3.9 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCentura Craiova Sud II, din nou pe tapet. Se pregătesc peste 600 de exproprieri

Centura Craiova Sud II, din nou pe tapet. Se pregătesc peste 600 de exproprieri

Centura Craiova Sud II, din nou pe tapet. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a readus în actualitate proiectul privind construirea celui de-al doilea tronson al Centurii Craiova Sud, adică Varianta Ocolitoare DN 56 – DN 55 – DN 6.

O investiție despre care s-a vorbit prima oară în 2011, pentru care s-a încheiat un contract de proiectare în 2015, care nu a mai fost însă finalizat din lipsă de fonduri. Atunci, surse din CNAIR susțineau că nu sunt bani nici măcar pentru proiectare, darmite pentru execuția estimată la 108,4 milioane de lei.

În aprilie 2019, Varianta Ocolitoare DN 56 – DN 55 – DN 6 a apărut din nou pe tapet după ce guvernul a aprobat noii indicatori tehnico-economici ai investiției. Noua sumă era aproape dublă față de cea inițială. Atunci s-a stabilit că pentru continuarea centurii de ocolire prin sud a municipiului Craiova, pornind de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, ar fi nevoie de 199,6 milioane de lei. Din aceşti bani, partea de construcții + montaj era de 164 de milioane de lei.

Cum ar arăta Centura Craiova Sud II

Drumul are aproape zece kilometri și traversează teritoriul administrativ al comunelor doljene Podari, Malu Mare şi Cârcea. De fapt, el face legătura între trei drumuri naţionale: DN 56 Craiova – Calafat, DN 55 Craiova – Bechet şi DN 6 Craiova – Caracal – Alexandria. Varianta Ocolitoare se desprinde din DN 56, la km 2+950 – printr-un sens giratoriu, traversează linia CF neelectrificată Craiova – Calafat cu un pasaj suprateran, apoi continuă paralel cu digul de apărare al Jiului, pe care îl va traversa cu un pod la km 1+929. La km 4+100 se prevede un sens giratoriu, la intersecţia cu DN 55, iar la km 8+908 un pasaj subteran pentru traversarea liniei electrificate CF Bucureşti – Timişoara.

Traseul centurii ocolitoare Craiova Sud se termină la km 9+889, chiar la intersecţia cu sensul giratoriu de pe DN 6 (la Cârcea). Aici ar fi nevoie doar de o bretea de acces în punctul care leagă acum DN 6 de DN 65, prin Centura Craiova Sud I, inaugurată în decembrie 2016.

Centura Craiova Sud II, din nou pe tapet. Primul pas: exproprierile

Atât în 2016, cât și în 2019 CNAIR SA susținea că va demara și procedura de achiziție a lucrărilor, încă licitația nu a fost publicată în sistemul electronic. A apărut, în schimb, chiar în primele zile ale acestui an, procedura de achiziție a documentațiilor cadastrale și a rapoartelor de evaluare în vederea exproprierilor. Din studiul aprobat în 2019 a reieșit că suprafaţa estimată a fi expropriată este de 43,57 ha, faţă de estimările iniţiale de 25,11 ha. Asta „datorită relocării traseului pentru evitarea demolărilor şi a zonelor mlăştinoase şi extinderea fâşiei de lucru a parapetelui de siguranţă“, după cum se menționa în raportul de aprobare a noilor indicatori ai investiției.

Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova - Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova - Calafat, apoi DN 55 Craiova - Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti - Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea
Centura Craiova Sud II ar pleca de la kilometrul 3 al DN 56 Craiova – Calafat, ar intersecta calea ferată Craiova – Calafat, apoi DN 55 Craiova – Bechet, ar trece pe sub linia CF Bucureşti – Timişoara şi s-ar lega de giratoriul de pe DN 6, de la Cârcea. Deocamdată, proiectul este la faza de stabilire a exproprierilor.

În anunțul de participare pentru serviciile de întocmire a documentațiilor cadastrale se precizează că printr-un Studiu de Fezabilitate aprobat în 2020 au fost identificate un numar estimativ de 611 imobile afectate de coridorul de expropriere pentru realizarea lucrării de utilitate publică „Centura de ocolire Craiova – varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6“. Imobilele se află în proprietate privată și publică și aparțin de comunele Podari, Malu Mare și Cârcea.

Termenul de finalizare a documentațiilor, un an

Firma care va întocmi documentațiile are la dispoziție un an, aici fiind luate în calcul și motive independente de voința expertului autorizat/ prestatorului, dar „fără a se modifica prețul contractului“.

Astfel de situații ar fi legate de timpul necesar pentru obținerea extraselor de carte funciară de la OCPI, de lipsa planurilor parcelare, de obținerea documentațiilor cadastrale vizate de către OCPI, de obținerea hotărârilor de consilii locale în vederea trecerii imobilelor din domeniul public al UAT-urilor în domeniul public al statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și CNAIR SA.

Valoarea estimată a contractului este de maxim 568.230 de lei

Durata contractului va putea fi extinsă la nevoie, în funcție de emiterea documentelor necesare de către autorități, dar nu mai mult de trei ani, după cum se menționează în anunțul de participare la licitație. CNAIR a stabilit un interval minim și maxim al contractului, și anume între 378.820 de lei și 568.230 de lei, fără TVA. 378.820 de lei reprezintă valoarea estimată pentru 611 imobile (611 imobile x 620 lei/imobil), iar 568.230 de lei valoarea estimată pentru 916 imobile.

Valoarea contractului va putea crește cu 50% doar în cazul apariției mai multor imobile ca urmare a identificării tuturor proprietarilor ce se suprapun cu coridorul de expropriere. Asta în urma unor acte care rezultă din dezbaterea succesiunilor, din sentințe judecătorești, din anularea/emiterea titlurilor de proprietate sau dacă există proprietari neidentificați la data stabilirii culoarului de exproprieri. Oferta cu prețul cel mai scăzut va fi cea câștigătoare. Ofertele se primesc până la data de 1 februarie 2021.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS