22.3 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalVagoanele de marfa - bombe pe roti

Vagoanele de marfa – bombe pe roti

Ceferistii craioveni trag un semnal si avertizeaza: tragedia de la Gugesti-Vrancea s-ar putea intimpla oricind si pe liniile de cale ferata din Dolj. Starea deplorabila in care se afla aproape trei sferturi din garniturile de tren de marfa pune in pericol siguranta circulatiei si vietile celor care se ocupa cu administrarea vagoanelor. Cit de mult au invatat autoritatile din tragedia de la Mihailesti s-a vazut in urma cu doua zile cind un vagon de marfa a cauzat o explozie in care au fost ranite mai multe persoane, lucru care se poate intimpla oricind si oriunde, chiar daca vagoanele au sau nu revizia facuta.

CFR Marfa administreaza zilnic aproximativ 10.000 de vagoane de marfa, toate construite inainte de 1989. Pentru ca nu sint bani pentru cumpararea altora noi, compania se vede nevoita sa le repare pe cele existente, numai ca firmele care se ocupa cu acest lucru nu fac fata ritmului impus de starea actuala a acestora. Dan Urseiu, inginer dispecer la Servicul de vagoane al CFR Marfa Craiova, spune ca reparatiile capitale pentru vagoane se fac o data la 15-20 de ani, iar cele planificate, o data la patru ani. „De repararea vagoanelor se ocupa trei firme din Severin, Caracal si Simeria. Din pacate, acestea nu respecta in totalitate lucrarile inscrise in caietul de sarcini. Spre exemplu, lucrarile de siguranta la boghiuri si osiile montate sint facute de mintuiala. Unii dintre salariatii nostri nu isi fac treaba cum trebuie, in sensul in care nu respecta in totalitate instructiunile referitoare la verificarea starii de incalzire a cutiei de osii“, a declarat Dan Urseiu. In opinia sa, vinovata se face si conducerea companiei, care a concediat fara discernamint foarte multi angajati in fiecare an.

Componente de calitate indoielnica

Firmele care efectueza reparatii la parcul de vagoane se aprovizioneaza de la unicul producator de osii si boghiuri din tara: Societatea de Material Rulant, fosta IOB, din Bals. „Pentru un vagon, ruperea unei osii este un eveniment foarte grav, care poate duce la accidente cu consecinte tragice“, a mai spus Dan Urseiu. Din cauza faptului ca marile societati producatoare de saboti de frina au dat faliment in ultimii ani, CFR Marfa s-a vazut nevoita apeleze la serviciile unor firme particulare. „La ora actuala, sabotii de frina ii cumparam de la firme particulare, pentru ca nu avem de unde din alta parte, desi produsele sint de calitate indoielnica“, a declarat Urseiu.

Doar un sfert din vagoane respecta normele europene in materie de siguranta

Cu 15 zile inainte de reparatia propriu-zisa, vagonul este retras din circulatie. Toate vagoanele ar trebui reparate conform normelor europene in materie de siguranta a circulatiei. Firmele romanesti nu fac fata insa numarului mare de vagoane care ar trebui sa le calce pragul. In medie, doar 150-200 de bucati ies pe poarta atelierelor cu garantia ca in urmatoarea perioada nu vor provoca vreun accident pe calea ferata. Pentru a se asigura impotriva acestui lucru, tarile UE nu accepta pe teritoriul lor decit astfel de vagoane modernizate, restul raminind sa bata drumurile tarii. In felul acesta, CFR Marfa pierde sume importante din eventualele contracte in afara tarii. Nici costurile repararii nu sint de neglijat. Pentru a fi adus in conditiile de siguranta in circulatie, fara ca produsele pe care le transporta sa se scurga prin tabla mincata de rugina, un vagon costa 600 de milioane de lei, iar, daca se fac reparatii capitale, costurile cresc la 700-800 de milioane de lei.

Ceferistii au renuntat la incetarea activitatii

La rindul lor, ceferistii au si ei propriile nemultumiri. Dupa ce in urma cu mai bine de o saptamina amenintasera ca vor inceta lucrul daca nu li se ofera conditii de munca decente, ceferistii de la marfa au obtinut de la Bucuresti sumele dorite.

„Pentru Complexul Craiova am obtinut 1,5 miliarde de lei, iar pentru cei de la vagoane – 500 de milioane de lei. Cu acesti bani se va cumpara un grup motor si implicit va fi introdus curent electric si apa de baut. Momentan, banii sint doar pe hirtie, pentru ca procedurile dureaza minimum 60 de zile. Cel mai probabil prin octombrie vom demara investitiile“, a incheiat Dan Urseiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS