27.3 C
Craiova
marți, 16 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate din nou

Mașinile parcate neregulamentar pot fi ridicate din nou

Potrivit noilor reglementări, autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate numai pe platforme (Foto: arhiva GdS)
Potrivit noilor reglementări, autovehiculele parcate neregulamentar pot fi ridicate numai pe platforme (Foto: arhiva GdS)

Guvernul a adoptat, joi, o hotărâre pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, care reglementează modul în care pot fi ridicate autovehiculele parcate neregulamentar. În plus, hotărârea adoptată de guvern prevede că staționarea vehiculelor pe trotuar este permisă numai dacă acel trotuar este amenajat în acest scop (prin marcaje și semnalizare corespunzătoare). Prevederile acestei hotărâri vor putea fi puse în practică după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, dar și după ce autoritățile locale vor desemna un operator economic care să se ocupe de ridicarea mașinilor parcate aiurea și vor stabili tarifele.

Autovehiculele parcate neregulamentar nu mai pot fi ridicate din mai 2015, după ce Curtea Supremă a dat o hotărâre prin care a stabilit că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar (care nu era prevăzută de Regulamentul de aplicare a Codului Rutier), nu putea fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, așa cum se întâmpla și la Craiova. Efectul imediat al acestei hotărâri a fost „sufocarea“ orașelor de mașinile parcate aiurea, în stații de autobuz, pe trecerile pentru pietoni ori pe primele benzi ale străzilor. Joi, pe 15 decembrie, printr-o hotărâre de guvern, a fost introdusă în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier această procedură.

De unde vor fi ridicate mașinile

Încă de la început, guvernul precizează că această procedură „nu vizează un rol punitiv al măsurii (acest lucru intrând în sfera răspunderii contravenționale) și, totodată, propune un set de reguli procedurale care să descurajeze apariția practicilor abuzive și deturnarea scopului măsurii într-unul comercial“. Asta pentru că, în trecut, operatorii care se ocupau de ridicarea mașinilor parcate neregulamentar au făcut și abuzuri. De exemplu, în municipiul Craiova, în 2010, echipajele de ridicări auto ale Regiei Autonome de Transport (RAT) ajunseseră să ridice mașinile după bunul plac. Mai exact, angajații RAT ridicau mașinile fără să fie prezent un polițist de la Rutieră, cum prevedea legea. Ulterior, agenții Poliției Locale au primit aceste atribuții, iar mașinile au fost ridicate din dispoziția lor.
Ridicarea unui autovehicul poate fi dispusă, în primul rând, în toate cazurile în care este interzisă oprirea, dar și în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” ori a marcajului ce interzicere staționările. De asemenea, autoturismele vor putea fi ridicate dacă sunt staționate pe drumurile cu o lățime mai mică de șase metri, în dreptul căilor de acces, în pante și în rampe, în locul unde este instalat indicatorul „Staționare alternantă“ (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) ori în zona indicatorului „Zonă de staționare cu durata limitată“ (peste durata stabilită).
Măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul este prezentă una sau mai multe persoane. Trebuie spus că șoferul este direct răspunzător în situația în care prezența unor persoane în vehicul nu este vizibilă atunci când se dispune ridicarea mașinii.
Dispoziția de ridicare a vehiculului, care va fi dată de polițiști, va cuprinde o serie de informații care pot proba prezența vehiculului în locul din care a fost ridicat, necesitatea aplicării măsurii, dar și starea vehiculului înainte de ridicarea acestuia.

Operatorul răspunde pentru mașina ridicată

Hotărârea adoptată joi de guvern stabilește și cum este transportat autoturismul ridicat până la locul de depozitare, dar și în ce condiții își poate recupera proprietarul mașina ridicată. Astfel, transportul la locul de depozitare nu se poate face pe propriile roți ale vehiculului ridicat, iar transportul nu se mai execută dacă, între timp, proprietarul mașinii se întoarce și achită cheltuielile efectuate până în acel moment.
Depozitarea mașinilor ridicate se face numai în spații special amenajate, iar pe perioada depozitării, autovehiculele se află în paza administratorului drumului public sau, după caz, a administrației locale (primărie). De asemenea, administrația publică locală răspunde pentru eventualele avarii cauzate vehiculului în urma ridicării, transportului și depozitării. Vehiculul ridicat se restituie numai după ce se face dovada achitării tarifului stabilit pentru operațiunile efectuate (ridicare, transport și depozitare), în baza documentelor care atestă proprietatea sau deținerea legală a acestuia. În municipiul Craiova, până în martie 2015, taxa pentru ridicarea autoturismelor parcate neregulemantar era de 150 de lei. Mai trebuie spus că programul de restituire a vehiculelor depozitate în spațiile special amenajate se asigură prin serviciu continuu, pe durata a 24 de ore.

Parcarea pe trotuare, permisă numai în anumite condiții

Odată cu intrarea în vigoare a hotărârii adoptate de guvern, șoferii pot parca  pe trotuar numai dacă acest lucru este permis prin marcaje și/sau indicatoare (Foto: arhiva GdS)
Odată cu intrarea în vigoare a hotărârii adoptate de guvern, șoferii pot parca pe trotuar numai dacă acest lucru este permis prin marcaje și/sau indicatoare (Foto: arhiva GdS)

Dacă până acum șoferii își puteau urca mașinile pe trotuare cu condiția să lase un culoar de un metru destinat pietonilor, noile reglementări interzic oprirea și staționarea pe trotuare. Astfel, staționarea autovehiculului pe trotuar este permisă numai dacă acel trotuar este amenajat în acest scop. Totuși, amenajarea parcărilor pe trotuar se face numai în anumite condiții: se respectă culoarul destinat circulației pietonilor, care nu poate fi mai mic de un metru lățime, accesul vehiculelor în parcare se realizează din partea carosabilă, poziționarea vehiculelor în parcare nu stânjenește circulația pe prima bandă sau pe pistele amenajate.
Nu pot fi amenajate parcări pe trotuar la mai puțin de zece metri de intersecții, stații ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Aceste reglementări nu vor fi puse imediat în practică. În primul rând, hotărârea adoptată de guvern intră în vigoare după 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Între timp, Consiliul Local Craiova trebuie să dea o hotărâre prin care să autorizeze un operator economic să execute, în numele său, operațiunile de ridicare, transport și depozitare a autovehiculelor ridicate. Până în mai 2015, de această activitate se ocupau angajații SC RAT Craiova.
O altă problemă ar fi că RAT nu are decât două autovehicule care suspendă de partea față și tractează mașinile ridicate, or noile modificări legislative prevăd transportul mașinilor ridicate pe platforme. Întrebat despre această situație, directorul RAT Craiova, Sorin Manda, a explicat că, în cazul în care Consiliul Local Craiova va desemna RAT ca operator pentru ridicarea, transportul și depozitarea autovehiculelor parcate neregulamentar, se vor face investiții pentru achiziționarea unor platforme care să respecte prevederile legale. Același Sorin Manda a precizat că, în primele zece luni ale acestui an, SC RAT Craiova a avut un profit de 1,9 milioane de lei, așa că pot fi cumpărate platformele necesare dacă RAT va fi desemnat operator pentru ridicarea autoturismelor parcate neregulamentar.

Parcări cu plată în centrul municipiului

Circulația rutieră în centrul municipiului Craiova ar putea fi ceva mai „aerisită“ după introducerea parcărilor cu plată. Primăria Craiova a elaborat un regulament, urmând ca din 2017, toate locurile de parcare din centru să fie cu plată. Este vorba de 2 lei/oră pentru parcarea curentă, iar parcarea ocazională se va taxa cu 1 leu/zi sau 12 lei/lună, plăţile fiind făcute prin SMS.
Astfel, șoferul trimite un SMS la un număr scurt format din patru cifre (ex. 1234), în care precizează numărul de înmatriculare al autovehiculului şi timpul (ex. DJ01ABC 1 oră), după care acesta va primi pe telefon, în câteva secunde, un mesaj de confirmare a plăţii, precum şi timpul alocat parcării. Cei care parchează în centru și nu achită taxa vor putea fi sancționați cu amendă de la 500 la 1.000 de lei (persoane fizice) şi de la 1.000 la 2.500 de lei (persoanele juridice).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS