Guvernarea PSD-ALDE a reușit să-și ridice în cap pe aproape toată lumea: sindicate, patronat, societate civilă, fiecare afectat în felul lui și nemulțumit din motive diferite. Angajații, în special cei de la stat, se tem că pierd bani după trecerea contribuțiilorîn sarcina lor, angajatorii sunt bulversați de haosul fiscal iar societatea civilă se pregătește de proteste din cauza modificărilor anunțate la legile justiției. Se acumulează tot mai multă tensiune socială. Semnificativ pentru starea de spirit a populației a fost episodul de miercuri seară de la Sibiu, unde mai mulți cetățeni au manifestat indignațiîn față sediului PSD, unde se presupunea că vor fi Mihai Tudose și Liviu Dragnea. Liderul PSD a avut parte de huiduieli și a două zi, la Deva.

Dar și mai elocventesunt ieșirile nervoase ale lui Călin Popescu Tăriceanuși Olguța Vasilescu împotriva liderilor sindicali care nu înghit ușor gogoașă măririlor salariale și demonstrează cu pixul în mânacă vor fi categorii salariale care pierd baniîn urmă scamatoriilor fiscale făcute de PSD. Lor le-a ținut isonul miercuri seară Mugur Ciuvica, revoltat și el că populația protesteazăîn loc să aplaude generozitatea guvernului. Dragnea și Tariceau promit să investigheze ce se ascunde în spatele grevei generale anunțate de sindicate dar mă tem căîn afară de o uriașă nemulțumire nu vor găsi altceva.

Puterea și susținătorii ei sunt, pe bună dreptate, nedumeriți. S-au dat peste cap să mituiască populația. Au mințitși manipulat îngrozitorla TV cu tezacă susținătorii DNAsunt plătiți de Soros. Au inventat teoria statului paralel, au făcut comisii peste comisii parlamentare pentru a distrage atenția opiniei publice de la marile probleme și pentru a ucide în liniște justiția. Toate astea degeaba? Cum vor trece prin Parlament modificărilela Codurile Penale și legile justiției cu jumătate de țară pe punctul de a exploda?

In această atmosfera încărcată, azi a venit și președintele Klaus Iohannis cu bidoanele de gaz în mâna, turnand combustibil pe focul mocnit. Șeful statului a amplificat de la tribună Cotroceniului temerile exprimate dejaîn spațiul public în privința economiei și justiției. A mitraliat Guvern, premier, coaliția PSD-ALDE, Tăriceanu, ministrul justiției. Punctul culminant al ieșirii a fost amenințarea cu folosirea tuturor prerogativelor prezidențiale pentru a opri ciopârţirea legilor justiției. A lăsat să se înțeleagă că va recurge inclusiv la armă referendumului dacă va fi nevoie.

Aici trebuie făcute câteva precizări importante. Există pericolul ca publicul să se culce pe o ureche așteptând intervenția salvatoarea a președintelui. Am văzut multe postări pe Facebook de genul “chiar dacă PSD și ALDE vor reuși să treacă prin Parlament modificarea Codului Penal, să dezincrimineze mascat abuzul în serviciu pentru a-l scapă pe Liviu Dragnea&restul trupei, chiar dacă vor mutila legile justiției, vor elimina președintele din procesul de numire al procurorilor șefiși vor prelua controlul asupra justiției, în cele din urmă va interveni președintele Iohannis care va întoarce legea iar la o adicăva organiza rapid un referendum”.

Daca modificărilela Codul Penal și Legile justiției apucăsă treacă de Parlament în varianta dorită de PSD și ALDE, atunci nimeni și nimic nu le vamai putea opri de la promulgare. Iar dacă ajung în Monitorul Oficial și intrăîn vigoare un singur minut, ele vor produce efecte devastatoare. Este aceeași discuțiedin iarnă cu OUG 13. În penal, se aplică legea mai favorabilăși este singurul domeniu în care legea retroactiveaza. Odată intrate în vigoare, modificările operate în legislația penală produc efecte care nu mai poate fi reparată decât pentru viitor. Pentru tot ce s-a întâmplat în trecut produc efectul unei bombe nucleare: distrug tot.
Or, planul PSD – ALDE este, așa cum am dezvăluit încă de ieri, să adoarmă vigilența publicului, cât timp legile suntîn Comisia Specială. Anunță un prag mic pentru abuzul în serviciu, promit că președintele va rămâneîn procedura de numire a procurorilor șefi, ne spun adică ce dorim noi să auzim. Undeva la jumătatea lunii noiembrie vor intră spre dezbatere în Senat, urmândcă votul final să fie datîn Camera Deputaților pe 15 decembrie. Este de așteptatcă toate modificările controversate să le facă pe ultima sută de metri, prin amendamente introduse direct în plen, înainte de votul final. Este calendarul ideal. Lajumătatea lunii decembrie, cu câteva zile înainte de Crăciunșiîn prag de Anul Nou, capacitatea de reacție a străziivafi minimă. Odatăîn ajunsîn acest punct, președintele Klaus Iohannis nu vamai putea face mare lucru.

Ce spune Constituția, la articolul 177

(1) Legea se trimite, spre promulgare, Preşedintelui României. Promulgarea legii se face în termen de cel mult 20 de zile de la primire.
(2) Înainte de promulgare, Preşedintele poate cere Parlamentului, o singură dată, reexaminarea legii.
(3) Dacă Preşedintele a cerut reexaminarea legii ori dacă s-a cerut verificarea constituţionalităţii ei, promulgarea legii se face în cel mult 10 zile de la primirea legii adoptate după reexaminare sau de la primirea deciziei Curţii Constituţionale, princare i s-a confirmat constituţionalitatea.

Altfel spus, președintelemai poate întârzia cel mult o luna promulgarea legii, cu tot cu cererea de reexaminare, dar nu o poate opri. Organizarea unui referendum după votul din Parlament dureazăși oricum rezultatul lui nu este obligatoriu. Prin urmare, referendumul nu este o armă eficientăîn acest caz, dacăse întâmplă post-factum. Poate funcționa cel multcă o trambulină politică pentru Klaus Iohannis, caresă-l propulseze direct în campania electorală pentru alegerile din 2019. Iar un referendum care să împiedice votul din Parlament nu văd cum mai poate fi organizat acum. Nu mai este vreme.

Publicul trebuie să înțeleagăcă luna noiembrie și jumătatea lunii decembrie sunt critice și că totul depinde, la fel căîn iarnă, de mobilizarea lui. Dacă oamenii se lasă păcăliți de PSD și ALDE, atunci legile trec de Parlament iar din acest moment nimic nu le mai poate opri să întreîn vigoare, orice ar face Klaus Iohannis după. Repet, odată ajunse în Monitorul Oficial, nu mai conteazădacă le repara cineva după, deoarece se va aplică mereu legea mai favorabilă.

Modificarile cu dedicațiela Codul Penal și legile justiției pur și simplu nu trebuie să treacă de Parlament în varianta dorită de coaliția penalilor. O eventuală cerere de reexaminare nu va rezolva nimic, referendumul nici atât. Deja s-a ajuns mult prea departe, iar lipsa de reacție a străzii de până acum îi încurajeazăsă meargăpânăla capăt. Vor apasă pe accelerație de la jumătatea lunii noiembrie încolo, după ce vor scoate modificărilela Coduri din Comisia Specială. Legile justiției (statutul magistraților, legea de organizare judiciarăși funcționarea CSM) sunt dejaîn Parlament și vor fi dezbătuteîn regim de urgență.

Totul trebuie oprit cât se mai poate

Altfel, nu mai putem repara răulși Româniaintră oficial în plutonul țărilor-problemadin UE, alături de Polonia și Ungaria. Pentru generațiile următoare, costurile vor fi prea mari pentru a nu face nimic acum.

Hotnews