16.8 C
Craiova
luni, 6 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitateMicrobuzele ucigaşe, interzise de şapte ani

Microbuzele ucigaşe, interzise de şapte ani

Conform Acordului INTERBUS semnat şi de România, transportul de persoane se poate face numai cu autobuze şi autocare, în funcţie de distanţă.

Accidentul feroviar din Iaşi, soldat cu 14 morţi, readuce în atenţie neregulile din sistemul public de călători. Există o legislaţie europeană – Acordul INTERBUS, semnat şi de România -, care stipulează că transportul cu microbuze în sistemul public este interzis.
Revenind la cea mai recentă tragedie, din verificările preliminare efectuate de Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Iaşi a reieşit că şoferul microbuzului transporta ilegal persoane de mai bine de şapte luni, chiar dacă administratorul firmei a declarat că abia în ziua tragediei „împrumutase“ autovehiculul.
„Ionel Dumitriu s-a prezentat la noi pentru a declara accidentul de muncă. El mi-a comunicat verbal că a împrumutat şoferului, în ziua accidentului, acel microbuz, pentru o cursă personală, fără a face alte comentarii. Deocamdată, nu a dat o declaraţie oficială“, a spus directorul coordonator al ITM Iaşi, Iulian Tărăboanţă, menţionând că inspectorii verifică firma Valcris Trans SRL atât din punct de vedere al relaţiilor de muncă, dar şi al securităţii în muncă.
„În primul caz, dacă vor fi găsite nereguli, firma riscă o amendă cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei, în timp ce în al doilea caz, sancţiunea poate ajunge la 9.000 de lei“, a completat Iulian Tărăboanţă, precizând că verificările suplimentare au confirmat faptul că Petru Apostu nu are contract de muncă la firma Valcris Trans SRL.
Bilanţul victimelor accidentului din Scânteia este de 14 persoane decedate şi două grav rănite, după ce trenul privat Iaşi – Braşov a lovit în plin, vineri, un microbuz care aparţine firmei ieşene Valcris Trans SRL, ce se deplasa pe ruta Bodeşti (comuna Scânteia) – Iaşi. Şoferul microbuzului a decedat ieri, în spital, în urma rănilor.

Firmei nu i se atribuiseră trasee în zona accidentului

Parchetul Curţii de Apel Iaşi a început cercetările în acest caz.
La dosar au fost depuse înscrisuri referitoare la activitatea societăţii Valcris SRL Iaşi, proprietara microbuzului condus de Apostu, solicitându-se relaţii de la Autoritatea Rutieră Română (ARR) Agenţia Iaşi privind situaţia salariaţilor societăţii.
Potrivit declaraţiilor directorului ARR – Iaşi, Cristian Foia, societatea Valcris nu are atribuite trasee în zona unde s-a petrecut accidentul feroviar, ci asigura curse către Paşcani.
Mai mult, potrivit purtătoarei de cuvânt a IPJ Iaşi, Virginia Pralea, şoferul microbuzului implicat în accident a fost sancţionat de şapte ori într-un an de poliţiştii de la Rutieră pentru depăşirea vitezei legale, pentru nefolosirea centurii de siguranţă, pentru folosirea telefonului mobil în timpul conducerii maşinii şi pentru staţionare şi oprire neregulamentare.

Există un acord internaţional, dar nu este aplicat

Toate acestea par o copie la indigo a accidentelor petrecute în ultimii ani, în urma cărora Poliţia Română s-a văzut nevoită să ia măsuri, dând sute de amenzi şi întocmind numeroase dosare penale. De departe cel mai „negru“ an a fost 2005, când zeci de persoane au fost ucise şi peste o sută rănite în accidente în care au fost implicate microbuze. Autorităţile, de la Poliţia Rutieră, Ministerul Transporturilor şi până la guvern, s-au hotărât să ia măsuri. S-au făcut o serie de controale soldate cu amenzi sau dosare penale, dar nu s-a rezolvat problema de fond, legalitatea transportului public interurban cu microbuze.
Ratificat încă din 2002 prin Legea nr. 439, Acordul INTERBUS, denumit oficial de europeni „Acordul privind transportul internaţional de călători cu autocarul şi autobuzul“, prevede că în toată Europa acest tip de transport a fost interzis. Numai la noi nu…
După emiterea actului, autorităţile din transporturi au emis o serie de instrucţiuni care ar fi trebuit respectate de transportatori. În document se pot găsi unele sfaturi, „pentru a nu întâmpina greutăţi cu ocazia controalelor în trafic, în punctele de trecere a frontierelor, precum şi în tranzitarea ţărilor pe teritoriul cărora veţi utiliza documentele de control specifice Acordului INTERBUS“. Aici se fac referiri la foile de parcurs, perioadele de timp maxime în care un şofer se poate afla la volan etc. Nimic despre obligativitatea folosirii autobuzelor (pentru distanţe relativ mici, maximum 200 de kilometri) sau autocarelor, pentru călătoriile mai lungi. În fine, cele din urmă sunt obligatoriu clasificate cu stele în funcţie de dotări. Bâlbâielile legislative au continuat şi în 2005: nici în Ordonanţa de Urgenţă nr. 109 din 14/07/2005 nu este specificată obligativitatea folosirii autobuzelor sau autocarelor cum spune Acord INTERBUS.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

17 COMENTARII