Cadrele didactice de la programele de Robotică şi Mecatronică de la Facultatea de Automatică, Calculatoare şi Electronică a Universităţii din Craiova au deschis vineri cea de a treia ediţie a Clubului de Robotică și Mecatronică. În cadrul acestui club, zeci de liceeni din Craiova vor avea ocazia să înveţe, pe durata acestui an şcolar, să construiască roboți mobili cu ajutorul kit-ului Lego Mindstorms Education EV3 cu programarea JAVA.

Deschiderea celei de a treia ediţii a Clublui de Robotică și Mecatronică a avut loc vineri, la INCESA, şi au participat cadre didactice din învăţământul universitar, dar şi din preuniversitar, precum şi elevi care își doresc să beneficieze de cursurile de formare. În acest an, pentru clubul de robotică au fost selectați liceeni de la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova. „Obiectivele acestui club sunt de a-i atrage pe elevi spre inginerie, dar şi pentru corelarea unor cunoştinţe din programa şcolară de la disciplinele fizică, matematică cu activități practice, cum ar fi realizarea roboţilor. Până la finalul cursurilor, fiecare elev o să ştie să creeze un robot. Sunt şi alte beneficii, faptul că aceste cursuri se organizează în cadrul INCESA cu cadre didactice specializate şi că elevii se pot obişnui cu rigoarea academică. Trebuie să ştiţi că nu există limită în construcţia de roboţi. Imaginaţia este foarte importantă. În prezent, sunt 15.000 de proiecte în derulare“, a explicat ing. drd. Lidia Băzăvan, membru în Societatea de Robotică România.
Liceenii au spus că programarea roboților este un domeniu nou pentru ei, dar își doresc să participe la cursuri pentru că intenționează să urmeze o carieră în domeniu.
„Particip la acest cerc cu gândul de a dobândi experienţă în programarea roboţilor şi sper ca, în viitor, să mă ajute acest lucru. Nu am programat niciodată un robot“, a spus Mihai Tufescu, elev la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova. Elevii care vor participa la cursuri au trecut printr-o preselecție.
„Încă din clasa a VIII-a sunt interesat de această parte de robotică şi am ştiut că e o mare industrie în robotică, şi am prieteni care activează în alte cercuri şi mi-am dorit şi eu să ajung în acest domeniu, să dobândesc mai multă experienţă. Am trecut printr-o selecţie ca să ajung aici. Am susţinut o testare la care am fost mai mulţi participanţi, din care primii 18 – 19 cu cel mai mare punctaj am fost selectaţi și ne-au spus să venim aici. Am fost atunci cam 60 de elevi. Nu am încercat niciodată să fac roboţi. Este prima experienţă şi sunt pasionat de informatică“, a precizat Arthur Reischel, de la Colegiul Naţional „Carol I“ din Craiova. De acest domeniu sunt interesate şi fetele.
„Pentru mine, robotica înseamnă programare. Este prima dată când voi face acest lucru şi sunt curioasă să descopăr cât mai multe. Îmi doresc să mă dezvolt în acest domeniu şi să văd dacă pot face ceva pe partea aceasta în viitorul meu“, a declarat Elena Natalia Turcitu.

În viitor vor avea loc schimbări importante și rapide

Cadrele didactice din domeniu spun că de mecatronică va depinde viitorul societăților.
„Cred că aş putea să definesc pe înţelesul tuturor contextul în care se desfăşoară acţiunea de azi. Toţi suntem de acord că, de când este lumea, ea este în continuă schimbare. Ultima perioadă şi cu mare probabilitate şi în viitor vor avea loc schimbări mai importante şi mai rapide. Unele din schimbări sunt de ordin tehnologic. Din punctul ăsta de vedere, robotica este clar un domeniu care defineşte schimbările din ultima perioadă. În acest context, şi oamenii, şi ţările vor trăi mai bine sau mai rău în măsura în care vor reuşi să se adapteze la noile schimbări. În oraşul nostru putem să fim mândri că avem o prioritate de nivel naţional pentru că avem o şcoală de mecatronică şi robotică, cu o identitate clar definită în România. Este prima şcoală de mecatronică şi robotică înfiinţată în ţară. Avem programe de licenţă, de master şi de doctorat în domeniile mecatronică şi robotică. Copiii care au venit la această acţiune sunt dintre aceia care au înţeles, ajutaţi poate şi de familie, că trebuie să facă ceva pentru a se adapta la schimbările pe care le-am amintit şi sperăm că mai tinerii noştri colegi care vor fi instructorii lor în domeniul mecatronică şi robotică îi vor ajuta să realizeze o achiziţie de competenţe care să le fie utilă peste 15-20 de ani, atunci când chiar va trebui să lucreze în domeniul respectiv“, a subliniat Dorian Cojocaru, directorul Departamentului de Robotică şi Mecatronică din cadrul Facultății de Automatică și Calculatoare Craiova. Potrivit managerului Colegiului Național „Carol I“ din Craiova, de cursurile de inițiere în robotică vor beneficia 50 de elevi.
„Felicităm iniţiativa celor de la Automatică, mulţumim şi INCESA Craiova. Au fost selectaţi copii din clasele a IX-a şi a X-a. Sunt 50 de copii, dintre care 19 se află la deschidere. Ideea este comună, pentru că, de anul trecut, am demarat un proiect cu Facultatea de Automatică pentru a încerca să-i atragem pe copii spre o altfel de învăţare. Obiectivul unei şcoli este clar acela de a-i pregăti pe copii în cât mai multe domenii ca să aibă cât mai multe abilităţi în viaţă şi cred că această misiune va fi îndeplinită pentru că partea digitală este de actualitate“, a declarat Angel Cristian Stăiculescu, managerul Colegiului Național „Carol I“ din Craiova. Cursurile de inițiere în robotică și mecatronică au început chiar din acest weekend.