23.9 C
Craiova
luni, 3 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum te aperi de hoţi în afaceri

Cum te aperi de hoţi în afaceri

Când un potenţial partener de afaceri ţi se pare dubios, ai multe metode la dispoziţie să verifici bonitatea firmei respective. Cunoaşterea istoricului firmei te poate scăpa de riscul de neplată a facturilor emise. Aflaţi din GdS metode prin care să verificaţi, gratis, riscul la care vă expuneţi când încheiaţi o afacere. 

Criza a determinat partenerii de afaceri să fie şi mai precauţi înainte de a perfecta o tranzacţie. Din cauza numeroaselor întârzieri la plată, a ţepelor date de diverse firme, a devenit primordială solvabilitatea firmei cu care urmează să faci afaceri, poate chiar mai importantă decât tranzacţia în sine. Într-un cuvânt, este bine să ştiţi dinainte dacă societatea are bani să vă achite marfa şi dacă poate fi un partener credibil de afaceri. Firmele de consultanţă au ieşit precum ciupercile după ploaie şi oferă, mai nou, servicii despre cum să afli dacă firma cu care doreşti să închei contracte este sau nu una cu bonitate, are sau nu datorii, litigii, este activă sau în insolvenţă. GdS vă arată că puteţi să aflaţi şi singuri datele necesare despre un posibil partener de afaceri, suficient încât să-i vedeţi bonitatea, iar acest lucru îl puteţi face gratis, fără să plătiţi vreun ban unei firme de consultanţă în afaceri. Tot ce vă trebuie este să aveţi un computer conectat la internet.
Primul pas: o căutare pe Google despre firma respectivă. Apoi puteţi să faceţi o cercetare pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, mai exact pe www.mfinante.ro, la secţiunea „Informaţii fiscale şi bilanţuri“. De aici puteţi afla dacă firma este activă din punct de vedere fiscal, dacă a depus bilanţurile contabile la termene şi, desigur, se află informaţiile financiare: cifra de afaceri, profitul, datorii totale, active etc. Totuşi, dezavantajul este că de pe acest site oficial aflaţi în prezent doar datele financiare din 2010, pentru că abia în august se afişează on-line bilanţurile contabile pe 2011. Ori pe 2011 situaţia firmei ar putea fi diferită faţă de 2010. Pasul doi: de pe site-ul ANAF puteţi afla într-o clipă dacă firma este în stare activă din punct de vedere fiscal, căutând în secţiunea „Registrul contribuabililor inactivi/reactivaţi“. Este foarte important să verificaţi dacă partenerul de afaceri este activ din punct de vedere fiscal. Dacă nu este, atunci înseamnă că nu mai are cod valid de TVA, iar orice factură pe care o emiteţi către el va fi în dezavantajul dumneavoastră, la fel şi facturile emise de el către firma dumneavoastră. Nu veţi avea TVA deductibil dacă lucraţi cu o societate inactivă. Consultând lista publicată periodic (ultima încărcată pe site este cea cu firmele inactive la 31.03.2012) puteţi afla şi dacă un potenţial client a fost reactivat, adică dacă are dreptul să emită facturi. Tot de pe ANAF puteţi afla dacă societatea cu care doriţi să încheiaţi tranzacţii are obligaţii restante către bugetul de stat. Tastaţi codul unic de identificare sau căutaţi în lista publicată pe site. Acest ultim procedeu este mai greoi, din cauză că lista este stufoasă şi greu de lecturat, pentru că societăţile cu datorii nu sunt puse pe judeţe, ci sunt enumerate într-un mod cu totul mai alambicat.

Incidente de plăţi şi insolvenţe

Pentru protecţia afacerii dumneavoastră trebuie să ştiţi din vreme dacă viitorul partener este bun platnic sau nu. Dacă vreodată a intrat în interdicţie bancară (CIP) şi a emis cecuri fără acoperire, cambii sau bilete la ordin, adică dacă nu avea disponibil în conturi la data scadentă a instrumentelor de plată, atunci este o dovadă de neseriozitate. O firmă intrată în CIP nu mai poate emite file cec, iar banca îi interzice acest lucru pe o perioadă bună de timp. Puteţi afla de la bancă dacă o firmă este în interdicţie bancară sau de pe site specializat, cum ar fi www.antitepari.ro. Aici se publică periodic şi lista cu firmele intrate în insolvenţă. Dacă doriţi să aflaţi rapid dacă o societate este sau nu în insolvenţă sau are diverse litigii, intraţi pe portalul instanţelor (în special la Tribunal), tastați numele societăţii în secţiunea dedicată dosarelor şi aflaţi toate dosarele companiei. Există şi Buletinul procedurilor de Insolvenţă, de unde vă puteţi documenta. Aceştia sunt, poate, cei mai importanţi paşi.
În cazul în care doriţi date amănunţite despre un partener de afaceri şi sunteţi dispuşi să plătiţi pentru aceste servicii, există firme de consultanţă, care întocmesc rapoarte de bonitate pentru diverse firme cu care doriţi să faceţi afaceri. Şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţului are un serviciu pentru informare despre companii (RECOM), dar trebuie să plătiţi un abonament. De pe RECOM aflaţi, contra cost, date despre administratori, asociaţi, sediul social, sedii secundare, starea firmei, depunerea de bilanţuri anuale etc.
Nu în ultimul rând, bonitatea unui potenţial partener de afaceri se poate verifica stând de vorbă cu alţi oameni de afaceri care au mai avut în derulare contracte cu firma respectivă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS