11.7 C
Craiova
marți, 23 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCât de folosită este parcarea subterană din centrul Craiovei?

Cât de folosită este parcarea subterană din centrul Craiovei?

În parcarea subterană din Craiova nu poposesc mai mult de 300 de șoferi pe zi  (FOTO: Claudiu Tudor)
În parcarea subterană din Craiova nu poposesc mai mult de 300 de șoferi pe zi (FOTO: Claudiu Tudor)

Dacă ar fi să ne luăm după sumele contabilizate de Primăria Craiova la finalul primei luni de funcționare a parcării subterane și comunicate recent GdS, colosul de beton din centrul orașului nu ar reprezenta nici pe departe o afacere profitabilă. Cu o medie de încasări de 802 lei pe zi, parcarea nu stă prea bine la capitolul contribuție la bugetul local și nici la cel al gradului de ocupare. Deși nevoia de locuri de parcare în centrul Băniei este evidentă, „subterana“ este folosită de puțini șoferi.

Construită în ideea de a acoperi nevoia evidentă de locuri de parcare din centrul Craiovei, parcarea subterană de lângă Teatrul „Marin Sorescu“ nu pare să-și fi atins scopul. Colosul de beton care a costat circa 50 de milioane de lei (proiect cu fonduri europene), dat în folosință, contra cost, pe 30 mai, încă nu reprezintă o soluție pentru șoferi, deși oferă 619 locuri de parcare dispuse pe două niveluri. După primele săptămâni de funcționare, autoritățile locale și-au cam dat seama cât de folosită este parcarea subterană, din moment ce în timpul săptămânii, și chiar la orele de vârf, media locurilor ocupate nu depășea cifra 100. Au așteptat însă să treacă luna pentru a trage linie și a face primele calcule. Iar rezultatele nu au fost deloc convingătoare în privința utilității obiectivului, conform unui răspuns transmis recent GdS de către Primăria Craiova privind gradul de ocupare a parcării subterane după prima lună de funcționare și sumele care s-au încasat de la șoferi.
Reprezentanții munici-palității au precizat că „în perioada 30 mai – 30 iunie au staționat în parcarea subterană 9.087 de mașini, suma încasată aferentă parcării fiind de 24.850 de lei“. La un simplu calcul matematic, ar reieși faptul că media încasărilor oferite de parcarea subterană în prima sa lună de existență depășește cu puțin suma de 800 de lei pe zi (802 lei mai exact, în cazul în care considerăm că perioada respectivă cuprinde 31 de zile calendaristice), în timp ce media zilnică a mașinilor care au staționat aici a fost de 293, dacă ne raportăm la cele 31 de zile calendaristice, sau de 302, dacă am lua în calcul 30 de zile calendaristice. Datele bat cu realitatea constatată de autorități privind cele circa 80-100 de mașini prezente oarecum constant în parcare, pentru că un șofer poate folosi „subterana“ de mai multe ori într-o zi, plătind pentru fiecare intrare.
Nici la capitolul abonamente parcarea subterană nu a avut mai mult succes, nouă fiind numărul celor care au plătit din prima lună pentru a-și asigura un loc în colosul de la Teatrul „Marin Sorescu“, primăria încasând de pe urma acestora suma de 1.400 de lei. Potrivit datelor oferite de municipalitate, cele nouă abonamente s-au împărțit astfel: cinci economy day, două economy night și două full car. Un abonament economy day costă 120 de lei (posesorul beneficiază de loc rezervat în timpul săptămânii, dar numai între orele 6.00 – 18.00), un abonament economy night costă 100 de lei (loc rezervat în timpul săptămânii, doar între orele 18.00 – 6.00, iar în weekend nostop), iar un abonament full car costă 300 de lei (loc rezervat non-stop). Dacă luăm în calcul faptul că primăria a pus condiția ca abonamentul să se încheie pe o durată de minimum două luni, ar însemna faptul că suma de 1.400 de lei, cel puțin, s-a menținut la capitolul încasări și în luna iulie. Cum, probabil, șoferii care au folosit parcarea în iunie și-ar fi putut păstra „obiceiul“ și în iulie, sumele încasate în cea de-a doua lună de funcționare nu ar diferi prea mult față de cele din prima lună.

Primăria estimase un grad de ocupare a parcării de 20%

O medie zilnică de 300 de mașini care intră în parcare și de 800 de lei încasări (exceptând abonamentele) este sau nu una satisfăcătoare, ținând cont de amploarea acestui proiect? Cât de folositoare este, până la urmă, parcarea subterană din centrul Craiovei, dacă ne raportăm la încasări și la gradul de ocupare? Dacă ar fi să se scadă din încasări cheltuielile de întreținere a acestui colos, mai rămâne Primăria Craiova cu ceva? Parcarea este un plus sau un minus pentru bugetul local? Acestea sunt întrebări la care numai autoritățile locale pot oferi un răspuns.
Municipalitatea și-a dat seama relativ repede de utilitatea parcării, după ce a văzut câți șoferi folosesc în mod curent „subterana“ față de câți s-au înregistrat în momentul în care în centrul Craiovei are loc vreun eveniment. „Nimeni nu putea să anticipeze cum va funcționa parcarea subterană. În momentul de față, însă, un lucru este cert: că ea funcționează la capacitate maximă doar atunci când sunt evenimente, spectacole în centrul orașului“, afirma pe la jumătatea lunii iunie viceprimarul Mihail Genoiu.
De atunci, lucrurile nu s-au schimbat prea mult, parcarea subterană oferind aceeași priveliște și în prezent. În orice caz, nici primăria
nu-și făcuse prea multe speranțe privind „avalanșa“ de șoferi care vor folosi parcarea subterană, în momentul în care s-au depus documentele pentru obținerea finanțării europene a acestui proiect. Într-un răspuns trimis GdS de Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabilă cu implementarea proiectelor europene din această regiune, se specifică faptul că „gradul de ocupare estimat la depunerea cererii de finanțare variază în funcție de serviciul prestat și tipul abonamentului, între 20% și 100%“. „Spre exemplu, pentru serviciul «Parcare cu plata pe oră» (având tarif 1 leu/ora și un estimat de 45% mașini parcate din capacitatea parcării) a fost estimat un grad de ocupare de 20% pentru zile lucrătoare (de luni până vineri) și de 70% pentru zilele de sâmbătă și duminică“, au explicat reprezentanții ADR Oltenia.
„Menționăm că această estimare nu reprezintă un indicator de rezultat asumat prin contractul de finanțare și drept urmare beneficiarul investiției nu are obligația contractuală de a-l realiza. De asemenea, precizăm faptul că gradul de ocupare estimat se referă la perioada de operare a obiectivului (perioada ex-post), care decurge începând cu finalizarea perioadei de implementare a proiectului, respectiv 1.11.2016, în conformitate cu contractul de finanțare, și durează până în 1.11.2021“, au mai spus reprezentanții ADR. „În situația în care, pe parcursul perioadei de operare, nu se întrevăd premisele pentru atingerea gradului de ocupare estimat, ADR va face recomandări în acest sens. Având în vedere perioada scurtă care a trecut de la darea în exploatare a parcării subterane, apreciem că operatorul parcării are nevoie de o perioadă de minimum șase luni pentru a putea face o analiză a costurilor și veniturilor pentru a stabili măsuri eficiente de exploatare a obiectivului“, au conchis cei de la ADR Sud-Vest Oltenia.
Va fi, până la urmă, de folos parcarea subterană din centrul Craiovei? Asta se va vedea în câțiva ani. Gradul de ocupare a ei ar putea însă crește simțitor dacă șoferii care și în prezent preferă să parcheze anapoda în centrul orașului ar fi convinși,
într-un fel sau altul, că este mult mai bine să-și lase mașina în „subterană“ decât să parcheze neregulamentar și să riște o amendă usturătoare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS