1.6 C
Craiova
sâmbătă, 22 februarie, 2020
Acasă Sanatate Vitamina D este mai importantă iarna. De unde o luăm?

Vitamina D este mai importantă iarna. De unde o luăm?

-

În perioada de iarnă, aportul de vitamina D este crucial pentru ca riscul de infecţii să fie cât mai redus. Vitamina D este necesară pentru menţinerea sănătăţii. La nivelul sistemului imunitar, vitamina D acţionează pentru a ne îmbunătăţi abilităţile de luptă împotriva infecţiilor şi pentru reducerea inflamaţiei.

Cum în sezonul rece suntem expuşi riscului de infecţii virale şi gripă, vitamina D este mai importantă decât în alte anotimpuri. Dar în sezonul rece se întâmplă să avem cele mai mari deficienţe de vitamina D. Ar trebui să apelăm la suplimente? Dacă nu, de unde ne luăm necesarul de vitamina D? Şi cine are cea mai multă nevoie de ea? Sunt întrebările la care încearcă să ofere răspunsuri Margherita T. Cantorna, microbiolog şi imunolog, într-un material recent publicat de Washington Post care aruncă lumină asupra importanţei vitaminei D în această perioadă.

Iarna, cantitatea de vitamina D din organism scade

Vitamina D se produce în organismul uman ca urmare a expunerii la soare. Aceleaşi raze UVB care pot cauza arsuri solare sunt cele care produc şi vitamina D, spune specialistul. Crema cu factor de protecţie, pielea mai închisă la culoare, hainele şi zilele mai scurte, care ne oferă mai puţină lumină în timpul iernii reduc abilitatea pielii de a produce vitamina D. Iarna, pe lângă alimentele care conţin cantităţi ridicate din această vitamină, adulţii ar trebui să ia şi suplimente, recomandă imunologul.

Margherita T. Cantorna spune şi că, în urma cercetărilor efectuate de echipa sa, a descoperit că vitamina D joacă un rol important şi în menţinerea sănătăţii tractului gastrointestinal. Cantităţile ridicate de vitamina D scad riscul unor boli inflamatorii ale colonului, a bolii Crohn şi a infecţiilor la plămâni. În Japonia, specialiştii au remarcat că pacienţii care suferă de afecţiuni inflamatorii ale colonului au simptome mai numeroase iarna faţă de celelalte anotimpuri.

Alimente bogate în vitamina D

Deşi suplimentele ne ajută să echilibrăm nivelul de vitamina D din organism, nu trebuie să exagerăm, căci în cantităţi prea mari poate deveni toxică. Specialiştii recomandă un aport zilnic de 600 de UI (unităţi internaţionale).

Nivelurile prea mari de vitamină pot produce pietre la rinichi, dureri de oase, stări de vomă. Dar acestea nu apar ca urmare a expunerii la prea mult soare sau din alimentaţie, ci din suplimentele luate în exces. De aceea, este bine să discutăm cu medicul şi să nu luăm mai multe suplimente decât ni se recomandă.

Alimentaţia trebuie să fie o sursă importantă de vitamina D în sezonul rece. Aceasta se găseşte în cantităţi mari în peştele gras, precum tonul sau sardinele, în lactate sau în ciuperci, spune Cantorna. Pentru absorbţia vitaminei D este de ajutor şi consumul de ouă, căci vitamina D se găseşte în gălbenuş, care conţine cam 40 UI de vitamina D. Cerealele îmbogăţite cu vitamine şi minerale sunt şi ele o sursă importantă de vitamina D. O cană de cereale conţine aproximativ 100 UI de vitamină. Uleiul de cod conţine o cantitate impresionantă de vitamina D. O linguriţă asigură 1360 UI.

ȘTIRI VIDEO GdS