O companie israeliană specializată în avionică se „războieşte“ în instanţă cu MApN şi Avioane Craiova SA, după ce aceasta din urmă a selectat o firmă americană pentru a furniza echipamentele de avionică necesare modernizării aparatelor de zbor IAR 99 Şoim, din dotarea Ministerului Apărării Naţionale, astfel încât acestea să aibă cockpitul similar cu avioanele F-16 cu care s-a dotat armata. Elbit Systems este furnizorul tradiţional de echipamente pentru avioanele tip şcoală fabricate la Craiova. Reprezentanţii Avioane Craiova susţin că au selectat firma americană, în special datorită „caracteristicilor tehnice ale echipamentelor“.

Israelienii de la Elbit Systems Ltd., specializaţi în avionică, au dat în judecată Ministerul Apărării Naţionale şi Avioane Craiova SA, contestând faptul că producătorul de armament din Craiova a eliminat de la procedura de selecţie compania israeliană. Avioane Craiova a desemnat drept câştigătoare a procedurii de selecţie de oferte o companie americană, care ar urma să furnizeze echipamentele de avionică necesare transformării cabinei avioanelor IAR 99 Şoim în cockpit similar cu cel al avioanelor F-16, astfel încât piloţii armatei române să se antreneze pe aparatele de zbor astfel modernizate.
Valoarea contractului pe care Avioane Craiova îl va derula pentru Ministerul Apărării Naţionale este uriaşă: 124 de milioane de euro. Reamintim că Ministerul Apărării Naționale a anunțat, în iulie 2018, că va demara un program de modernizare a celor 21 de avioane IAR 99 și IAR 99 Șoim aflate în dotarea armatei române. Aparatele de tip școală pe care sunt instruiți piloții militari din România vor fi modernizate la Craiova, iar după modificările aduse în uzina de profil din Bănie, acestea vor purta denumirea de IAR 99 „Super Șoim“. Potrivit datelor date publicității de MApN, valoarea totală a proiectului ar costa 124 de milioane de euro fără TVA, iar programul de aducere a aparatelor armatei la stadiul de „Super Șoim“ a fost aprobat în ședința CSAT din 4 aprilie 2018. Concret, cabina avionului va fi modificată, astfel încât „Super Şoimul“ să aibă aceleaşi specificaţii cu avioanele F-16 cu care a fost înzestrată armata română.

Cum s-a ajuns la conflictul din instanţă

Un convocator pentru Adunarea Generală Ordinară a Acţionarilor (AGOA) postat pe pagina Bursei de Valori Bucureşti şi pe pagina de internet a Avioane Craiova SA informează acţionarii companiei că în data de 13.02.2019 sunt invitaţi să dezbată ordinea de zi, având ca prim punct: „Aprobarea contractării unor servicii de asistenţă juridică externă, pentru reprezentarea în instanţă privind contestaţia formulată de compania Elbit Systems Ltd. împotriva procedurii de selecţie a furnizorului sistemului de avionică din cadrul programului pentru «Modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naţionale, în configuraţia IAR-99 Super Şoim»“. Conform legii, firmele cu capital majoritar de stat care au departament juridic nu pot angaja firme externe de avocatură decât cu acordul acţionarului majoritar, care în cazul de faţă este Ministerul Economiei.
Potrivit site-ului Tribunalului Bucureşti, Elbit System Ltd. a acţionat în judecată pe finalul anului trecut Ministerul Apărării Naţionale şi Avioane Craiova, dosarul fiind judecat la Secţia a II-a Contencios Administrativ şi Fiscal, având ca obiect „Litigii privind achiziţiile publice“. Dosarul a fost înregistrat la Tribunalul Bucureşti pe 12.12.2018.

Avioane Craiova nu a organizat licitaţie

Producătorul de avioane din Craiova nu a organizat o licitaţie propriu-zisă pentru a selecta furnizorul de echipamente de avionică ce va dota avioanele armatei române. Avioane Craiova a organizat o procedură de selecţie pe baza unor cereri de ofertă. „S-a organizat o procedură de selecţie pentru echiparea «Super Şoimului». Au participat mai mulţi ofertanţi, printre care s-a numărat chiar şi firma care construieşte avioanele F-16. A mai participat o altă firmă americană, precum şi italienii de la Leonardo, care este fosta Alenia Aeronautica şi Elbit Systems. Nu s-a semnat niciun contract de furnizare, ci doar a fost aleasă oferta firmei americane CMC Electronics Aurora LLC, în urma selecţiei de oferte. Această companie a fost desemnată câştigătoare“, a precizat, pentru GdS, liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peţa.
Conform datelor furnizate de Fabrica de Avioane, unul dintre ofertanţii de echipamente a fost Lockheed Martin. Compania americană este cea care a îmbunătăţit avionul de luptă multirol F-16 Fighting Falcon, pentru Forţele Aeriene ale SUA, avion care a fost proiectat inițial de General Dynamics.

Oferta tehnică a contat în proporţie de 70%, preţul doar 30%

La Avioane Craiova s-a format o comisie pentru a organiza procedura de selecţie a ofertelor. În criteriile de selecţie au contat în proporţie de 70% „caracteristicile tehnice ale echipamentelor“ şi doar în proporţie de 30% a contat preţul oferit, a precizat Victor Peţa. „Ne-am gândit să oferim un avion bun armatei române şi la un preţ competitiv. A contat foarte mult calitatea echipamentelor cu care vor fi dotate avioanele «Super Şoim». Avioane Craiova a solicitat iniţial la MApN să precizeze ce îmbunătăţiri trebuie aduse avioanelor Şoim, iar pe baza acelor propuneri, Avioane Craiova a solicitat cereri de ofertă mai multor furnizori. Potrivit membrilor comisiei, oferta companiei americane CMCElectronics Aurora LLC a fost cea mai bună. Şi specialiştii în aviaţie de la MapN au fost încântaţi de această ofertă“, a precizat liderul sindical de la Avioane Craiova, Victor Peţa.

Negocieri la Ministerul Apărării

Contractul între Avioane Craiova şi MApN pentru modernizarea celor 20 de avioane IAR 99 Şoim (unul s-a prăbuşit anul trecut) încă nu a fost semnat. De la finele anului trecut se poartă negocieri la MApN între reprezentanţii ministerului şi reprezentanţi ai Avioane Craiova. „Negocierile cu Ministerul Apărării se fac la preţuri, pe baza cererii de ofertă declarată câştigătoare în urma procedurii de selecţie organizată de Avioane Craiova. Se va semna un contract şi alte contracte subsecvente pe fiecare avion“, a mai precizat liderul sindical Victor Peţa, care în ultima perioadă este comunicatorul companiei craiovene.
Contractul cu MApN ar însemna „o gură de oxigen“ pentru Avioane Craiova. Compania ar avea nevoie de mai mulţi angajaţi, pentru a moderniza cele 20 de avioane ale armatei. Procesul de recrutare a început la scară mică, căutându-se în special să se angajeze ingineri proiectanţi. După ce se va semna contractul cu MApN, se va demara procedura de recrutare a mai multor persoane, în special electricieni mecanici.
Contractul pentru dotarea „Super Şoim“ la standardele F-16 ar avea o durată de 4-5 ani, în funcţie de cadenţa modernizării fiecărui avion.

Compania americană CMC Electronics Aurora LLC ar urma să furnizeze echipamentele de avionică

CMC Electronics Aurora LLC ar urma să furnizeze echipamentele de avionică ce nu pot fi date publicităţii, din motive de secrete militare, spun reprezentanţii Avioane Craiova. Compania americană cu sediul în Illinois, SUA, furnizează sisteme pentru cockpit, echipamente electronice de zbor şi altele, conform datelor de pe pagina de internet.
Elbit Systems este un furnizor tradiţional pentru Avioane Craiova de ani buni. Compania israeliană, care are operaţiuni de producţie şi de logistică de tehnică militară şi pe teritoriul României, a dotat cu echipamente de avionică aparatele IAR 99 Şoim fabricate la Craiova.
Elbit Systems participă la programe diverse de înzestrare a armatei americane, conform datelor postate pe site-ul oficial al companiei cu sediul în Israel.

Ramona OLARU
Lucrează din 2001 în mass-media şi consideră că cel mai important lucru în această meserie este corectitudinea. Jurnalist specializat pe domeniul economico-financiar, își călăuzește pașii după motto-ul „În afaceri, ca și în viață, trebuie să fii fair-play. Doar în acest fel câștigi cu adevărat!”