19.4 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum a evoluat industria grea a Craiovei în ultimii ani

Cum a evoluat industria grea a Craiovei în ultimii ani

Foto: Arhiva GdS
Foto: Arhiva GdS

Unele dintre cele mai mari firme cu tradiție în industria doljeană au înregistrat în ultimii ani modificări ale nivelului afacerilor și profiturilor. Se observă fluctuații în ceea ce privește numărul de angajați ai fiecărei companii mari: unele și-au redus drastic numărul de angajați din 2013 încoace, în timp ce altele au făcut mici angajări de personal, mult mai mici decât disponibilizările efectuate în anii de criză. Citiți mai jos o analiză realizată de GdS, în funcție de datele din bilanțurile contabile.

Ultimii trei ani fiscali încheiați au adus rezultate financiare diferite pentru marii industriași doljeni reprezentativi pentru economia locală. GdS a analizat datele din bilanțurile contabile publicate pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice pe anii 2013, 2014 și 2015. Se observă de la un an la altul o fluctuație atât a afacerilor încheiate de aceste mari firme doljene și a numărului mediu de angajați cu care au încheiat acei ani companiile analizate, cât și a profiturilor și pierderilor.

Ford Craiova a avut afaceri de un miliard de euro, în 2013

Cea mai mare cifră de afaceri înregistrată de producătorul auto din Craiova a fost în anul 2013, conform datelor din bilanț, când Ford a vândut mașini și motoare produse la Craiova în sumă totală de 4,843 miliarde de lei. Exprimată în moneda europeană, cifra de afaceri a Ford în România a fost de circa 1,076 miliarde de euro în anul 2013. Probabil anul respectiv a fost cel mai profitabil pentru Ford în țara noastră. La acea vreme, Ford a devenit unul dintre cei mai mari exportatori din România, marea majoritate a mașinilor B-Max și a motoarelor produse la Craiova fiind livrate în spațiul european. Profitul înregistrat de companie atunci a fost de 68 de milioane de lei, iar numărul mediu de salariați ai producătorului auto a fost de 3.448 de persoane, conform datelor din bilanț.
În 2014, cifra de afaceri a Ford realizată în România a început să scadă vertiginos, ajungând la finele anului la 4,053 miliarde de lei, în scădere cu circa 800 de milioane de lei față de anul 2013. Era momentul când cererea de B-Max începuse să scadă pe piața europeană. Efectul a fost aproape imediat, ducând la reducerea numărului de angajați în fabrica din Craiova. Potrivit bilanțului contabil, numărul mediu de angajați ai Ford a scăzut, în 2014, la 3.143 de persoane, de la 3.448 câți fuseseră salariați ai uzinei în anul 2013. Profitul pe 2014 a scăzut la 25 de milioane de lei. Ford nu a plătit profit statului român niciodată de când a venit în România, pe motiv că a trebuit să își recupereze pierderea din anii în care a făcut investiții în fabrică.
În 2015, cifra de afaceri a companiei a scăzut și mai mult, la 3,756 miliarde de lei, în scădere semnificativă față de 2013. Fabrica a înregistrat pe anul trecut pierderi de 81,5 milioane de lei, iar numărul de salariați a scăzut și mai mult, la 2.668 de persoane. Rezultatul reducerii numărului de angajați a fost un program inedit de plecări voluntare introdus de Ford la finele lui 2014, care s-a concretizat cu „disponibilizarea voluntară“ a circa 500 de angajați, care au decis să plece din firmă, primind un număr consistent de plăți compensatorii. Compania a susținut în toți acești ani că reducerea volumului de producție în uzina de la Craiova este cauzată de scăderea cererii de B-Max în Europa.

Electroputere și-a redus pierderea

Considerată altădată emblema industriei doljene, Electroputere Craiova a avut câțiva ani de picaj în afaceri. Tehnologia învechită și un management care nu a reușit să adapteze producția la cerințele pieței au condus la scăderea afacerilor Electroputere ani de-a rândul. După ce a fost privatizată pe foarte puțini bani (se zvonea că noul cumpărător ar fi plătit doar două milioane de euro pe întreaga uzină, contractul cu statul fiind secretizat), Electroputere a mai făcut o mișcare de afaceri, vânzând unei companii o hală de producție și peste 30 de hectare de teren, loc în care s-a dezvoltat un mall. Ulterior a fost vândută și divizia de locomotive, cu tot cu brand. Noul proprietar, Al Arab Contracting Company, începea să facă Electroputere să semene mai mult cu un dezvoltator imobiliar decât cu un industriaș. Numărul de salariați a scăzut semnificativ. În 2013, la Electroputere mai activau 757 de angajați, față de mii de oameni câți erau angajați cu zece ani în urmă. Cifra de afaceri a Electroputere era de 96 de milioane de lei, iar pierderile companiei atinseseră cote uriașe, 67 de milioane de lei. În 2014, arabii de la Electroputere au găsit piețe de desfacere în Arabia Saudită și Grecia pentru transformatoarele mari care se produceau la Craiova. Astfel că, în 2014, cifra de afaceri a urcat de la 96 la 132 de milioane de lei, iar compania și-a redus pierderea la 35,9 milioane de lei. Totuși, în ciuda faptului că a avut afaceri mai bune, Electroputere a continuat disponibilizările. În 2014 mai rămăseseră în uzină doar 729 de angajați.
2015 a fost un an și mai bun pentru Electroputere, din punct de vedere al afacerilor, vânzările totale atingând 149 de milioane de lei, canalizate tot către export. Firma și-a mai redus din pierderi, dar acestea tot mari sunt: 23,6 milioane de lei. Anul trecut, numărul angajaților de la Electroputere crescuse ușor, la 734 de persoane.

Popeci, afaceri fluctuante

Compania locală Popeci Utilaj Greu (fostul IUG) produce în special pentru export, fiind o firmă de referință în economia Doljului, datorită faptului că produce pentru companii cu greutate din industria mondială, adică pentru branduri de renume. Dacă în 2013, cifra de afaceri a companiei era de 71,1 milioane de lei, în 2014 a crescut la 79,7 milioane de lei, pentru ca apoi, în 2015, să se diminueze la 67,5 milioane de lei, conform datelor din bilanț. Și profitul înregistrat a fost fluctuant: de la 1,36 milioane de lei în 2013, la 1,21 milioane de lei în 2014 și până la circa 360.000 de lei în 2015. Și numărul de angajați de la Popeci Utilaj Greu a crescut ușor în 2014, de la 724 la 727 de persoane, însă s-a mai diminuat în 2015, ajungând la 685 de angajați.

Cummins Generator – profit mai mare, afaceri mai mici

Firma Cummins Generator Tehnologies România SA este producător de generatoare mari, pe care le exportă, în principal. Cifra de afaceri înregistrată în 2013 a fost de 297 de milioane de lei, după care a scăzut anual. În 2014 se cifrase la 286 de milioane de lei, iar în 2015 scăzuse la 253 de milioane de lei. În același timp, profitul firmei a urcat vertiginos în 2015, la 10,5 milioane de lei, față de 1,2 milioane de lei în 2014 și 1,4 milioane de lei în 2013. Numărul de salariați a crescut la Cummins de la 726 de persoane în 2013, la 739 în 2014. Anul trecut, numărul mediu de angajați scăzuse la 733 de persoane.

Avioane Craiova, pierderi tot mai mari

Dintre firmele vechi de pe platforma industrială, și Avioane Craiova a avut o evoluție oscilantă a afacerilor în ultimii trei ani. Dacă în 2013 avusese afaceri de 10,5 milioane de lei pe tot anul, în 2014, cifra de afaceri s-a dublat, pe fondul unor lucrări de reparare a unor avioane private, iar în 2015 compania a câștigat 26,5 milioane de lei. Totuși, pierderile financiare s-au adâncit la Avioane Craiova. Dacă în 2013 se înregistraseră pierderi de 13,4 milioane de lei, iar în anul următor scăzuseră la 9,1 milioane de lei, practic, anul trecut au crescut din nou, la 13,4 milioane de lei. Aceste pierderi din 2015 au crescut, în ciuda faptului că firma a avut o cifră de afaceri mai mare ca anii anteriori.
Și la Avioane au avut loc disponibilizări ani de-a rândul. De la câteva mii de angajați după Revoluție, fabrica ajunsese în 2013 la doar 276. Totodată, în ultimii ani analizați de GdS, numărul mediu de angajați a crescut constant, de la un an la altul, semn că firma a făcut angajări. În 2014, figurau la Avioane 288 de angajați, iar la finele lui 2015 existau 306 persoane cu contacte de muncă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS