Strada Bucovăț, spartă de CAO (Foto: Lucian Anghel)
Strada Bucovăț, spartă de CAO (Foto: Lucian Anghel)

Numărul spargerilor carosabilului în orașul Craiova, cu precădere al străzilor proaspăt asfaltate, este mai mult decât dublul numărului străzilor din oraș. Adică, dacă în oraș avem peste 600 de artere de circulație, numărul intervențiilor operatorilor locali într-o singură lună este în jur de 1.500. Din acest motiv, străzile nou asfaltate au viață scurtă.

Strada George Bibescu, reabilitată în anul 2016 spartă de CAO (Foto: Lucian Anghel)

Fie că sunt reabilitate pe fonduri europene, fie că sunt asfaltate cu bani de la bugetul local se găsește mereu un operator local care să intervină ulterior, pentru o avarie, introducere de rețele noi sau branșamente. Recordul îl deține operatorul regional de apă și canal, Compania de Apă Oltenia (CAO), urmat de furnizorul de gaze naturale, Engie. „În Craiova, în medie, anual sunt în jur de 1.500 de intervenții ale operatorilor de servicii pe străzile orașului. Cele mai multe spargeri ale covorului asfaltic sunt făcute de CAO. Vorbim de avariile produse la rețelele de apă, dar și de branșamentele noi și introducerea rețelelor de apă și canal. Alți operatori ar fi furnizorul de gaze naturale și cel de energie electrică. Aceștia sunt obligați ulterior să readucă strada la starea inițială, dar este o problemă cu calitatea lucrărilor și a materialului folosit. Constructorii trebuie să aducă probe de laborator pentru materialele folosite, probe pentru obţinerea buletinelor de calitate privind calitatea terenului de fundare, a umpluturii şi a stratului ce compune fundaţia drumului, în sensul că executantul lucrării de instalaţii va prezenta buletine de calitate a compactării şi umpluturii de pământ, iar firma ce reface strada va prezenta buletine de calitate pentru straturile ce concură la realizarea fundaţiei şi a stratului de uzură pentru drumul respectiv“, spune Marian Ghencioiu, șeful Serviciului Administrare și Întreținere Drumuri.

Strada Caracal reabilitată pe fonduri europene, spartă de distribuitorul de energie electrică (Foto: Lucian Anghel)

Este neplăcut să aștepți ani buni ca să vezi o stradă reabilitată și la scurt timp aceasta să fie ciuruită, fiindcă s-a spart o conductă de apă, s-a racordat un imobil la rețeaua de gaze naturale ori energie electrică. Nici Regulamentul pentru traversarea prin spargere a străzilor, trotuarelor şi zonelor verzi a orașului nu prea mai stă în picioare când vine vorba de spart străzi, mai ales dacă este o conductă de gaze sau de apă. Sunt în această situație străzi precum Caracal, Dâmbovița, Bucovăț, Coșuna, Gheorghe Bibescu, Bariera Vâlcii și lista poate continua. Să luăm ca exemplu strada Caracal reabilitată pe fonduri europene, recepționată la sfârșitul anului 2014, aflată în perioada de garanție. Aceasta este spartă de distribuitorul de energie electrică. Strada George Bibescu, reabilitată în 2016 cu fonduri de la bugetul local, a fost recent spartă de operatorul de apă și canal atât pentru branșamente noi, cât și pentru avarii. În aceeași situație se găsesc strada Bucovăț și strada Coșuna, dar lista este mult mai mare. Făcând referire doar la lucrările de pe strada Bucovăț, reprezentanții CAO spun că au avut loc șapte intervenții. „În tronsonul cuprins între strada Râului și Țărăncuței, lucrările au fost executate de Asocierea MITLIV-TMUCB. Scopul lucrărilor a fost identificarea robineților din căminule de branșament acoperite cu asfalt“, a precizat într-un răspuns transmis GdS, reprezentantul CAO, Mihaela Chirițescu.

Trotuarul de pa strada Caracal stă spart de o lună de zile (Foto: Claudiu Tudor)

În cazul Engie, consultând lista autorizațiilor de construcție de pe site-ul Primăriei Craiova, sunt înregistrate din partea acestui operator câteva zeci de intervenții, fiind urmat de operatorul de energie electrică, Distribuție Energie Oltenia.

În Craiova se respectă Regulamentul de spart străzi?

Unele dintre ele încă mai sunt în garanție, altele abia au ieșit și au căzut sub tirul pickhammerelor. Oricât s-ar reface covorul asfaltic, arterele de circulație nu mai arată ca la început. În Regulamentul pentru traversarea prin spargere a străzilor, trotuarelor şi zonelor verzi din Municipiul Craiova se spune că, în cazul în care se execută lucrări de cuplare sau traversare prin spargere a străzilor în garanţie, investitorul are obligaţia de a freza şi reface cele două straturi de asfalt (stratul de legătură şi stratul de uzură) pe o suprafaţă de un metru în jurul perimetrului suprafeţei afectate. În plus, regulamentul prevede că „toate lucrările de gospodărie subterană care intersectează străzi cu carosabil din îmbrăcăminţi permanente, aflate în garanţie, se vor executa numai prin foraje orizontale dirijate, fără a afecta sistemul rutier. Utilajele vor avea în componenţă obligatoriu sisteme de detecţie şi sistem de mixare cu pompare de bentonită“, se precizează în Art. 9 din Regulamentul aprobat prin HCL nr. 37/2014.

Maria CERNĂTESCU
A absolvit Facultatea de Drept „Nicolae Titulescu” din Universitatea din Craiova şi lucrează în presa scrisă din 2004. În momentul actual este unul dintre puţinii jurnaliști locali care se ocupă de domeniul asociaţiilor de proprietari.