3.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPensionari momiți cu „chilipiruri“ de mii de lei

Pensionari momiți cu „chilipiruri“ de mii de lei

Prezentarea de produse făcută ieri-dimineață de angajații firmei din Brașov

Trei băieți bine îmbrăcați și extrem de convingători, o prezentare de circa o oră și un sfert a unor produse, folosirea repetată a unor cuvinte și expresii gen „cadou“, „reducere“, „surpriză“ sau „benefic pentru sănătate“ și persoane de vârsta a treia drept interlocutori pare să fie rețeta unei afaceri de succes. Mai ales când prețul produselor prezentate și propuse spre vânzare este cu mult mai mare decât în realitate, cu toate reducerile „mari“ făcute pe loc sau prin tragere la sorți, în „sprijinul“ participanților.

Totul începe cu un telefon, în rețeaua fixă de telefonie. De la capătul celălalt al firului ți se transmite că urmează să participi la un sondaj de opinie, în urma căruia, fără să-ți dai seama, îți dezvălui vârsta, venitul familiei, dacă ești angajat sau pensionar. Această ultimă categorie de persoane devine apoi ținta afacerii. Peste câteva zile, un nou telefon te anunță că ești fericitul câștigător al unui premiu, pentru participarea la sondaj, și ești invitat la recepția unui hotel din oraș pentru a-l ridica. De aici își intră însă în rol angajații firmei, care derulează o astfel de afacere. Câțiva băieți bine îmbrăcați și extrem de convingători, o sală de ședințe închiriată cu ora, câteva produse prezentate în vervă și un grup de pensionari pe post de interlocutori par să fie rețeta perfectă. S-a întâmplat acest lucru luni și marți, la un hotel din Craiova.
La intrare te întâmpină un tânăr care îți spune că urmează să participi la o prezentare de produse de circa o oră și un sfert și te invită într-o sală. Nu mai pomenește însă nimic de premiul promis la telefon, în cazul de față produse de curățenie. Te gândești că-l vei primi la plecare și intri în încăpere. Aici ești preluat de alt tânăr, care te invită politicos să iei loc. Pe masa din față sunt trei lucruri deocamdată necunoscute, pentru că sunt acoperite cu o pânză. Se face ora și începe prezentarea. Din capul locului ești însă înștiințat că e vorba de o reclamă la niște produse extraordinare, pentru că „reclama este sufletul comerțului“. „Nu veți vedea aceste produse la tembelizor (termen folosit de fiecare dată în loc de televizor), pentru că firma noastră nu este adepta unei reclame costisitoare, ci preferă să vină cu ele în fața dumneavoastră! La «tembelizor» le puteți atinge (produsele – n.r.)? Ei bine, aici da!“, își începe discursul unul dintre băieți. Nu înainte de a spune rapid numele firmei pe care o reprezintă și orașul de unde provine. În cazul de față, orașul este Brașov.

Pensionari, ieșind de la prezentarea de produse făcută ieri-dimineață de angajații firmei din Brașov

„Reducerile“ și „surprizele“ se țin lanț

Primul produs prezentat este un filtru de apă, cu cartuș de carbon. Bărbatul are grijă să-ți transmită cât de mult cheltuiește o familie pentru apa pe care o consumă, profitând de faptul că majoritatea celor din sală preferă să cumpere apă plată decât să o consume de la robinet. Este aprobat mai mereu de interlocutori, iar, la nevoie, și de colegii săi. „Dar oare apa cumpărată este și sănătoasă?“, se întreabă bărbatul, care vine și cu argumentele de rigoare: recipientele în care este îmbuteliată, modul de depozitare. „Credeți că substanțele toxice din plastic nu ajung în apă?“, „Știm noi dacă sticlele și bidoanele au fost păstrate corespunzător, ferite de soare și de alți factori externi“, sunt întrebările care sădesc îndoiala în rândul persoanelor din sală. Cum nici apa de la robinet nu este de „încredere“, lucru aprobat tacit de interlocutori, firma vine cu soluția salvatoare: un filtru de apă care se poate monta ușor la chiuvetă. O investiție bună la urma urmei, dar nu și când ți se arată prețul. Bărbatul scoate o coală A4 plastifiată și o flutură rapid prin fața celor prezenți. Când se oprește din mișcare, se vede și prețul: 1.500 de lei.
Cum pensionarii par puțin nedumeriți de cost, prezentatorul trece rapid la celălalt propus: un uimitor aspirator cu abur. Până să se dezmeticească persoanele din sală, bărbatul și începe o demonstrație: pe parchet, pe masă, pe draperie. Schimbă repede periile, în funcție de suprafață, și are grijă să pună accentul tot pe sănătate. De altfel, cuvinte și expresii gen „cadou“, „reducere“, „surpriză“ sau „benefic pentru sănătate“ sunt aruncate frecvent la înaintare. Cum ajută aspiratorul cu pricina la sănătate? Simplu: „nu mai este nevoie de produse de curățat, majoritatea și toxice“. Pensionarii sunt puși astfel în fața unei economii (nu mai dau bani pe diversele produse de curățat cada, toaleta, chiuveta, aragazul, parchetul) și a posibilității să igienizeze simplu și eficient toată casa. „Poate și nepoțelul dumneavoastră să pună mâna pe jos fără să existe riscul de a se îmbolnăvi“, este afirmația care atinge coarda sensibilă a oricărui bunic. Imediat vine însă și prețul, fluturat la fel, pentru început, prin fața pensionarilor: 2.000 de lei. „Cum vi se pare?“, continuă imediat bărbatul. Și pentru că persoanele din sală par mai destinse acum, vine și „marea“ ofertă: o pernă de masaj cu infraroșu.

Cadoul de „consolare“ pentru participarea la prezentare: o iconiță

„Tombola“ câștigătoare

De data asta, pensionarii sunt îndrumați să o testeze, iar, în paralel, li se explică toate beneficiile ei. Așa află că este de mare folos pentru mai toate afecțiunile, pentru prevenirea lor, chiar și pentru fixarea calciului în oase (masajul ar face ca pielea să secrete D3, substanța care ajută la acest lucru). Ajută la relaxarea mușchilor coloanei, te scapă de durerile de cap și de oase și chiar și de hemoroizi. Aici se umblă iar la latura financiară, iar pensionarii sunt puși să facă un exercițiu de imaginație: fie un masaj salvator și de mare ajutor pe viitor, fie o intervenție chirurgicală costisitoare sau o spitalizare cu costuri mari pentru tot felul de proceduri. Prețul este însă dezarmant: 6.500 de lei. Li se spune însă că atât ar costa și cel mai nou smartphone de pe piață, pe care îl folosesc generațiile actuale de tineri. „Decât să-ți cumperi un telefon scump și să-l cedezi apoi nepotului, mai bine te îngrijești de sănătatea ta. Așa îl poți ajuta mai mult“, este argumentul vorbitorului.
Pentru că pensionarii nu par însă prea încântați de oferte, vine surpriza: reduceri, pe baza unei tombole. Marele câștig: suma de 3.000 de lei. Asta sună mult mai bine, pensionarii intră rapid în joc, iar prezentatorul face chiar și o „derogare“ de la regulă: nu mai câștigă cel care are toate cele șase cifre de pe biletul tras, ci doar primele trei, cu condiția să se anunțe primul. Și nu va fi doar un premiu, ci trei! Se anunță cifrele, se ridică trei mâini, iar „norocoșii“ sunt imediat luați deoparte. Cei 3.000 de lei îi pot folosi pentru a achiziționa perna de masaj, iar drept cadou mai primesc și celelalte două produse „gratis“. Acesta pare să fie argumentul suprem care te face să crezi că ai făcut o mare afacere: cumperi toate cele trei produse cu „doar“ 3.500 de lei! Banii cash. Restul persoanelor mai puțin „norocoase“ primesc o iconiță pentru participare. De cadoul promis inițial prin telefon nu mai amintește nimeni nici la final.

„Dacă nu am vinde la aceste prețuri nu am avea profit“

Firma din Brașov care se ocupă cu acest tip de business are un capital social vărsat de 1.000 de lei și a fost înființată pe 17 ianuarie 2017 de către Cristian D., care are și calitatea de asociat unic. Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, societatea are ca domeniu principal de activitate „comerţul cu ridicata nespecializat“. Contactat de GdS, reprezentantul firmei brașovene a precizat că, dacă nu ar vinde acele produse la prețurile respective, nu ar avea nici un fel de profit. „Eu aduc produsele din străinătate și nu le pot vinde la alte prețuri, pentru că nu aș mai avea nici un fel de profit. După ce scazi costurile cu transportul, cu angajații, cu închirierea sălii de la hotel nu ai mai rămâne cu nimic. Noi doar prezentăm produsele, nu obligăm pe nimeni să cumpere. E alegerea fiecăruia. Oricum, să știți că nu a cumpărat nimeni în cele două zile cât am fost la Craiova. Vor să cumpere la început, dar se răzgândesc când e vorba de bani. Chiar mă gândesc să renunț la această variantă de comerț“, a spus Cristian D. Acesta a mai menționat că persoanele care ajung la prezentare nu sunt sunate direct de la firmă, ci prin intermediul unui call-center cu care aceasta are contract.

Cât costă, în realitate, produsele oferite

Prețurile pentru un filtru de apă precum cel prezentat de reprezentanții firmei din Brașov la valoarea de 1.500 lei variază între 170 și 280 de lei. Spre exemplu, un filtru cu montare deasupra chiuvetei, cu kit de racordare, un cartuș filtrant de carbon activ și cheie pentru cartușe incluse, recomandat numai pentru rețeaua publică, poate fi achiziționat cu 199 de lei. La același preț se poate comanda însă și un altul prevăzut cu filtru cu carbon activ granular (GAC) care conține 5% Argint și 5% KDF (argintul și KDF-ul ar împiedica înmulțirea bacteriilor, algelor și ciupercilor, contribuind la performanța filtrului). Și acesta vine la pachet cu toate accesoriile. Dacă vrei, în schimb, un filtru de apă cu cartuș ceramic reutilizabil (se poate spăla și refolosi), cu porii de 0,3 microni, îl poți achiziționa la un preț de 279 de ei, prin comandă on-line.
Aspiratorul „revoluționar“ prezentat la prețul de „doar“ 2.000 de lei costă, în realitate, de patru ori mai puțin. Dacă un aspirator profesional cu abur costă în jur de 1.000 de lei, potrivit ofertelor din mediul on-line, cel oferit la Craiova pensionarilor (același model, aceeași presiune) poate fi achiziționat on-line la prețul de 519 lei. La rândul său, perna de masaj cu infraroșu în valoare de 6.500 de lei are toate calitățile menționate la prezentare, doar că prețul este mult mai mic. O pernă similară putea fi achiziționată, ieri, de pe site-ul unei firme care vinde produse medicale, la valoarea de 1.500 de lei, redusă de la 1.650 lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS