19.5 C
Craiova
marți, 4 iunie, 2024
Știri de ultima orăLocal112 - numar unic de urgente

112 – numar unic de urgente

„112, ce urgenta aveti? De pe ce numar vorbiti? Cum va numiti?, Doamna, o clipa, va fac legatura cu politia, ramâneti pe fir… O doamna reclama ca este batuta de sot… Da, chiar acum. Dumitrescu, din Romanesti… Doamna, vorbiti la politie, aveti legatura!“.


Un furt de mobil din statia Romanesti, un batrân lesinat in Piata Centrala – raionul de citrice, o dializa la Cosoveni, o tânara fara cunostinta in Catargiu. In câteva minute, cel putin cinci cazuri deosebite sunt reclamate la serviciul de urgente 112. Preluate de operatoarele Serviciului de Telecomunicatii Speciale, apelurile sunt transferate imediat la serviciile corespunzatoare: politie si ambulanta. Totul in mai putin de zece secunde. Intre timp, firul telefonului fumega: „Alo, mi-a luat casa foc!… O femeie naste in strada… Vecinul da gauri in perete si nu pot sa dorm!… Mi-a murit pisica!… O Dacie mi-a blocat masina!… Alo? Se fura apa! Domnule draga, aceasta este o urgenta? Normal ca e urgenta! Viata mea este in pericol pentru ca se fura apa!…“. Râsete, injuraturi, tipete ori toata gama de onomatopee. Imperturbabile, persoanele din fata monitorului butoneaza tasta calculatorului: verifica toate apelurile, retinându-le pe cele reale si dându-le spre solutionare. Pentru cetatenii mai putin seriosi se raspunde pe masura: „Domnisoara, aceasta nu este o urgenta pentru serviciul nostru, va rugam lasati libera linia pentru problemele cu adevarat grave, multumim!“ sau „Copilu’, daca nu te potolesti, te spun doamnei invatatoare!“.


„Veniti si luati o masina de aici. E plina de mortaciuni!…“


7.000 de telefoane sunt primite zilnic la Servicul de Telecomunicatii Speciale din Craiova, 112. Sase statii de lucru – calculatoare/telefoane – pot prelua, printr-un sistem tehnologic avansat, pâna la 64 de apeluri simultan. Pus la dispozitia cetatenilor pentru a sesiza situatii de urgenta 24 de ore din 24 – netaxabil, deocamdata, in toate retelele de telefonie din tara – serviciul este apelat de toate categoriile sociale. Ponderea o au totusi copiii, cu vârste de la cele mai fragede pâna chiar la… 20 de ani. Orele de vârf sunt, fireste, intre 12.00 si 20.00, adica dupa incheierea programului de scoala ori facultate, când lipsa de ocupatie naste idei nastrusnice.


„In aceasta perioada a zilei primim mii de apeluri“, spune una dintre operatoarele 112. „Dintre acestea, in medie 150 sunt reale. Restul sunt persoane care nu au ce face si-si pierd vremea la telefon. Copii pusi pe sotii, tineri prea exuberanti. Am avut chiar cazuri incredibile in care copii de doi-trei ani sunt invatati de parinti ce sa spuna – se aud vocile in fundal. Un apel care ne-a socat a fost dupa accidentul acela de la Daewoo, in care si-au pierdut viata mai multe persoane. A sunat atunci cineva si ne-a spus ceva de genul „Veniti si luati o masina de aici. E plina de mortaciuni!“… Nu mai vorbim de cei a caror imaginatie depasesete orice limita – se apuca sa povesteasca tot felul de lucruri, pâna la fantezii sexuale. Noroc ca nu au timp – ne dam seama de la inceput cu cine avem de-a face si respingem apelurile. Astazi, de exemplu, de la 7.30 suna cineva incontinuu. Intâi a avut o gravida pe punctul de a naste, apoi i-a luat locuinta foc, mai târziu i-a venit rau matusii. Am raspuns de fiecare data – este obligatoriu – desi numarul de telefon ii este inregistrat automat… Scandaluri, batai, muzica prea tare, alarma de la masina – se suna pentru orice prostie. Iar in acest timp adevaratele cazuri urgente nu gasesc linie libera!“.


O amenintare cu bomba – cinci milioane!


Urmând un regulament strict, operatorii de la 112 reusesc de cele mai multe ori sa identifice apelurile false. „Cetatenii sunt intrebati de pe ce numar suna, iar daca acesta coincide cu cel afisat de calculator, persoana are mai multe sanse de a fi credibila. Apoi i se cer datele personale, care de asemenea sunt inregistrate si chiar verificate. De retinut faptul ca absolut toate convorbirile sunt inregistrate! Apelurile false constituie contraventii, potrivit prevederilor Legii nr. 398/2002 si se sanctioneaza cu amenzi intre unu si cinci milioane de lei vechi“, a declarat Catalin Pastita, sef birou Oficiul Judetean Dolj din cadrul Serviciului de Telecomunicatii Speciale (STS).


O amenintare cu bomba care viza anul trecut centrul comercial Mercur a fost un astfel de apel fals. Nu a ramas insa fara urmari. Desi informatiile primite puneau destule semne de intrebare, era totusi vorba de o situatie exceptionala, asa ca au fost anuntate autoritatile. In cel mai scurt timp toate fortele s-au deplasat la fata locului. Dupa verificari, s-a constatat ca a fost vorba de o alarma falsa. In baza cercetarilor efectuate – si a inregistrarii audio de la STS! – vinovatul a fost sanctionat potrivit legii.


112 salveaza vieti


Cu toate acestea, nu de putine ori cetatenii sesizeaza cazuri cu adevarat dificile: probleme grave de sanatate, situatii in care sunt victimele ori martorii unui furt, tâlharii, violente sau accidente rutiere grave sau ale unor incendii. Astfel, informeaza Oficiul National STS, „un barbat aflat in stare de ebrietate a sunat la 112 si a anuntat ca vrea sa se arunce de pe acoperis pentru ca a fost parasit de sotie si dat afara de proprietar. Operatoarea a conectat politia in ascultare si a continuat dialogul cu apelantul, rugându-l sa astepte echipajul de politie. Când acesta a ajuns la fata locului, operatoarea l-a convins sa coboare de pe terasa blocului si sa explice politistilor problemele pe care le avea“.


Un numar destinat exclusiv urgentelor!


Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta s-a introdus in iunie 2004, extinzându-se etapizat in fiecare resedinta de judet. In Craiova, centrul pentru preluarea apelurilor de urgenta a fost dat in exploatare pe 29 octombrie 2004. Introducerea numarului unic este un prim pas in realizarea unui sistem tehnic si organizatoric integrat al receptarii si transmiterii apelurilor de urgenta referitoare la incendii, accidente, urgente medicale, dezastre si alte incidente care implica interventia rapida a serviciilor specializate.


La numarul unic de urgenta -112 – trebuie sa apeleze toti cei care au nevoie de interventia imediata a Politiei, Ambulantei, Pompierilor. Din 17 ianuarie 2006, numerele corespunzatoare acestor servicii – 955, 961, 981 – au fost preluate treptat de catre 112, cu aportul companiilor de telefonie. (Orange si Connex au finalizat deja proiectul, pâna la sfârsitul lunii februarie urmând sa-l realizeze Romtelecom si RDS).


Vechile numere vor mai functiona totusi câteva luni. Ele vor fi transferate insa automat pe 112. In cele din urma, acesta va ramâne numarul unic de urgente si va fi taxabil, tarifele fiind stabilite de fiecare companie de telefonie.


Si daca nu s-a aflat pâna acum, 112 este un numar destinat exclusiv urgentelor! „Cetatenii trebuie sa aiba incredere in 112: a fost creat pentru siguranta si protectia cetatenilor si trebuie folosit doar in aceste scopuri. Nu in ultimul rând, este recomandabil ca persoanele care apeleaza la 112 sa raspunda cât mai exact intrebarilor operatoarelor pentru ca timpul de interventie sa fie cât mai scurt!“, informeaza Oficiul National din cadrul Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS