12 C
Craiova
vineri, 10 mai, 2024
Știri de ultima orăOpiniiCum folosim luminile de ceaţă?

Cum folosim luminile de ceaţă?

Unii dintre noi sunt la prima maşină, alţii sunt la primul autoturism mai dotat, ceilalţi conduc noaptea poate pentru prima dată sau un autovehicul pe care nu îl cunosc. Primii doresc să ne arate cât de multe pot face maşinile lor, inclusiv că au lumini de ceaţă, ceilalţi învaţă sau se acomodează… încă.

Prevederi legislative!

OUG nr. 195/2002 prevede 3 puncte de penalizare pentru folosirea luminilor de ceaţă când nu e ceaţă şi 4 puncte de penalizare când, pe ceaţă, ninsoare abundentă sau ploaie torenţială, nu se circulă cu faza scurtă şi luminile de ceaţă (dacă există), iar Regulamentul prevede ca, atunci când plouă torenţial, ninge abundent sau este ceaţă densă ori în alte condiţii care reduc vizibilitatea pe drum (de exemplu: fum sau cenuşă de la CET-uri), să folosim şi luminile de ceaţă concomitent cu reducerea vitezei. Pentru folosirea incorectă a luminilor de ceaţă se dau 4 – 5 puncte-amendă, adică între 256 şi 320 de lei, iar neutilizarea fazei scurte, a luminilor de ceaţă, atunci când este ceaţă, aduce 6 – 8 puncte-amendă, adică 384 – 512 lei.

Asta vedem pe şosele!

În realitate, pe vreme frumoasă, mii de şoferi preferă să meargă cu farurile de ceaţă aprinse. Unu din trei! Unu din zece merge şi cu lumina de ceaţă din spate aprinsă, tot pe vreme frumoasă. Trebuie să le explicăm acestora că pe vreme frumoasă farurile de ceaţă nu-i ajută să vadă mai bine decât în lateral pe serpentine sau, dacă le folosesc doar pe acestea, să vadă mai bine gropile, iar lumina de ceaţă din triple nu poate să-i ajute decât la mersul înapoi, ca să vadă mai bine noaptea. Şi atunci de ce suntem orbiţi cu ele, fiind prost reglate, pe vreme frumoasă, pe drum drept şi fără gropi? De ce nu le folosesc respectivii când şi cât au nevoie şi să le stingă apoi?
Ce posibilităţi avem să atragem atenţia celui care a uitat farurile sau lampa de ceaţă aprinse? Legal, nici una, pentru că înseamnă să încălcăm legea, însă, dacă vine din faţă, eu aprind şi sting farurile de ceaţă până şi dacă pricepe. Dacă circul în coloană în spatele unuia care mă orbeşte cu lampa de ceaţă şi nu pot să-l depăşesc, când nu-mi vine autovehicul din faţă, dau cu faza mare până înţelege, însă risc să iau două puncte de penalizare şi amendă. Dacă deţineţi o maşină mai veche la care lampa de ceaţă spate se aprinde în acelaşi timp cu farurile de ceaţă, mergeţi la un electrician auto să vi le decupleze, ca să le puteţi acţiona separat. Până atunci – chiar pe ceaţă densă – nu le aprindeţi dacă circulaţi în coloană, e enervant să circuli cu un bec puternic pus în ochi.

Evităm accidentul dacă vedem şi suntem văzuţi cât mai bine!

Iată de ce permanent ar trebui să mergem cu luminile de drum aprinse, iar când vizibilitatea scade din cauza altor factori decât înnoptarea, trebuie să aprindem farurile de ceaţă. În ceea ce priveşte lampa spate de ceaţă, să o aprindem numai dacă nu e nimeni în spatele nostru şi o să stingem dacă apare cineva în spatele nostru, indiferent dacă e zi sau noapte. Farurile de ceaţă sunt eficiente dacă sunt corect reglate – să bată în jos – şi poziţionate, cât mai jos şi cât mai în lateral în cazul montării artizanale a unor lumini de ceaţă omologate.

(Luni: De ce claxonăm?)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

84 COMENTARII