Drumurile cu mov sunt incluse pe lista de prioritate 2 şi vor fi reabilitate dacă există fonduri disponibile, cele cu roşu sunt prioritare şi vor primi finanţare europeană. Cele marcate cu albastru au fost incluse în proiectul denumit „Strategia Dunării“. Drumurile marcate cu galben şi verde fac parte din coridoarele europene şi sunt incluse în Masterplanul General de Transport naţional. (Pentru a mări fotografiile apăsaţi simultan tastele CTRL şi PLUS)

Oltenia va avea propria rețea de drumuri regionale strategice, un fel de masterplan regional pe transporturi. Este vorba despre aproximativ 600 de kilometri de drum ce vor fi reabilitați și modernizați din fondurile europene aferente perioadei 2014 – 2020. La aceștia se adaugă alți 300 de kilometri de drumuri județene care ar putea primi finanțare în funcție de fondurile disponibile și peste o sută de kilometri de drumuri județene incluși în programul european Strategia Dunării. Gazeta de Sud vă prezintă în exclusivitate traseul acestor drumuri și costul estimat pentru realizarea lor.

Conducerile Consiliilor Județene din Oltenia (Dolj, Gorj, Olt, Vâlcea și Mehedinți) și reprezentanții Agenției de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia au pus la punct un plan prin care vor să atragă circa 300 de milioane de euro pentru reabilitarea infrastructurii de transport interjudețene. Dacă până acum fiecare consiliu județean venea cu propriul portofoliu de proiecte care nu se armoniza cu planurile celorlalte consilii din Oltenia, de data aceasta oltenii și ADR și-au dat mâna și au conceput o strategie asemănătoare Master Planului General de Transport, dar redusă la scară regională. Oltenia va avea o rețea de drumuri regionale cu o lungime de circa 600 de kilometri, care va tranzita regiunea de la nord la sud. Astfel, chiar dacă licitațiile vor fi organizate de fiecare consiliu, drumurile vor veni unul în completarea celuilalt, iar procedurile vor fi demarate simultan pentru a nu apărea întârzieri în implementare.

Cum a luat naștere proiectul

Potrivit unei informări trimise GdS de ADR Sud-Vest Oltenia, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Regional (POR) a comunicat că este necesară identificarea unor proiecte strategice pentru a fi eligibile sub Axa 6 a POR 2014-2020 – „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională și locală“. Aceste proiecte ar fi trebuit corelate cu coridoarele rutiere existente în Master Planul General de Transport, adică trebuia să se intersecteze cu drumurile naționale sau europene din Oltenia. „Recomandarea reprezentanților Direcției Generale Programe Europene din cadrul Ministerului Dezvoltării a fost ca un proiect strategic să reprezinte o investiție pe raza mai multor județe, pe un singur traseu de importanță regională sau să fie un drum de importanță regională, să aibă minimum 20 de kilometri lungime, valoare minimă orientativă de 10 milioane de euro, conectivitate directă sau indirectă (prin intermediul unui drum național deja modernizat – în stare bună) la TEN-T (rețeaua de transport transeuropeană – n.r.)“, se arată în informarea trimisă de ADR Sud-Vest Oltenia.

Care sunt drumurile prioritare ale Olteniei pe perioada 2014 – 2020

Lista aprobată de conducerile celor cinci consilii județene și de ADR în cadrul unei ședințe a Consiliului de Dezvoltare Regională cuprinde patru trasee regionale prioritare cu o lungime de 603,2 kilometri, care au șanse să primească finanțare europeană.
Primul traseu leagă județele Olt și Vâlcea, are o lungime totală de 171,6 kilometri, străbate regiunea în partea de Est de la Nord la Sud, între localitățile Berislăvești (Vâlcea) și Sprâncenata (Olt). Cel de-al doilea traseu leagă județele Gorj și Vâlcea, are o lungime totală de 124,2 kilometri și cuprinde DJ 675 B – Câmpu Mare – Alimpești, DJ 675 C – Târgu Logrești – Ciupercenii de Olteț, DJ 646 Mănăstirea Arnota – Băluțoaia și DJ 678 A – Bratia Vale – Ginerica. Al treilea traseu leagă județele Mehedinți și Gorj, are o lungime totală de 186,7 kilometri și străbate regiunea în partea de Vest de la Nord la Sud între localitățile Punghina (Mehedinți) și Vlăduleni (Gorj). Cel de-al patrulea traseu străbate județul Dolj, are o lungime totală de 120,6 kilometri și leagă localitățile Cetate și Teslui via Craiova. Drumurile care intră în proiect sunt DJ 552 A – Cetate – Craiova și DJ 641 – Albești – Teslui. Din punct de vedere financiar, drumurile regionale prioritare care străbat județul Vâlcea au o alocare estimativă de aproape 50 de milioane de euro, cele din Gorj – 60 de milioane de euro, cele din Mehedinți -37,4 milioane de euro, cele din Olt – 48,8 milioane de euro, iar cele din Dolj – 48 de milioane de euro. Suma totală este de peste 240 de milioane de euro.

Drumuri în așteptare

Pe lângă traseele regionale prioritare, Oltenia are și o listă secundară de proiecte de reabilitare a drumurilor cu o lungime de 281 de kilometri, care ar putea primi finanțare în funcție de sumele care rămân disponibile. În Dolj, este vorba despre DJ 606 A Breasta – Piria (15,1 milioane de euro sumă estimativă) și DJ 604 Leu- Amărăști – limita cu județul Olt. Cele două drumuri au o lungime de aproape 80 de kilometri. În județul Vâlcea este vorba despre DJ 676 Cerna – Rugetu – Irimești , DJ 676 B Glavile – Lăpușata, DJ 605A Livezi – Milostea, cu o lungime totală de aproape 112 kilometri. Suma estimativă pentru reabilitare este de 47,6 milioane de euro. În Gorj, trei drumuri județene cu o lungime totală de 68,5 kilometri sunt incluse pe lista secundară: DJ 605A Petrăchel – Obârșia, DJ 605B Obârșia – Brătești și DJ 673 Siacu – Broșteni. Suma estimativă pentru reabilitare este de 22 de milioane de euro.
Reabilitare pe Strategia Dunării

Pentru prima dată, la propunerea Ministerului Dezvoltării, două drumuri din Oltenia, unul din Dolj, altul din Olt, sunt propuse să primească finanțare în cadrul Strategiei Dunării (SUERD). DJ 561A Giurgița – Băilești – Plenița din județul Dolj este propus pentru reabilitare pe o lungime de 64 de kilometri. Celălalt drum județean, 643, din Olt, leagă Osica de Jos de Iancu Jianu și are o lungime de 51,4 kilometri. Suma estimativă nu este cunoscută în acest moment. „Propunerea ministerului pentru Regiunea S-V Oltenia a fost prioritizarea a 550 de kilometri de drumuri care să includă și SUERD. Pentru implementarea SUERD, în cadrul POR 2014-2020 fondurile alocate sunt direcționate în cadrul macroregiunii Dunării doar la nivelul a 12 județe riverane Dunării, alocarea financiară indicativă din partea Uniunii Europene (Fondul European de Dezvoltare Regională), acordată prin POR 2014-2020 pentru implementarea SUERD în cadrul axei prioritare 6 este în valoare de 171,77 milioane de euro (la nivel național), neexistând o alocare regională sau județeană“, se mai arată în informarea ADR Sud-Vest Oltenia.

Ce este Strategia Dunării

Strategia UE pentru regiunea Dunării (SUERD) este un mecanism comunitar de cooperare a statelor din bazinul Dunării, destinat dezvoltării economice şi sociale a macroregiunii dunărene, prin consolidarea implementării în regiune a politicilor şi legislaţiei UE. SUERD este a doua strategie macroregională a UE, preluând modelul de cooperare dezvoltat prin Strategia UE pentru Marea Baltică (adoptată în 2009) cu adaptare la specificul regiunii dunărene.
SUERD reprezintă o iniţiativă politică a României şi Austriei, promovată printr-o scrisoare comună la nivel de prim-ministru (iunie 2008) şi adresată preşedintelui Comisiei Europene. Comisia Europeană a elaborat o Comunicare privind Strategia UE pentru regiunea Dunării, precum şi un Plan de Acţiune, prezentate la 8 decembrie 2010 şi adoptate de Consiliul UE Afaceri Generale (miniştrii afacerilor externe) la 13 aprilie 2011. Consiliul European (şefii de stat sau de guvern) a andosat Strategia Dunării la 24 iunie 2011. La Strategia Dunării participă 14 state: Austria, România, Bulgaria, Cehia, Croaţia, Germania – ca stat federal şi prin landurile Baden-Württemberg şi Bavaria, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Bosnia-Herţegovina, Muntenegru, Serbia, Republica Moldova şi Ucraina.