7.3 C
Craiova
vineri, 19 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria intră în afaceri cu asociațiile de proprietari

Primăria intră în afaceri cu asociațiile de proprietari

Primăria Craiova își face SRL de administrat imobile, iar „obiectivul autorităţii locale este de a oferi cetăţenilor servicii de calitate într-o manieră profesională, care să dea siguranţă şi confort cetățenilor din Craiova“.
Decizia este una cu bătaie lungă, intenția administrației locale fiind să ajungă la asociațiile de proprietari, unde se spune că „este o pâine de mâncat“. Ce o îndeamnă pe primărie să intre în concurență cu administratorii de asociații se arată chiar în raportul de fundamentare a proiectului Hotărârii de Consiliu Local ce urmează să fie dezbătut în ședința de consiliu din această săptămână. „În ultima perioadă, se constată o tendinţă a proprietarilor din blocurile de locuinţe colective și a persoanelor fizice și juridice, care dețin în proprietate imobile, de a apela la firme specializate în administrarea imobilelor, justificată de personalul calificat pe care acestea îl au angajat, de calitatea serviciilor pe care le oferă, dar şi de costurile scăzute pe care proprietarii le plătesc dat fiind faptul că este mai eficient să apeleze la serviciile unei firme care are personal angajat în domeniile specifice administrării imobilelor“, se arată în raport. Mai mult, sunt voci din Primăria Craiova care spun că asociațiile de proprietari au cerut înființarea unui astfel de SRL. Destul de ciudat, fiindcă poate fi un conflict de interese, susțin chiar reprezentanții asociațiilor de proprietari.
Serviciul Coordonare Asociații din cadrul primăriei atestă o persoană să devină administrator. Acesta din urmă, cu atestatul în mână, se angajează la SRL-ul primăriei, după care ajunge la asociația de proprietari cu care societatea încheie un contract. Ulterior, serviciul care l-a atestat ca administrator îi controlează activitatea financiar-contabilă administratorului, angajat la SRL-ul primăriei. Administrația locală a mers mai departe și a făcut câteva propuneri de denumire a noii societăți și i-au găsit chiar un sediu, în blocul G6 (punctul termic nr.13 Brazda lui Novac) de pe strada Doljului. De menționat că societatea se înființează cu bani de la bugetul local și va purta una din următoarele denumiri: SC ADMINISTRARE IMOBILE CRAIOVA SRL; SC IMO CRAIOVA SRL sau SC PRESTĂRI SERVICII CRAIOVA SRL.
Primăria promite că noul SRL vine cu un întreg pachet de servicii, administrare imobile, încasare și efectuare plăți către furnizori, contabilitate în partidă simplă. Totodată, asigură instalatori și electricieni, precum și citirea apometrelor, consultanță juridică și serviciu de curățenie.

Este conflict de interese?

Unii dintre reprezentanții asociațiilor de proprietari spun că privesc cu îngrijorare decizia primăriei. „Am luat act cu îngrijorare de intenția Consiliului Local al Municipiului Craiova de a înființa un SRL având drept obiect principal de activitate administrarea de imobile. Este ca și cum Fiscul și-ar face firmă de contabilitate. Având în vedere prevederile art. 55 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, care spun că tocmai consiliul local exercită controlul asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, conflictul de interese este evident, apărând mai multe probleme ce pot determina fapte de corupție sau asimilate faptelor de corupție, deoarece se urmărește să se pună mâna pe gestiunea fondurilor asociațiilor de proprietari și pe contractele acestora. Perspectiva ca organele de control ale primăriei, după efectuarea controlului, să impună prin șantaj sau să sugereze comitetului chiar propria firmă pentru administrare este vădit anticoncurențială și va aduce corupția administrației locale în asociațiile de proprietari.
La Asociația de Proprietari Bloc Romarta, Serviciul de Control al primăriei a încercat de mai multe ori să impună, chiar dacă nu o administra, încheierea de contracte cu diverse firme «de fațadă», de reparații, de alpiniști prin depășirea atribuțiilor legale. De fiecare dată când asociația primea propuneri de contracte păguboase era controlată de diverse organe ale primăriei. Refuzul asociației de a încheia contracte păguboase a atras amenzi și avertismente, care ulterior au fost anulate în instanțe“, a spus președintele Asociației de Proprietari Bloc Romarta, Petru Becheru.
Angajații asociațiilor de proprietari și reprezentanții proprietarilor au o serie de nelămuriri: dacă primăria face controlul financiar-contabil la asociații, cine va face controlul la asociațiile pe care le va administra viitorul SRL care se va înființa; de cine va asculta această societate: de primărie sau de asociație, ținând cont că administratorul asigură managementul de proprietate al condominiului prin prestarea serviciilor conform obligațiilor și responsabilităților atribuite de comitetul executiv, dar de fapt firma este a primăriei; pentru lucrările privind proprietatea comună, această firmă de administrare va aduce oferte doar de la firme pe care le agreează?
O părere similară are și reprezentantul unei firme care administrează condominii în Craiova. „Este uimitor. Ce mai pot spune? Nu este conflict de interese într-o astfel de situație?“, se întreabă reprezentantul firmei Imogest Patrimonia, Georgeta Matea.
Reprezentanții asociații-lor de proprietari sunt de părere că înființarea acestui SRL este și o modalitate de a aduce venituri la bugetul local. „Este dreptul lor legal să constituie astfel de societăți comerciale. Este o modalitate de a aduce venituri la bugetul local. Vor concura în acest domeniu al administrării condominiilor cu celelalte societăți de administrare din oraș“, este de părere Ion Pătrulescu, președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari (UAP) Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS