8.9 C
Craiova
sâmbătă, 20 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljFord a renunțat la disponibilizări, dar reduce salariile cu 8%

Ford a renunțat la disponibilizări, dar reduce salariile cu 8%

În uzina din Craiova se mai produc circa 250 de mașini pe zi, față de anul trecut,  când se fabricau 375 de autovehicule (Foto: Arhiva GdS)
În uzina din Craiova se mai produc circa 250 de mașini pe zi, față de anul trecut,
când se fabricau 375 de autovehicule (Foto: Arhiva GdS)

Compania a căzut de acord cu sindicaliștii să nu mai disponibilizeze personalul care ar fi trebuit dat afară din motive economice, dar va reduce timpul de lucru și salariul tuturor angajaților fabricii cu 8%. Ford informează că vinerea cei 2.700 de salariați vor intra în CFS, timp de trei ore.

Producătorul auto din Bănie a căzut de acord cu sindicatele și a renunțat la concedierea, pe motive economice, a circa 170 de oameni, concediere planificată din toamna anului trecut. Compania și sindicatele au semnat, vineri, un act adițional la Contractul Colectiv de Muncă, prin care s-au perfectat noile modificări legate de timpul de lucru în fabrică și de diminuarea salariului angajaților.
Ford avea în plan să disponibilizeze circa 170 de persoane pentru a ajunge la numărul de plecări planificate de companie pentru fabrica auto din Craiova, de 680 de persoane, din cauza scăderii volumului de producție în unitate. Compania a introdus în noiembrie 2014 un program de plecări voluntare, stabilind ca 680 de persoane să se treacă pe listele de plecări voluntare, urmând să părăsească uzina și să primească până la 23 de salarii compensatorii. Compania susținea la vremea respectivă că, dacă nu se trec pe liste 680 de oameni care să plece oarecum voluntar, atunci fabrica va disponibiliza pe motive economice și va decide compania cine pleacă. Dar pe listele de plecări voluntare s-au trecut doar aproximativ 490 de oameni, care au ales să renunțe de bunăvoie la locul de muncă, iar Ford ar fi trebuit să dea afară încă aproximativ 170 de angajați.
Sindicatele s-au împotrivit concedierilor, astfel că vineri compania și sindicaliștii au căzut de acord să nu se mai recurgă la ele.

Reduceri de salarii pentru tot personalul

Chiar dacă 170 de oameni își păstrează locul de muncă de la Ford, pentru a se evita disponibilizările s-a ajuns la alt compromis: se reduce timpul de lucru pentru toți salariații cu 8%, dar cu același procent se reduc și salariile în companie.
„Pentru a atinge ținta de reducere de personal pentru 680 de posturi, Ford România a demarat încă de anul trecut un proces de consultări cu sindicatele. Ca urmare, confirmăm faptul că Ford România și sindicatele au ajuns la o înțelegere cu privire la implementarea unui program de lucru redus la fabrica din Craiova, ceea ce permite companiei noastre să evite concedierea a aproximativ 170 de persoane.
Programul redus de muncă va putea fi pus în practică după înregistrarea oficială a acestuia la autoritățile relevante. Pe parcursul acestui program de muncă redus, angajații vor fi remunerați conform prevederilor Contractului Colectiv de Muncă și ale legislației în vigoare“, a anunțat Ana-Maria Timiș, director de comunicare al Ford România. Reprezentanții Ford susțin că măsura reducerii salariilor se va aplica tuturor angajaților, care mai sunt în jur de 2.700.
„Practic, am ajuns la un acord de principiu, care prevede încetarea concedierilor colective, concomitent cu reducerea salariilor cu 8%. Nu suntem fericiți de varianta aleasă, dar această soluție de moment înseamnă locuri de muncă pentru toți angajații Ford“, a declarat și președintele sindicatului reprezentativ din cadrul Ford, Ovidiu Cioroianu. Sindicaliștii și Ford au bătut palma vineri pentru ca, în principiu, angajații companiei să intre în concediu fără salariu (CFS) câte trei ore pe săptămână, în fiecare vineri. „Programul de lucru se va termina vinerea la ora 13.30, iar în următoarele trei ore oamenii vor fi trimiși în CFS“, a mai declarat Cioroianu.

Înainte Ford trimitea oamenii în șomaj tehnic

Producătorul auto din Bănie luase măsura disponibilizărilor (voluntare plus cele din motive economice) din cauză că pe parcursul anului 2014 au existat foarte multe zile fără producție, numite și opriri temporare de producție. Doar într-o singură lună salariații de la secțiile de Vehicule și Motoare stătuseră acasă 13 zile lucrătoare, timp în care au fost plătiți cu 80% din salariu.
Diminuarea salariilor la Ford este una temporară, susține compania, iar această măsură ar conduce la eficientizarea activității Ford. Totuși, renunțarea la disponibilizări și introducerea orelor de CFS nu rezolvă definitiv problema opririlor temporare de producție. Potrivit unor surse din fabrică, în prezent se lucrează la programul de lucru pe lunile următoare și este posibil să mai apară câteva zile în care producția de mașini Ford B-Max va fi oprită temporar.
Ford și sindicatele urmează să înregistreze la Inspectoratul Teritorial de Muncă Dolj actul adițional la Contractul Colectiv de Muncă, prin care se vorbește de reducerea timpului de lucru și, implicit, a salariilor.

Între timp, fabrica produce mai puțin

Cum cererea de Ford B-Max a scăzut pe piața europeană, producătorul auto din Craiova a trebuit să își adapteze și volumele de producție. După încă un program de plecări voluntare, a trebuit reorganizată activitatea și pe linia de producție a vehiculului.
Din februarie 2015, Ford a scăzut volumul de producție de la 365-375 de vehicule B-Max pe zi, la circa 250. Compania a făcut demersurile necesare pentru a modifica volumul zilnic de producție după disponibilizările voluntare de pe finalul anului trecut și pentru a nu mai fi nevoită să trimită zile întregi angajații în șomaj tehnic, cu 80% din salariu.
La ora actuală, în fabrica Ford se mai produc doar vehiculul B-Max și motorul de 1.0 litru EcoBoost, în timp ce producția motorului de 1,5 litri a fost mutată în Marea Britanie, de la finele anului 2014.

Soluția pentru fabrică ar fi introducerea altui autovehicul în fabricație

În ultima perioadă, cererea de B-Max pe piețele europene a fost din ce în ce mai scăzută. Soluția așteptată de angajații din Craiova pentru ca fabrica modernă și utilată a Ford să producă ar fi aceea de a se introduce cât mai curând un al doilea model în fabricație la Craiova. Se pare că un nou model s-ar preta a fi produs în Bănie, însă Ford nu a anunțat încă dacă s-a stabilit cea de-a doua mașină. Compania se rezumă să precizeze că va „continua să caute oportunități pentru producerea unui al doilea autovehicul la Craiova“. În același timp, salariații consideră că se impune alt model cât mai curând.  „Dacă nu se hotărăsc anul acesta ce model să fie produs la Craiova, atunci pentru noi va fi foarte greu“, a spus un angajat al Ford. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS