de sarcini încă de la începutul licitaţiei reprezintă o declaraţie incorectă. Caietul de sarcini include propuneri pentru contractul care urmează a fi negociat“, au acuzat cehii de la Aero Vodochody. La final, aceştia au transmis un mesaj şi angajaţilor de la Avioane, cărora le-au urat un viitor mai bun.

Rugăciune către AVAS

Reprezentanţii AVAS nu le-au rămas datori cehilor şi au declarat că informaţiile din comunicatul Aero Vodochody sunt neadevărate. „Nu este adevărat că nu li s-a explicat despre acele clauze. Vreau să vă spun că atunci când a expirat primul termen al ofertei de vânzare a acţiunilor Avioane, pe 14 septembrie, cehii ne-au rugat să prelungim termenul spunându-ne că vor să deschidă contul escrow, unde să depună banii. Am crezut că au înţeles, dar după aceea, văzând că vin cu aceleaşi cereri, am decis să nu mai continuăm cu ei“, a declarat Adriana Tran, reprezentanta AVAS.
Aceasta a precizat că Aero ştia care este forma contractului şi că acesta a fost inclus în caietul de sarcini. „Contractul care este tipizat a fost inclus în caietul de sarcini. Mai trebuia completate doar datele, cum ar fi termene şi sume, ce urma să fie negociate. Nu înţeleg cum pot să spună că nu au văzut contractul. La toate privatizările se procedează aşa“, a mai spus Tran. 

Avioane nu e ca Daewoo

Dincolo de disputa dintre Aero Vodochody şi AVAS, rămâne un mare semn de întrebare. De ce statul nu a procedat în cazul Avioane aşa cum a făcut-o la privatizarea Daewoo? Adică să se dea o lege specială în care investitorul să fi beneficiat de anumite facilităţi, cum este cazul Ford. De fapt, de aici a şi plecat neînţelegerea celor două părţi. Cehii au citit pe site-ul de internet al AVAS contractul semnat cu Ford pentru Daewoo şi au dorit şi ei aceleaşi facilităţi. Atunci li s-a spus că în cazul lor nu se poate proceda la fel. Explicaţia este în curtea AVAS. „La Daewoo s-au putut acorda facilităţi pentru că a fost privatizat prin lege specială iniţiată în 2006. După intrarea în Uniunea Europeană, comisia europeană nu ar mai fi fost de acord  Aşa că, la Avioane, privatizarea s-a făcut pe baza Legii nr.137/2001, care nu prevede aşa ceva (facilităţi de genul Ford – n.r.).

Cehii nu au renunţat la fabrică

Alt mare semn de întrebare este ce se va întâmpla dacă la următoarea sesiune de privatizare, Aero Vodochody va depune din nou ofertă şi, culmea, va şi câştiga. Asta ar însemna că va pune aceleaşi condiţii şi va fi eliminată din nou, iar Avioane nu s-ar mai vinde decât peste câţiva ani. Iar AVAS nu i-ar putea împiedica cu nimic.
De fapt, cehii au fost o surpriză pentru AVAS. Surse din cadrul Autorităţii au precizat că oficialii români nu se aşteptau ca Aero să ofere mai mult decât concurenţii de la Alenia Aeronautica. „Am fost surprinşi că au suplimentat atât de mult suma iniţială pe care o ofertaseră. Şi atunci i-am declarat câştigători“, au precizat sursele menţionate. Nici cehii nu şi-au luat de tot gândul de la Avioane. „Aero Vodochody este în continuare interesată de Avioane şi nu exclude să participe din nou la privatizare, dar trebuie făcute calcule şi analizată această posbilitate“, a declarat Ludmila Ţoneş, reprezentanta MC Cann PR, firma care se ocupă de imaginea Aero Vodochody.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

25 COMENTARII