13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljBlat pe gunoiul de 90 de milioane de euro din Dolj?

Blat pe gunoiul de 90 de milioane de euro din Dolj?

Imaginile cu maşinile Salubrităţii Craiova la poarta depozitului de gunoi vor deveni istorie (Foto: GdS)
Imaginile cu maşinile Salubrităţii Craiova la poarta depozitului de gunoi vor deveni istorie (Foto: GdS)

Surpriză de proporții la megalicitația de 90 de milioane de euro pentru desemnarea operatorului care va colecta și transporta gunoiul din județul Dolj în cadrul Masterplanului de Deșeuri. SC Salubritate Craiova SRL, firma deținută de primărie care colectează în prezent gunoiul din oraș și mai multe localități din județ, s-a retras din cursă, deși inițial contestase caietul de sarcini și reușise corectarea lui. Prin această decizie care pune sub semnul întrebării soarta celor aproape 700 de angajați, Salubritatea rămâne doar cu activitățile prestate către primărie, care îi asigură 38% din veniturile actuale. O singură asociere de firme a depus ofertă pentru a câștiga contractul de 90 de milioane de euro: grupul Iridex, administratorul mai multor gropi de gunoi din țară, controlat de controversatul om de afaceri Cornel Pascu, partener de afaceri cu Dan Voiculescu, condamnat la închisoare, și al lui Sebastian Ghiță, urmărit penal în prezent în mai multe dosare.

În cursa pentru contractul de 90 de milioane de euro pe baza căruia se vor colecta și transporta deșeurile din Dolj la groapa de la Mofleni, grupul de firme Iridex va concura de unul singur. Când Asociația de Dezvoltare Intercomunitară(ADI) Ecodolj a lansat licitația, în octombrie 2015, două firme și-au manifestat intenția de a depune oferte, una dintre ele fiind SC Salubritate Craiova SRL, societate al cărei acționar majoritar este Primăria Craiova. Caietul de sarcini a fost unul cu probleme, firmele contestând mai multe prevederi care, ulterior, s-au dovedit neclare, după cum au constatat Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și Curtea de Apel Craiova.
Societățile au obținut în instanță eliminarea anumitor cerințe, dintre care cea mai importantă se referea la condiția ca autovehiculele cu care colectează și transportă deșeurile să fie echipate cu motoare Euro 5 sau Euro 6. Cea mai afectată de această prevedere din caietul de sarcini ar fi fost Salubritate Craiova. Pe lângă eliminarea tipului de motor din documentația de atribuire a contractului, firmele și ADI au început un dialog asiduu. Printre criticile formulate la adresa ADI s-au numărat lipsa informațiilor clare despre valoarea redevenței de plată pentru fiecare activitate în parte, lipsa timpilor reali de încărcare-descărcare a deșeurilor în și din autovehicule, data de începere a contractului, lista localităților în care colectarea se face în puncte fixe sau cine este autoritatea care stabilește tarifele și taxele specifice contractului. CNSC a respins unele acuzații, dar pe altele le-a acceptat ca fiind pertinente. De exemplu, în privința timpilor de încărcare și descărcare, necesari pentru calcularea corectă a productivității și implicit a tarifului, consiliul a considerat că răspunsul primit de firme este ambiguu. „CNSC consideră că operatorii au fost privați de o informare clară și completă. Răspunsul este ambiguu și timpul este recomandat fără a se cunoaște caracteristicile tehnice ale containerelor și utilajelor“, se arăta în decizia CNSC. Containerele despre care vorbește Consiliul sunt celebrele containere îngropate, care ar trebui montate în Craiova și care fac obiectul unei alte licitații cu probleme, anulată după trei ani de procese și reluată anul acesta. Până când nu se atribuie acest contract și nu se va afla tipul de containere care vor fi cumpărate, ADI nu va ști niciodată care sunt timpii reali de încărcare-descărcare. Logic, trebuia mai întâi finalizată licitația pentru containere și apoi organizată cea pentru desemnarea operatorului, dar criza de timp a obligat autoritățile (ADI este formată din toate cele 111 consilii locale din Dolj și Consiliul Județean Dolj – n.r.) să alerge după doi iepuri.

Salubritatea va trăi din măturatul străzilor și capturarea maidanezilor

Licitația pentru desemnarea operatorului a fost suspendată o perioadă, apoi ADI a remediat deficiențele constatate și a reluat procedura. Salubritate Craiova a dispărut însă din peisaj. Surpriza a apărut acum câteva zile, când ADI a publicat tabelul cu ofertanții participanți, pe care se regăsește unul singur: o asociere de firme care fac parte din grupul Iridex. Cine este în spatele lui vom vedea mai încolo. De ce a renunțat Salubritate Craiova la acest contract rămâne un mister în condițiile în care, în lipsa lui, firma ar putea dispărea de pe piață cu tot cu angajați. Operatorul care va câștiga licitația va colecta gunoiul din tot județul, inclusiv din Craiova, adică va lăsa Salubritate fără principalul său obiect de activitate. În bilanțul pe 2015 al activității, aprobat în ședința de Consiliu Local din mai 2016, Salubritatea spunea negru pe alb că „activitatea viitoare este condiționată de participarea și, eventual, câștigarea licitației privind delegarea activității de colectare și transport deșeuri“. Prin renunțarea la licitație, Salubritatea pierde două contracte: cel de delegare, pe care îl avea cu Primăria Craiova, prin care colecta și transporta gunoiul de la asociațiile de proprietari, persoane fizice și de la firme, și un alt contract de delegare primit de la o altă Asociație de Dezvoltare Intercomunitară, Salubris, o structură paralelă înființată la propunerea Primăriei Craiova împreună cu comunele Vârvoru de Jos, Ișalnița, Bechet, Almăj, Bucovăț, Malu Mare și Șimnicu de Sus. Practic, sub umbrela Salubris, Salubritate colecta gunoiul și din aceste localități. În viitorul apropiat, contractele vor fi preluate de noul operator. Impactul financiar cauzat de renunțarea la licitație este uriaș. Salubritate Craiova va rămâne doar cu activitățile de măturat stradal, dezinsecție și deratizare, deszăpezire și ecarisaj. Potrivit aceluiași bilanț pe 2015, Salubritate recunoaște că din aceste activități obține doar 38% din cifra totală de afaceri. „Valoarea serviciilor prestate în 2015 către Municipiul Craiova este de 13.668.000 de lei fără TVA, reprezentând 38,34% din cifra de afaceri“, spune Salubritatea. Situația firmei este cu atât mai neclară cu cât are o datorie neachitată către Delta ACM de 3,7 milioane de lei, din care jumătate se angaja să o achite în acest an. GdS a solicitat societății un punct de vedere, iar în momentul în care va veni îl vom face public.

Iridex, legături cu Dan Voiculescu și Sebastian Ghiță

În lipsa Salubrității, grupul de firme Iridex, singurul care a depus ofertă, nu are decât să-și frece mâinile de bucurie. Este la un pas de a câștiga contractul de 90 de milioane de euro pe următorii opt ani, iar în prezent poartă o conversație asiduă cu ADI Ecodolj, căreia îi solicită mai multe clarificări legate de contract. Concret, oferta a fost depusă de asocierea formată din SC Iridex Grup Salubrizare SRL – SC Servicii Salubritate București SA – SC Iridex Group Import Export SRL. Asocierea are și un terț susținător financiar: SC Iridex Grup Construcții SRL. Dincolo de încrengătura de asociați prin care firmele sunt acționare unele la celelalte, în spatele lor se află, de fapt, fostul senator PC, Cornel Pascu, un apropiat al lui Dan Voiculescu, patronul grupului media Intact (Antena 1 și Antena 3). Rise Project a prezentat relațiile pe care acesta le-a avut de-a lungul timpului cu Dan Voiculescu, dar și cu Sebastian Ghiță. Pascu a condus Antrepriza Română, o întreprindere comunistă de lucrări utilitare cu activitate în Orientul Mijlociu, perioadă în care a devenit un apropiat al faimosului mogul media, Dan Voiculescu, care, în era comerțului socialist, se ocupa cu exportul de ciment. Potrivit Rise Project, Cornel Pascu a fost ales senator din partea Partidului Conservator, pe liste comune cu PSD, în legislaturile 2000-2004 și 2004-2008. De-a lungul anilor, Iridex Group a beneficiat de zeci de milioane de euro din bani publici, în urma contractelor semnate cu Senatul României, Portul Constanța, fostul APAPS, Distrigaz Sud (înainte de privatizare), CJ Bistrița, CJ Giurgiu, Primăria Generală a Capitalei, primăriile din Bacău, Costinești, Bușteni, Medgidia etc. Afacerile au avut ca punct de plecare județul Prahova, controlat de pesedistul Mircea Cosma, cei doi semnând un protocol-cadru în anul 2000 pentru activitatea de salubritate. Pascu a câștigat atât contractul de colectare a deșeurilor, cât și cel de depozitare la rampa ecologică de la Boldești-Scăeni. Pascu a fost coleg de partid cu Sebastian Ghiță, iar în mai 2005, cei doi figurau acționari în firma Ecopod Energy din Ploiești. Ulterior, Pascu s-a retras din firmă, locul său fiind luat de unchiul lui Sebastian Ghiță.
Revenind în zilele noastre, una dintre firmele din grupul Iridex administrează groapa de gunoi de la Chiajna și a fost controlată de Garda de Mediu și amendată după ce sute de oameni s-au plâns că nu mai suportă mirosul emanat de groapă. Ministrul Mediului a precizat că inspectorii Gărzii de Mediu au descoperit mai multe nereguli care trebuie remediate. „Concluzia principală care se desprinde din raportul de control este că întreaga instalație IRIDEX este exploatată în mod defectuos: operatorul de depozit nu gestionează corect emisiile de gaz de depozit. Așadar, mirosul pe care populația îl resimte este efectul cumulat al acestor multiple practici neconforme identificate pe platformă“, spunea acum două luni ministrul mediului, Cristiana Pașca-Palmer. Reprezentanții Iridex au contestat concluziile raportului, iar Corneliu Pascu a anunțat că toate măsurile impuse de Garda de Mediu au fost implementate. Pascu a oferit următorul argument pentru care, crede el, mirosul nu provine de la groapa de gunoi Iridex. „Locuitorii din jurul zonei în care ne găsim au simţit în ultimii ani mirosuri care îi deranjează şi am înţeles, din spusele lor, că aceste mirosuri sunt periodice, la anumite ore, şi nu continuu. Dacă ar fi mirosuri de la acest depozit, ar mirosi continuu. Ori sunt, ori nu sunt“, a susţinut Pascu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS