CNAIR pedalează în gol la Drumul Expres Craiova – Pitești

Licitația la Drumul Expres Craiova - Pitești se învârte în cerc precum autoturismele în giratoriul de pe Centura de Nord de unde ar porni proiectarea și execuția primului tronson de drum (FOTO: Claudiu Tudor)
Autori


Asediată de zeci de clarificări și contestații și cu un proces în spate care a ajuns până la Înalta Curte de Casație și Justiție, licitația pentru proiectarea și execuția Drumului Expres (DE) Craiova – Pitești, demarată în vara anului trecut de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), este la un pas de anulare. Avizate sunt tronsoanele de drum 3 și 4 – de la kilometrul 57, intersecția cu DN 65, până la intersecția cu autostrada A1 București – Pitești, dar și tronsonul 1, care pleacă din Centura de Nord a Craiovei, este într-o situație similară. Singura care ar putea rămâne în picioare este licitația pentru tronsonul 2, dar și aici a apărut, zilele trecute, o contestație la unul dintre loturi. Asociația Pro Infrastructură consideră că vina pentru această situație o are CNAIR, „incapabilă să întocmească o documentație clară“, în timp ce reprezentanții Companiei spun că nu documentația este problema, ci dorința constructorilor de a obține un profit cât mai mare de pe urma lucrărilor la acest drum expres.

Drumul Expres (DE) Craiova – Pitești, de care se tot vorbește de mai bine de zece ani, pare și în prezent o „fata morgana“ a Olteniei, chiar dacă Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în calitate de beneficiar, a lansat, în iulie 2017, licitația pentru proiectarea și execuția acestui obiectiv. Drumul a fost împărțit în patru tronsoane, pentru care au fost demarate proceduri separate de achiziție publică, dar și așa lucrurile par să se împotmolească înainte de a face primul pas. Licitațiile au fost luate cu asalt nu doar de societăți din țară, ci și de firme și asocieri de firme din Italia, Spania, Turcia sau Slovacia, iar contestațiile nu au întârziat să apară.

Majoritatea contestatarilor a cerut să se elimine din documentația de atribuire cerința privind includerea în ofertă a cheltuielilor aferente corectării erorilor de proiectare survenite în faza elaborării Studiului de Fezabilitate (SF). O cerință care ar arăta, de fapt, că beneficiarul ar recunoaște faptul că SF-ul care stă la baza proiectului, întocmit încă din anul 2007 și neactualizat, ar avea unele carențe și inexactități, după cum se menționează în unele contestații. Alți contestatari au cerut chiar suspendarea procedurii, pornind tot de la studiul de fezabilitate, „unul incorect, care nu a fost elaborat în conformitate cu standardele și normele în vigoare“, ceea ce ar fi dus la „o valoare a proiectului estimată în mod incorect“. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins însă o serie de astfel de contestații, pe care le-a considerat tardive, nefondate sau inadmisibile. Și, totuși…

Tronsoanele 3 și 4, la latitudinea Înaltei Curți

O firmă care nu s-a înscris la licitații, SC Strabag SRL, dar a contestat caietul de sarcini întocmit de CNAIR pentru tronsoanele 3 și 4, a avut însă câștig de cauză la CNSC. Compania a mers mai departe la Curtea de Apel București (CAB), dar instanța nu a schimbat decizia, iar licitațiile pentru aceste două tronsoane ale drumului expres sunt aproape de a fi anulate. CNAIR a încercat marea cu degetul și a ales o cale extraordinară de atac, ajungând la Înalta Curte de Casație și Justiției (ÎCCJ). Termenul de judecată a fost stabilit pe 20 iunie.

Până atunci, cele două licitații sunt sistate. În funcție de decizie, procedura continuă sau se anulează, cale de mijloc nu există. „Părerea mea este că prin această acțiune la Înalta Curte, CNAIR vrea să «învie mortul», cum se spune, dar nu cred că are prea mari șanse. Nu cred că Înalta Curte va lua o altă decizie față de cea a Curții de Apel. Dacă nu se admite cererea CNAIR, singura variantă este să se anuleze licitațiile pentru tronsoanele 3 și 4 și să se reia procedura. Nu poți continua, din moment ce nu poți să pui în operă o decizie a instanței, pentru că e caz penal. Și așa se ratează un proiect, din cauza unui caiet de sarcini făcut pe genunchi“, este de părere Ionuț Ciurea, vicepreședinte și director executiv la Asociația Pro Infrastructură, un ONG care susține dezvoltarea infrastructurii din România. „Noi mergem mai departe pentru că suntem convinși că avem dreptate și cred că Înalta Curte va da o decizie favorabilă nouă. Dacă nu se va întâmpla așa, vom găsi o soluție pentru a continua licitațiile. Cert este că licitațiile pentru tronsoanele 1 și 2 merg mai departe, pentru că aici contestațiile nu au fost admise“, susține, în replică, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR SA.

„Nu vă așteptați prea curând la acest drum expres“

Ionuț Ciurea a explicat, pentru GdS, și cum s-a ajuns în situația ca licitația pentru tronsoanele 3 și 4 ale DE Craiova – Pitești să fie la un pas de anulare, dând vina pe angajații CNAIR, „incapabili să întocmească o documentație clară“. „Nu vă așteptați prea curând la acest drum expres. Sunt patru tronsoane scoase la licitație, cinci licitații în total, și la toate au existat contestații. S-a ajuns la Curtea de Apel București, iar instanța a dat câștig de cauză contestatarilor și a obligat CNAIR să prelungească termenul de depunere a ofertelor. Numai că cei din Companie au deschis ofertele până ca instanța să se pronunțe, iar când aceasta a luat decizia prelungirii termenului, CNAIR nu a putut să pună în aplicare decizia. A găsit o cale să atace pe procedură extraordinară decizia CAB, la Înalta Curte de Casație și Justiție, iar acum licitațiile stau pe loc până se dă un verdict. Dar nu cred că vor câștiga, iar licitațiile trebuie reluate, ceea ce înseamnă ani pierduți“, a spus Ciurea.

„Și cu licitația pentru tronsonul 1 sunt probleme, pentru că există o contestație și o decizie a CNSC favorabilă constructorului. Și în acest caz, cred că 99 la sută se va anula procedura. De ce? Pentru că CNAIR nu a fost în stare să întocmească o documentație clară, care să nu lase loc de interpretări, și să facă o evaluare a ofertelor așa cum trebuie. Cel mai probabil, CNAIR va ataca și această decizie la Curtea de Apel și iar se pierde timp. Așa că o să mai stăm mult și bine fără acest drum expres Craiova – Pitești. Mai nou, a apărut o contestație și la un lot din tronsonul 2 (21 mai – n.r.), așa că tot proiectul este blocat“, a mai spus vicepreședintele Asociației Pro Infrastructură. CNSC a admis la începutul acestei luni o contestație formulată de SC Construcții Erbașu SA, ca lider de asociere, vizavi de tronsonul 1, obligând CNAIR să anuleze un proces-verbal și actele subsecvente și să reevalueze oferta contestatorului.

„Proiectantul să-și dea interesul și să facă o proiectare ca lumea“


Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au însă o altă părere. Ei cred că sumele estimate pentru acest proiect sunt suficient de mari încât să acopere și eventuale neconcordanțe din SF și că nu documentația este problema, ci dorința constructorilor de a obține un profit cât mai mare de pe urma lucrărilor. „Plătim sume generoase, așa că proiectantul să-și dea interesul și să facă o proiectare ca lumea. El ne poate forța să acceptăm o soluție, dar, în general, soluțiile ieftine sunt și proaste. S-a stabilit clar că trebuie să dureze un an proiectarea și doi ani execuția, fă proiectul în așa fel încât să nu te blochezi la execuție! Chiar dacă Studiul de Fezabilitate mai are lacune pe anumite zone, tu, ca proiectant, trebuie să-ți iei măsuri să nu se întâmple nimic cu execuția. Noi considerăm că documentația întocmită e clară, dar tu, constructor, nu specula diverse chestii ca să-ți maximizezi profitul“, a afirmat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Legat de situația din județul Olt, unde drumul expres ocolește municipiul Slatina chiar prin curtea unei fabrici a Grupului Prysmian, inaugurată în mai 2013, reprezentantul CNAIR susține că problema a fost a Primăriei Slatina, care a dat autorizație de construire, deși știa de SF-ul din 2007, dar că lucrurile s-au rezolvat. „O să tragem coridorul mai spre sud, în așa fel încât drumul expres să ocolească fabrica“, a spus Șerbănescu. În ceea ce privește termenul de începere a lucrărilor la DE Craiova – Pitești, în cea mai optimistă variantă (cu atribuire a proiectării în 2019 și cu un proiect făcut „ca la carte“ în 12 luni), prima cupă de excavator care va săpa la fundația drumului ar apărea prin anul de grație „20-20“, cum ar spune premierul Viorica Dăncilă.

Cum este împărțit Drumul Expres Craiova – Pitești

Proiectarea și execuția Drumului Expres Craiova – Pitești a fost scoasă la licitație în vara anului trecut pe patru tronsoane, toate cu același criteriu de atribuire – „cel mai bun raport calitate-preț“ și cu aceeași sursă de finanțare – fonduri nerambursabile UE 2014-2020 POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) în cofinanțare cu bugetul de stat, potrivit anunțului de participare publicat în SEAP.

Tronsonul 1 are 17 kilometri și 700 de metri, pleacă din Varianta de ocolire Craiova Nord, se oprește la limita județului Dolj și traversează teritoriile administrative ale localităților Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.

Tronsonul 2 are două loturi, de la km 17+700 până la km 36+200, respectiv de la km 36+200 până la km 57+550, pleacă de la limita cu Doljul și se oprește în apropiere de Slatina, la intersecția cu DN 65, traversând teritoriile administrative ale localităților Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Tronsonul 3 are ca punct de început intersecția cu DN 65 km 57+550 și ca punct final km 89+300, la limita dintre județele Olt și Argeș, traversând teritoriile localităților Valea Mare, Priseaca, Scornicești, Optași, Tătulești și Colonești.

Tronsonul 4 se întinde între km 89+300 și km 121+115, până la intersecția cu autostrada A1 București – Pitești și străbate teritoriile localităților Lunca Corbului, Albota, Costești, Bradu, Sușeni și Oarja.

Cât ar costa Drumul Expres Craiova – Pitești

Potrivit datelor din SEAP, costurile estimate, fără TVA, ale Drumului Expres Craiova – Pitești sunt următoarele: tronsonul 1 – 479.802.906 lei (104.787.915 euro); tronsonul 2, lotul 1 – 671.388.627 de lei, lotul 2 – 804.960.957 de lei (adică un total de 322.431.551 euro); tronsonul 3 – 904.819.216 lei (197.610.556 euro); tronsonul 4 – 909.669.122 de lei (198.669.765 euro). Conform spuselor lui Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR SA, 85% din acești bani ar proveni din fonduri europene, iar restul de 15% de la bugetul de stat.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 24 mai 2018

Actualitate

» Mesajul preşedintelui Iohannis către PNL: Asumarea valorilor liberalismului a devenit o necesitate
» Oficial: S-a introdus perioada de grație la sancțiunile pentru cei care nu vor trece la casele de marcat cu jurnal electronic
» Gorj: O mie de elevi au participat la Parada Liceelor
» Donald Trump anulează summitul cu Kim Jong-Un
» Fotografia alb-negru care a cucerit o lume întreagă
» Legile pentru achiziţiile publice, adoptate de Guvern
» Ungaria: Accident între două mașini cu numere de România, unul dintre șoferi a murit
» Românii au devenit a doua cea mai numeroasă comunitate non-britanică din Regatul Unit
» Marea Britanie: Surori cercetate pentru fapte de sclavie asupra unei românce pusă să se prostitueze

Publireportaj

» Club 300 Craiova, oază de liniște și relaxare
» Comuna Valea Stanciului se modernizează
» Işalniţa, paşi importanţi pentru reînvierea industriei
» Wielpütz Automotive a început construcția fabricii de la Craiova
» Trendul salopetelor se menține și în sezonul primăvară – vară al anului 2018
» Titlul proiectului: Reabilitare si extindere constructie hotel, construire restaurant si terasa acoperita
» ECO SUD SA continuă seria investițiilor în protecția mediului

Local

» Centura de ocolire a Caracalului, finalizată după şapte ani
» Bibliotecă inedită pentru pacienții Spitalului Județean de Urgență Slatina
» Acțiuni pentru combaterea evaziunii şi contrabandei
» Femei prinse la furat de haine
» Percheziţii în Olt şi Vâlcea într-un dosar de evaziune

Dolj

» Compensatoarele de la pasaj atârnă în patru șuruburi
» Întreruperi energie electrică de luni
» Sentință definitivă în dosarul șpăgilor de la Facultatea de Farmacie
» Dosarul ”Frăția”, mai aproape de judecată
» Şedinţă ordinară de Consiliul Local al Municipiului Craiova pe 31 mai
» Dolj: Poliţiştii au acţionat pentru prevenirea violenţei în familie
» Acțiuni de control ale ITM Dolj în domeniul construcțiilor

Gorj

» Încep lucrările la 18 poduri de pe DJ 673 Slivileşti – Turceni
» Reparaţii cu mixtură asfaltică pe DN 66 în zona Mănăstirii Lainci
» Protest la Colegiul Auto „Traian Vuia“ din Târgu Jiu, din cauza salariilor reduse
» Şi-a ucis soția, apoi a încercat să se sinucidă
» Lipsa forţei de muncă alungă investitorii străini
» Rupere de nori în mai multe localităţi din Gorj 
» Gorj: Accident soldat cu trei răniţi în defileul Jiului
» UPDATE – Gorj: Un tir s-a răsturnat la Brăneşti

Mehedinţi

» Mehedinţi: 1000 de gulguţe vor lumina Parcul Rozelor la a cincea ediţie a Festivalului Luminii

Vâlcea

» Vâlcea: Femei prinse la furat de haine

Sport

» Pregătiţi vitrina, vine Cupa!
» Real Madrid și Liverpool luptă pentru trofeul UCL
» Elevii Școlii „Elena Farago“ au făcut furori
» Juniorii olteni promit spectacol la Mischii
» Mihai Nedelcu, medaliat cu argint la Campionatul Național
» După muncă, răsplata! Yulia Dumanska, prima în topuri

Sanatate

» Cum apare şi cum poate fi prevenit cancerul de piele
» Beneficiile muşețelului pentru sănătate

Educatie

» Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară trece la învățământul dual
» Colegiul Energetic din Craiova, premiat de Ministerul Educației

Magazin

» Reţeta de weekend – Pui în sos cremos de brânză și usturoi
» Horoscopul de weekend

Top