20.5 C
Craiova
joi, 6 iunie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriSuccesul vine repede din afaceri

Succesul vine repede din afaceri

Să începi un business de unul singur şi să reuşeşti să te impui pe piaţă într-un timp foarte scurt este destul de greu. Totuşi, acest lucru nu este imposibil. Una dintre soluţiile cele mai la îndemână este franciza sau afacerea la cheie.

 

Principalul avantaj al beneficiarului unei francize este acela că exploatează o marcă de prestigiu şi intră pe o piaţă concurenţială folosind tehnici de producţie, comercializare şi marketing perfecţionate în timp şi cu un grad înalt de rentabilitate. Altfel spus, beneficiarul sau concesionarul afacerii urmează o reţetă sigură a succesului, francizorul sau concedentul oferindu-i, în baza contractului de franciză, pe lângă dreptul de folosire a mărcii de fabrică sau de serviciu, şi asistenţa tehnică şi toate cunoştinţele necesare pentru exploatarea acesteia. De altfel, concesionarului îi sunt furnizate inclusiv elementele privind amenajarea şi organizarea întreprinderii, elemente de marketing (metodele, mijloacele şi tehnicile de comercializare a produsului sau serviciului), precum şi mijloacele pentru pregătirea profesională a personalului.

Dezavantajele francizei

 

Potrivit arenaimm.ro, există o serie de restricţii legate de competitivitate. Majoritatea contractelor au o clauză potrivit căreia, după rezilierea contractului, beneficiarul francizei nu va putea să aibă o afacere independentă în acelaşi domeniu. În plus, instrucţiunile primite de la francizor pot fi extrem de stricte (pot impune inclusiv procedura de îndoire a serveţelelor).

 

Costurile francizelor

 

Principalul „dezavantaj“ al francizei este însă dat de costurile sale (taxă de intrare în reţeaua de franciză, redevenţă, taxă de publicitate). Potrivit „120 Francize de Top din România 2008“, realizat de Capital, acestea diferă în funcţie de domeniul de activitate. Pentru distribuţie-retail (modă, bijuterii şi accesorii, produse electronice şi electrice, produse petroliere, produse de îngrijire a corpului), taxa iniţială variază între zero şi peste 200.000 de euro, redevenţa, între 0 şi 5% din cifra de afaceri (CA), iar taxa de publicitate, între 0 şi 3%.

În cazul serviciilor (financiare, hoteliere, publicitate, resurse umane, fast-food, întreţinere), taxa este între 500 şi peste două milioane de euro, redevenţa, între 5 şi 20%, iar taxa de publicitate, între 0-6%.

 

Cele mai ieftine francize

 

Potrivit topului mai sus-menţionat, considerând investiţia totală necesară iniţierii afacerii, cele mai ieftine francize din România sunt Rodipet (distribuţie de presă) cu zero euro, Trident Dental (servicii medicale stomatologice), cu 500 de euro, şi American Hot Dog (comercializarea de produse de tip fast-food, în diverse remorci), cu 800-4.750 de euro.

La polul opus, conform aceluiaşi top, cele mai scumpe francize sunt KFC (produse din carne de pui) şi Pizza Hut (pizza), cu o investiţie iniţială între 300.000 şi un milion de euro, McDonald’s (produse de tip fast-food) cu 550.000-850.000 de euro, Sabion (comerţ cu bijuterii, ceasuri şi instrumente de scris), cu 547.000 de euro, Bally (cel mai longeviv brand global de lux de îmbrăcăminte şi accesorii), Esprit (îmbrăcăminte şi încălţăminte) şi Silhouette (centru de slăbit şi înfrumuseţare) cu 500.000 de euro.

 

În România operează 403 sisteme de afacere în franciză

 

Potrivit unui studiu, realizat de CHR Consulting, în primul semestru al acestui an, rentabilitatea de aproximativ 30%, gradul scăzut de risc al pieţei româneşti şi atractivitatea ei din punct de vedere al investitorilor au făcut ca numărul francizelor din România să ajungă la 403, din care 155 autohtone. Cele mai puternice francize româneşti sunt Romstal (CA 195 de milioane de euro), Agroland (CA cinci milioane de euro), Bella Italia (CA 2,2 milioane de euro), Rodipet (CA 1,96 milioane de euro) şi Perfect Nails (1,93 milioane de euro).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS