19.2 C
Craiova
sâmbătă, 1 iunie, 2024

Haos pe piata auto

Cine calculeaza taxa de prima inmatriculare si unde se plateste? De la 1 ianuarie, aceasta taxa este obligatorie pentru inmatricularea masinii. Proprietarii nu stiu unde sa mearga, institutiile cum trebuie s-o calculeze, iar dealerii auto au vânzarile blocate.


Taxa speciala de prima inmatriculare pentru autoturisme, aplicabila cu 1 ianuarie 2007, a bagat in ceata atât proprietarii, cât si institutiile care ar trebui sa puna in aplicare prevederile legale in domeniu. Reprezentantii Serviciului de permise de conducere si certificate de inmatriculare din cadrul Prefecturii Dolj au precizat ca pâna ieri nu facusera nici o prima inmatriculare in Dolj din cauza ca oamenii nu stiu unde sa plateasca aceasta taxa, fara de care nu se poate face nimic. „Au venit câteva persoane la noi, dar nu le-am putut inmatricula autoturismele din cauza ca aveau taxa neplatita. Noi inmatriculam deocamdata doar autovehicule achizitionate inainte de 1 ianuarie 2007, iar pentru cele din import – daca s-au platit accizele si taxele vamale inainte de aceasta data. In ceea ce priveste taxa speciala, astept si eu sa vina prima persoana la noi ca sa vad unde a achitat“, a declarat comisarul Constantin Coanda, seful serviciului. Nici alte institutii nu stiau nimic. „La noi se plateste doar taxa locala pentru autovehicule, nu si taxa speciala“, a spus Eugen Calinoiu, directorul executiv adjunct al Directiei de Taxe si Impozite Craiova.


Cine calculeaza taxa?


Conform legii, taxa speciala trebuie achitata de persoana fizica sau juridica ce face inmatricularea si se efectueaza pe baza de ordin de plata catre Trezoreria statului, la unitatea in a carei evidenta aceste persoane sunt inregistrate ca platitoare de taxe si impozite. Cu dovada achitarii taxei, proprietarul va obtine certificatul de inmatriculare al autovehiculului. Potrivit reprezentantilor Trezoreriei Craiova, pâna ieri nu achitase nici o persoana taxa de prima inmatriculare. „A fost aici o persoana care a vrut sa plateasca, dar am inteles ca erau unele probleme. Deocamdata, institutiile abilitate inca se mai dumiresc cu legislatia in domeniu. Metodologia de lucru se va pune probabil la punct in urmatoarele zile. Cât despre calculul taxei, probabil ca il va face politia sau proprietarul masinii, pe proprie raspundere. Nu cred ca nu va declara cineva corect, pentru ca este vorba de bani multi“, a spus un reprezentant al Trezoreriei Craiova.


Unii au venit cu ideea ca taxa de prima inmatriculare ar putea fi calculata de dealerii auto, care isi asuma caracteristicile masinii, lucru infirmat insa de un reprezentant al unei firme din domeniu: „Calcularea taxei cade in sarcina clientului. Noi le dam numere provizorii. Atât! Pâna se pun toti la punct sunt varza. Asta e cuvântul“. „La momentul actual, eu nici nu pot sa vând masini. Am trimis oameni la Trezorerie, la politie si vama si nimeni nu stie nimic“, a spus Adrian Marasescu, director la alta firma de profil.


Pâna autoritatile se dumiresc cum functioneaza sistemul, proprietarii de autoturisme noi sau aflate la prima inmatriculare in România nu vor putea circula cu propriile masini.


Cum se calculeaza taxa


Potrivit legislatiei in domeniu, de la 1 ianuarie 2007 procentul platit la valoarea CIP a unui autoturism, adica acciza perceputa de stat, a fost eliminat. In schimb, se aplica o taxa speciala pentru prima inmatriculare a autovehiculului in România, atât de provenienta autohtona, cât si din import, taxa platita de agentii economici producatori sau importatori si de catre persoanele fizice care cumpara autoturisme. Cu câteva exceptii, intra sub incidenta taxei speciale autoturismele si autovehiculele, inclusiv cele comerciale, cu masa totala autorizata de pâna la 3,5 tone, dar si autovehiculele comerciale cu masa totala maxima autorizata de peste 3,5 tone, inclusiv cele destinate transportului de persoane cu un numar de peste opt locuri pe scaune in afara conducatorului auto. Taxa speciala variaza in functie de normele Euro pe care le indeplineste autoturismul si de cilindree. Pentru masinile rulate, se ia in considerare si vârsta autoturismului. Taxa se calculeaza in functie de cilindree si de gradul de poluare. De exemplu, pâna in prezent, pentru un Logan de 1,5 litri, cu motor diesel de 65 de cai-putere, se aplica pentru masina noua o acciza de 1% din pretul initial. Pretul de pornire pentru varianta diesel Logan este de 7.390 de euro, iar nivelul accizei ajungea la 73,9 euro. In cazul taxei speciale, situatia se schimba, valoarea taxei speciale atingând 230 de euro. Taxa speciala ar putea ajunge la 2.750 de euro pentru un autoturism de 1,8 litri, non-Euro, fabricat in 1995.


Fiecare centimetru cub (A) se inmulteste cu valoarea exprimata in euro sau eurocenti (B) din coloana a treiaa primului tabel. Aceasta valoare se inmulteste la rândul ei cu coeficientul de corelare (C) al taxei, prevazut in a doua coloana din al doilea tabel. Coeficientul de reducere (D) a taxei in functie de vârsta autovehiculului se regaseste in a doua coloana din tabelul al doilea. Dupa scaderea a 100 de unitati din valoarea coeficientului de reducere si impartirea la 100, acest rezultat va fi inmultit cu primii trei factori si se va obtine valoarea finala a taxei speciale.


Formula de calcul a taxei speciale de prima inmatriculare = A x B x C x (100 – D)/100.


Parc national auto invechit


Circa 300.000 de masini din cele patru milioane de autovehicule existente in România au o vechime de aproximativ 20 de ani. Potrivit specialistilor in domeniu, parcul national auto are posibilitati de innoire cu 10% in acest an. Aceasta in conditiile in care vârsta medie a parcului national auto este de 13 ani.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII