7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024

Frica de carduri

După ce mai multe carduri Bancpost au fost „sparte“ prin clonare, numeroşi craioveni au verificat ieri dacă mai au bani în conturi. Reprezentanţii băncii spun că vor restitui „până la ultimul bănuţ“.

Deţinătorii de carduri de la Bancpost, şi nu numai, au verificat ieri soldurile pentru a vedea dacă mai au banii. Aceasta deoarece, de câteva zile, cardurile Millenium emise de bancă sunt restricţionate din cauza suspiciunilor de fraudă, după ce sume între 200.000 şi 300.000 de euro au fost furate recent. „Frauda s-a produs cu carduri clonate“, după cum a anunţat purtătoarea de cuvânt a Bancpost, Liliana Ciobănaşu.

„Nu am card Millenium, dar am venit să verific dacă mai am banii sau dacă nu cumva sunt blocate şi alte tipuri de carduri. Mi-a fost teamă după ce am auzit de fraude, pentru că mai ştiu oameni care au fost furaţi de pe card. Cum primesc salariu, îl scot pe tot de frică“, a spus Valentin Taşcu, profesor universitar în Craiova. „Eu lucrez la Spitalul nr. 1 şi am verificat soldul, dar nu mi-a dat bani bancomatul. Am venit în centru să-mi rezolv situaţia, să văd de ce nu pot scoate salariul. Am nevoie astăzi (ieri – n.r.) de bani, dar să văd ce e cu cardul. Este cam rău cu card că nu sunt tot timpul bani băgaţi în bancomatul de la spital“, a menţionat Dumitru Jianu, fochist, posesor de card Millenium.

„Pot să văd soldul, dar nu-mi eliberează bani. Acum merg să îmi dea banca alt card în locul acestuia. Am plecat din timpul serviciului să-mi rezolv problema. Sper să meargă repede“, a declarat o doamnă grăbită să se întoarcă la muncă.

 

„Febra“ a cuprins şi alte bănci

 

După ce au aflat de restricţionarea cardurilor de tip Millenium de la Bancpost, unii craioveni care au banii la alte bănci şi-au verificat soldurile. „Mi-a zis copilul să-i verific şi lui cardul, să vedem dacă merge sau dacă mai sunt banii în cont. Nu vedeţi ce s-a întâmplat la Bancpost? Cum se fură şi de pe carduri? Acum m-am convins că e totul în regulă“, a spus Ion Stoenescu, client al BCR. „Mi-am scos tot salariul de pe card, pentru că am auzit că se pot fura bani şi aşa. Îmi este puţin teamă, deşi mie nu mi s-a întâmplat“, a precizat Mariana Lungoci, care deţine un card la Raiffeisen Bank. În schimb, alţi posesori de carduri nu-şi fac probleme de furturile celor care le clonează, dar se îngrijorează de costurile plătite băncilor. „Ne iau comisioane dacă scoatem bani de pe card sau dacă vedem ce sold mai avem. Era mai bine cu banii în mână la salariu“, a susţinut alt deţinător de card de debit.

 

Ce spune banca

 

Un regulament al Băncii Naţionale a României (BNR) obligă băncile să le acorde deţinătorilor de carduri sumele iniţiale de pe carduri, în cazul în care clienţii au fost ţinta unei fraude. Regulamentul nr. 6 al BNR prevede ca banca să emită un nou card clientului, cu toţi banii în cont. În practică, procedeul este de durată, pentru că aceasta face propriile verificări, pentru a vedea dacă într-adevăr banii de pe card au fost sau nu furaţi. Liliana Ciobănaşu, şef serviciu relaţii cu mass-media din cadrul Bancpost, a declarat: „Banca dă înapoi până la ultimul leu pentru persoanele fraudate. Doar câteva sute din totalul cardurilor emise de Bancpost au avut suspiciunea de fraudare şi acelea au fost restricţionate. Cine are un card Millenium îşi poate interoga soldul la bancomat, iar dacă nu poate ridica bani, atunci merge la ghişeul băncii, unde i se dau banii ceruţi“.

 

Trei gorjeni au rămas fără bani

 

Frauda înregistrată la Bancpost în mai multe localităţi din ţară, prin dispariţia unor sume importante de bani de pe cardurile clienţilor, a făcut victime şi în judeţul Gorj. Până în prezent, Serviciul pentru Combaterea Crimei Organizate din cadrul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Gorj a înregistrat trei plângeri din partea unor cetăţeni din Târgu Jiu, care au sesizat faptul că au rămas fără bani pe cardurile eliberate de Bancpost. Cei trei sunt salariaţi ai Complexului Energetic din Rovinari şi au descoperit că nu mai au nimic pe carduri, când au încercat să verifice dacă au primit salariile.

În sesizările amintite se menţionează faptul că dispariţia sumelor de bani a fost semnalată la sfârşitul lunii aprilie, începutul lunii mai. Disperaţi că nimeni nu le oferă un răspuns în ceea ce priveşte lipsa sumelor de bani, cetăţenii au hotărât să se adreseze poliţiei, pentru a afla ceea ce s-a întâmplat.

 

Prejudiciul reclamat: 15.000 de lei

 

Potrivit lui Ionuţ Daniel Tică, purtătorul de cuvânt al IPJ Gorj, cercetările sunt coordonate de un procuror din cadrul Direcţiei pentru Investigarea Crimei Organizate şi Terorism: „Sunt în lucru trei sesizări din partea unor oameni care au anunţat faptul că au rămas fără bani pe carduri. Toţi sunt din Târgu Jiu şi, când au încercat să scoată bani de pe card, au constatat că nu mai au ce. Prejudiciul total reclamat este de 15.000 de lei. Aşteptăm să vedem dacă vom primi şi alte plângeri. Din câte ştim, este vorba de poliţişti, jandarmi, cadre didactice şi alte categorii de salariaţi din judeţul Gorj, care aveau acest tip de card. Deocamdată, ele au fost blocate şi nu mai pot fi scoşi bani. Se pot ridica numai de la banca respectivă“, a declarat Ionuţ Daniel Tică.

Instrumente „nesigure“ de plată

Milioane de români sunt deţinători de carduri. Băncile prezintă cardurile drept „instrumente sigure de plată“, pe când practica arată din ce în ce mai mult că nu mai este chiar aşa. „Această metodă modernă de plată cunoscută în toată lumea ori nu merge la noi, ori avem prea mulţi aşa-zişi specialişti care ne fură de pe carduri“, a spus Valentin Taşcu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

7 COMENTARII