27.9 C
Craiova
luni, 8 august, 2022
Știri de ultima orăLocal„Război mondial“ pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei

„Război mondial“ pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei

Zeci de firme din țară sunt înscrise la licitația privind construirea celei de-a doua variante de ocolire a Craiovei, pe partea de sud. În lupta pentru obținerea contractului de 34,7 milioane de euro au intrat însă și firme din Italia, Turcia, Germania și Spania. Un adevărat „război mondial“ pentru realizarea unei centuri de zece kilometri care să facă legătura între trei drumuri naționale importante pentru Craiova: DN 56, DN 55 și DN 6.

„Război mondial“ pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) va avea viață grea în perioada următoare, legat de stabilirea constructorului care va realiza „Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6“. Asta pentru că în lupta pentru obținerea contractului estimat la valoarea de 34,7 milioane de euro cu TVA au intrat nu mai puțin de șapte asocieri de firme. Și nu doar din România.

Pe lângă zecile de firme din țară înscrise la licitație ca ofertanți, subcontractanți sau terți susținători, în cursă au intrat firme cu tradiție din Italia, din Germania, Turcia sau Spania. Cu toții par interesați să construiască cei zece kilometri de centură care să facă legătura între trei drumuri naționale importante pentru Craiova: DN 56 Craiova – Calafat, DN 55 Craiova – Bechet și DN 6 Craiova – Caracal – Alexandria.

CNAIR a lansat procedura de achiziție publică a contractului de execuţie al „Centurii de ocolire Craiova Sud II“ în luna februarie, iar ofertele s-au primit până la data de 29 martie. Nu a mai fost nevoie de niciun fel de prelungire a termenului, pentru că ofertele au venit pe bandă rulantă. În total au fost depuse șapte oferte de la asocieri de firme din țară și străinătate, cu o listă lungă de subcontractanți în spate.

Cine se luptă pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei

Cine se luptă pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei? Primul ofertant, așa cum apare în sistemul electronic al achizițiilor publice, este firma craioveană Domarcons SRL. Societatea este specializată în drumuri și deține și alte contracte de lucrări similare. Domarcons deţine, ca lider de asociere, contractul pentru modernizarea DJ 542 limita județului Olt – Amărăștii de Sus – Amărăștii de Jos – Dăbuleni (contract de aproape 10 milioane de euro), iar alături de Erpia SA se ocupă de repararea şi întreţinerea străzilor din Craiova (acord cadru de 157.139.423 de lei, fără TVA). Domarcons va reabilita, în Craiova, și podul de peste triaj (zona Consul), lucrare în valoare de 6.226.935 de lei, fără TVA.

La licitația pentru „Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6“ Domarcons a venit cu firma Alpenside SRL Bucureşti (terţ susținător), cu care a mai participat și la alte licitații. La capitolul subcontractanți lista este deschisă de Elprest SRL, din Pieleşti, cu 4,6% din lucrare, urmată de Dewatering & Silent Piling SRL din Bucureşti (0,82%) și Diversinst SRL Craiova (2.27%).

În luptă a intrat și Erpia SA Craiova, în asociere cu italienii de la Consorzio Stabile EBG, cu care a mai participat și la licitaţiile derulate de Compania de Apă Oltenia privind rețeaua de apă și canalizare din Dolj. Erpia a venit acum și cu un terț susținător, o firmă din Slovenia: Gorenjska Gradbena Druzba. În Craiova, Erpia SA se ocupă nu doar de repararea străzilor, ci și de modernizarea lor în baza unui alt acord-cadru în valoare de circa 20 de milioane de euro (alături de Erbașu Construcții SA). La capitolul drumuri, Erpia lucrează la modernizarea DJ 652A DN 6 (Cârcea) – DN 65, o investiție de circa 3,5 milioane de euro.

Firmă înființată în anul 1831, participantă la licitație

Centura Craiova Sud II se dovedește atractivă și pentru italieni. Două firme cu tradiție din Peninsulă au depus oferte pentru realizarea celor zece kilometri de drum. Prima este Rizzani de Eccher SpA. Vorbim de o firmă înființată la Udine în anul 1831, pe când România era condusă de guvernatorul rus Pavel Kiseleff. Societatea are sediul în Pozzuolo del Friuli, în nord-estul Italiei, are peste 2.000 de angajați și este activă la nivel global în domeniile ingineriei, infrastructurii și construcției de clădiri (a executat lucrări și în Africa, Asia și America Latină).

Rizzani de Eccher s-a prezentat la licitația demarată de CNAIR cu cinci subcontractanți din România, dar cu un procent infim din lucrare: Danavi SRL din Iaşi (0,11%), Manro SRL din Câmpina (3,06%), Sanel SRL din Sibiu (2,35%), Pesit Rom SRL din Bucureşti (6,85%) și Total Business Land SRL din Alba Iulia (0,02%).

A doua firmă din Italia înscrisă la licitație este D’Agostino Angelo Antonio Costruzioni Generali SRL. Firma din Montefalcione (Avellino) se laudă cu o experiență de 30 de ani în domeniu și cu lucrări impresionante: clădiri, pasaje subterane, parcuri eoliene. Italienii au venit în asociere cu Concordia Con. Strade SRL din Piteşti și cu un subcontractant: Vertatel International SRL din Măgurele (Ilfov), cu 9,76% din lucrări. Liderul asocierii este însă firma Kirlic Group din Giurgiu, o clientă mai veche a CNAIR SA, care s-a ocupat în trecut și de repararea autostrăzii București – Constanța, sectorul București – Fundulea.

Asociere româno-germano-spaniolă pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei

După italieni, în lupta pentru construirea noii centuri de ocolire a Craiovei au intrat și nemții. De fapt, este vorba de o asociere româno-germano-spaniolă: IBB-HIB România (lider de asociere) – Obras Publicas y Regadios – Opr Asfalt – IBB Haus- und Industriebau GmbH. Potrivit datelor de pe site-ul firmei lider, compania IBB Haus- und Industriebau GmbH „și-a dovedit capacitatea de a furniza servicii de înaltă calitate, care au fost și sunt apreciate pe piața construcțiilor din Germania, venind să construiască și în România, cu același profesionalism ridicat“. „În Germania avem 72 de șantiere finalizate și 34 care se află în plină desfășurare“, mai susține compania româno-germană.

Aceasta dă și exemple de construcții realizate: hala de producție pentru Daimler „Factory 56“, în Sindelfingen, cu o suprafață de 195.000 mp; campusul universitar Bildungscampus III Heilbron, cu o suprafață totală de peste 11.000 mp; Office V, în Stutgart-Vaihingen, cu o suprafață de peste 40.000 mp. Compania germană a deschis filiala IBB-HIB România în anul 2016. Firma Obras Publicas y Regadios este din Toledo (Spania), iar Opr Asfalt SRL este din Timişoara. Asocierea mai sus menționată a venit cu aceiași subcontractanți ca și antreprenorul italian Rizzani de Eccher: Manro SRL (1,12%), Pesit Rom SRL (0,36%), Sanel SRL (1,67%).

Nu e licitație fără o firmă din Turcia

Pentru construirea Centurii Craiova Sud II a depus ofertă și o firmă din Tucia. Este vorba de Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS din Ankara, care a venit în asociere cu Visio Construction Works SRL din Bucureşti. Cele două firme au intrat în luptă alături de patru subcontractanți: Wso Construct SRL din Craiova (1%), Eckon Cei SRL din Alexandria (1,44%), Diversinst SRL Craiova (2,33%) și Elektra Invest SRL din Bucureşti (2,28%). În fine, ultima ofertantă din cele șapte este asocierea Strade Bauunternehmung SRL Craiova (lider) – Hydrostroy AD (Varna, Bulgaria). Cele două firme sunt cunoștințe vechi, ele lucrând deja la tronsonul doi al DJ 552 Craiova – Cetate, alături de Condor Păduraru SRL.

Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova - Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova - Calafat, apoi DN 55 Craiova - Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti - Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea
Pentru construirea Centurii de Ocolire a Craiovei – Varianta Sud, care va face legătura între cele trei drumuri naţionale cu punct comun municipiul Craiova, DN 56 – DN 55 – DN 6, se luptă șapte asocieri de firme

Până să deschidă ofertele, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a răspuns la peste 60 de solicitări de clarificări din partea firmelor interesate. Acestea au cerut o serie de date tehnice legate de proiectul Centurii de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6, dar au dorit să știe și dacă Compania este dispusă să ofere mai mult decât valoarea estimată, în cazul unor lucrări suplimentare, sau dacă poate fi depășit termenul de execuție de 15 luni. În ambele situații, răspunsul CNAIR a fost negativ, cu mențiunea că termenul poate fi prelungit doar cu perioada în care nu se pot executa lucrări din cauza vremii nefavorabile.

Centura de ocolire a Craiovei va trece pe sub linia de cale ferată Bucureşti – Timişoara

Centura Craiova Sud II va pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, va intersecta calea ferată Craiova – Calafat, apoi DN 55 Craiova – Bechet, va trece pe sub linia CF Bucureşti – Timişoara şi se va lega de giratoriul de pe DN 6 Bucuresti – Craiova – Timisoara, la Cârcea. De aici pleacă cealaltă variantă de ocolire a Craiovei prin sud finalizată în decembrie 2016, cea care ajunge până în DN 65 Craiova – Piteşti şi închide, practic, inelul de centură al municipiului.

Contractul de execuţie lucrări pentru obiectivul „Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6“ are o valoare estimată de 142.225.940 de lei fără TVA, adică 169.248.868 de lei cu TVA. El va fi atribuit firmei care va veni cu oferta cu cel mai bun raport calitate – preţ, unde componenta financiară (cel mai mic preţ) va conta în procent de 85%. Pentru restul se va ţine cont de perioada de garanţie a lucrărilor, care trebuie să fie de minimum 60 de luni. Punctaj maxim va primi firma care va oferi o garanţie cuprinsă între 7 şi 8 ani. Orice ofertă cu o garanţie a lucrărilor mai mică de 5 ani va fi declarată neconformă, după cum se precizează în anunţul Companiei.

Cum va arăta noua centură de ocolire a Craiovei

Varianta Sud II va avea aproape zece kilometri și va traversa teritoriul administrativ al comunelor doljene Podari, Malu Mare şi Cârcea. Varianta Ocolitoare se desprinde din DN 56, la km 2+950 – printr-un sens giratoriu, traversează linia CF neelectrificată Craiova – Calafat cu un pasaj suprateran, apoi continuă paralel cu digul de apărare al Jiului, pe care îl va traversa cu un pod la km 1+929. La km 4+100 se prevede un sens giratoriu, la intersecţia cu DN 55, iar la km 8+908 un pasaj subteran pentru traversarea liniei electrificate CF Bucureşti – Timişoara.

Construirea noii centuri de ocolire a Craiovei. Sensul giratoriu de pe DN 6 de unde porneşte cealaltă Variantă de Ocolire Craiova Sud. Aceasta face legătura cu DN 65 şi a fost dată în folosinţă pe 7 decembrie 2016.
Sensul giratoriu de pe DN 6 unde va ajunge noua centură și de unde porneşte cealaltă Variantă de Ocolire Craiova Sud. Aceasta face legătura cu DN 65 şi a fost dată în folosinţă pe 7 decembrie 2016.

Traseul centurii ocolitoare Craiova Sud se termină la km 9+889, chiar la intersecţia cu sensul giratoriu de pe DN 6 (la Cârcea). Aici ar fi nevoie doar de o bretea de acces în punctul care leagă acum DN 6 de DN 65, prin Centura Craiova Sud I.

Se lucrează și la partea de exproprieri

Până să lanseze procedura de achiziţie a contractului de execuţie a Centurii de ocolire a Craiovei – Varianta Sud II, CNAIR a demarat licitaţia privind realizarea documentațiilor cadastrale și a rapoartelor de evaluare în vederea exproprierilor. Din studiul aprobat în 2019 a reieșit că suprafaţa estimată a fi expropriată este de 43,57 ha.

Compania a stabilit un interval minim și maxim al contractului, cuprins între 378.820 de lei și 568.230 de lei fără TVA. 378.820 de lei reprezintă valoarea estimată pentru 611 imobile (611 imobile x 620 lei/imobil), iar 568.230 de lei valoarea estimată pentru 916 imobile. Ofertele s-au primit până la data de 1 februarie, iar în cursă au intrat două firme din Bucureşti: Geoagri Cadastru SRL şi Danovcad SRL. Ofertele celor două societăţi se află încă în evaluare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS