20.6 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriAeronave second life la Craiova

Aeronave second life la Craiova

Avioane Craiova readuce la viaţă veteranele de război

Avioane Craiova SA a intrat pe piaţa restaurării de avioane de vânătoare. Societatea a încheiat deja un contract cu Eastern Fighters GmbH, o mică firmă de lângă Zürich (Elveţia) care lucrează pentru americani şi va restaura două avioane de vânătoare ruseşti Yak – 11, produse în anii ‘50. Modelul Yak – 11 „Moose“ (Elan) a fost produs între 1947 – 1962 în URSS pe modelul Yak – 3, avion de vânătoare folosit de ruşi în al doilea război mondial. 4.000 de aparate de antrenament au fost produse în URSS şi alte 700 sub licenţă în Cehoslovacia. Yak – 11 a fost primul avion folosit în războiul din Coreea. Acum, modelele Yak sunt recondiţionate şi introduse pe piaţa show-urilor aviatice.
Statele din fosta URSS şi blocul răsăritean vând aparatele, firme specializate le restaurează şi le lansează pe piaţă. Avioane Craiova a mai produs şase bucăţi în anii ‘90 pentru o firmă din Franţa.
„Trebuia să producem zece bucăţi, dar nu am mai apucat. Mai avem destule piese de rezervă“, a spus directorul Radu Costaşuc. 
Aparate Yak din România au ajuns deja la mitingurile aviatice din California, Nevada, Oregon sau Arizona.

YAK de colecţie – 400.000 de dolari

În 2005, un avion model Yak 3U – R2000 intitulat ulterior „SteadFast“ a fost recondiţionat la Avioane Craiova. Acum este deţinut de un proprietar din Santa Rosa (California), impresionând la un concurs aviatic din Reno (Nevada). Mai multe societăţi din Europa sunt pe piaţa restaurărilor şi comercializării de avioane de vânătoare retro. Capel Aviation Paris şi-a început afacerea cu 41 Yak – 11 cumpărate din Egipt. Compania spune că a cumpărat şi tehnologia pentru modelele Yak 3U din România. Tot în Franţa, Aero Restauration Service Dijon vinde un Yak – 11 cu 370.000 de dolari, iar site-ul Classicwings.com comercializează aparate Yak în Australia şi Noua Zeelandă, la preţul de circa 400.000 de dolari. Alţi comercianţi şi restauratori sunt: Legendary Aircraft S.R.O Slovacia, Yak UK Ltd. şi Richard Goode Aerobatics – Marea Britanie sau Meier Motors GmbH – Germania.
Modelele restaurate în prezent de Avioane SA vor fi aduse în stare de funcţionare. „Aparatele erau într-o stare avansată de degradare. Au fost aduse în containere până în portul Constanţa, după care transportate la Craiova. Am amenajat un atelier în incinta fabricii dedicat acestor avioane.
La final vor fi făcute teste la sol şi în zbor. Vrem să continuăm colaborarea cu elveţienii şi pentru alte comenzi. Din câte am înţeles, după recondiţionare aparatele vor fi revândute pe piaţa din SUA“, mai spune directorul Radu Costaşuc. Piaţa recondiţionării avioanelor de vânătoare şi antrenament ar putea aduce bani frumoşi fabricii de avioane din Craiova.
 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII