22.3 C
Craiova
joi, 2 mai, 2024

Tram…vai de el!

O plimbare cu tramvaiul în toamna anului 2021, în Craiova, te duce cu gândul la 1900 toamna. Tramvaiele Craiovei, aceleaşi de zeci de ani, încă se târăsc pe şine. Nimic din ce înseamnă o călătorie cu un astfel de mijloc de transport nu te poate face să renunţi la maşină pentru a proteja mediul, chiar dacă acest lucru se doreşte în toate oraşele europene.

Am făcut o plimbare cu tramvaiul, iar experienţa ne-a lăsat un gust amar. Când vatmanul apasă pedala de acceleraţie, începe calvarul. Tramvaiul pare că se dezmembrează în mers şi scoate tot felul de zgomote. Scârţâie din toate încheieturile. În interiorul acestuia nu te poţi întelege cu vecinul de scaun, decât dacă ridici vocea. Acelaşi lucru este valabil şi dacă vorbeşti la telefon.


La o frână nu foarte bruscă, scaunul trosneşte sub tine sau începe să te dea huţa. Scaunele din plastic, cu puțină tapiserie, sunt infecte şi multe dintre ele sunt rupte. Te așezi cu scârbă, înghiţi în sec şi tot ce îţi doreşti este să ajungi mai repede la destinaţie. Multe uși sunt cu aerisire forţată, adică au garniturile sunt rupte. La iarnă vor fi perfecte pentru o temperatură „optimă“ în tramvai.

„Modernul“ din tramvai

Totuşi, există şi un colţ al tramvaiului, care pare rupt de restul peisajului. Pe cabina vatmanului sunt prinse un panou electronic şi un mic televizor LED. Însă, surpriza abia acum apare. Niciunul dintre acestea nu funcţionează. Parcă subliniază faptul că modernul nu poate să pună piciorul într-un tramvai comunist, decât de formă. „Nu ştiu ce sunt panourile acestea, nu ştiu la ce folosesc. Merg des cu tramvaiul, dar nu le-am văzut niciodată aprinse. Cred că le-au pus ca să mai cheltuie nişte bani aiurea. În loc să facă ceva să schimbe rablele astea de tramvaie“, a spus un craiovean.

La destinaţie, cu ajutorul Fecioarei Maria

Şi cum singura opţiune pentru români în situaţii dificile a fost rugăciunea, cei de la RAT s-au asigurat că, în tramvaie, călătorii au la ce să se roage pentru a ajunge în siguranţă. Aşa că au pus, în fiecare tramvai, chiar şi câte două icoane cu Feciora Maria şi Iisus. Aşa că, în timpul în care tramvaiele parcă îşi dau ultimul duh pe şine, ai posibilitatea să spui o rugăciune şi să îţi pui speranţele în divinitate că vei ajunge la destinaţie cu bine. Altfel, se poate întâmpla ca tramvaiul să rămână blocat pe traseu şi să mai ajungă la depou doar tras de o rabă.

Costul biletelor, acelaşi ca în oraşele cu tramvaie moderne

Pentru ca meniul să fie complet, preţul unei călătorii cu un astfel de tramvai este de 2,5 lei, dacă îţi cumperi bilet de la tonetă. Dacă apelezi la vatman, preţul biletului este de 3 lei. Comparând cu Clujul, de exemplu, unde călătorii beneficiază de condiţii moderne, preţul este identic.

La Oradea, care are deja 18 tramvaie noi, un bilet costă 3 lei. Preţul biletelor nu este pe placul călătorilor, mai ales când îl pun în balanţă cu condiţiile oferite. „Nici nu te poţi înţelege în tramvaiele astea, parcă ţipăm unul la altul. E oribil zgomotul ăsta. Ajung căpiat la destinaţie. Plătim bilete şi abonamente scumpe, dar condiţii nu avem deloc. Cred că sunt de pe timpul lui Ceauşescu, e ceva nemaipomenit să nu reuşească să le schimbe. Am ajuns în 2021 şi degeaba. Am văzut că au mai băgat autobuze noi, dar cu tramvaiele nu s-a făcut nimic“, a spus un bărbat.

Numai călător să nu fii

Craiovenii care încă mai călătoresc cu tramvaiul sunt nemulţumiţi de condiţii. „Ce pot să spun …..sunt o bătaie de joc la adresa craiovenilor aceste tramvaie. Eu sunt nevoită să merg aproape zilnic cu ele. Sunt atât de vechi şi arată atât de urât încât îţi vine să nici nu te mai urci. Dar eu, de exemplu, nu prea am încotro. Au scaunele rupte. Mi s-a întâmplat să se lase scaunul cu mine pe spate. Iar tapiseria de pe scaune este foarte murdară şi ruptă. Poate odată şi odată le vor schimba şi la noi“, a spus o femeie care călătorea cu tramvaiul.

O bătrână care a urcat în tramvai de la Piaţa Centrală, s-a plâns de accesul greu în tramvai. „Urc greu de tot. Nici nu fac cumpărături multe că după nu mai pot să urc cu ele, abia reuşesc să ajuns sus, pe scările astea. Nu mai vorbesc de condiţii. Trăiesc în Craiova de când m-am născut şi eu am văzut tramvaiele astea de zeci de ani, nici nu mai ţin minte şirul. Le-au mai vopsit, dar degeaba, tot vechituri sunt“, a spus femeia.
Un alt craiovean părea resemnat. „Asta e situaţia. Sunt bune şi astea, decât deloc. Mă urc, mă duc unde am treabă şi gata. Dacă am aştepta după cei care ne conduc să le schimbe sau să ne ofere condiţii de transport mai bune, ajungem la 100 de ani. Şi-aşa sunt destul de bătrân. Nu cred că le schimbă până mă duc…. .“, a spus acesta.

Tramvaie noi, abia în 2023

Primarul Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu, a anunţat, în luna iulie a acestui an, că primăria a semnat contractul cu firma poloneză Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA pentru furnizarea a 17 tramvaie noi destinate transportului public în comun din municipiu. Valoarea achiziţiei celor 17 tramvaie este de 202.349.385 de lei, din care 170.049.385 de lei este valoarea totală eligibilă (fonduri europene şi bugetul de stat). Din aceşti bani, 144.541.977,25 lei este valoarea eligibilă nerambursabilă primită de la UE, 22.106.420,05 lei valoarea eligibilă nerambursabilă de la bugetul de stat, 3.400.987,70 lei cofinanţarea eligibilă a beneficiarului (municipiul Craiova), iar 32.300.000 de lei reprezintă valoarea TVA neeligibilă, aferentă cheltuielilor eligibile.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS