12 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljReușim să cheltuim fondurile europene?

Reușim să cheltuim fondurile europene?

Autoritățile din Craiova și Dolj trag tare pentru ca peste aproximativ un an să taie panglica mai multor proiecte finanțate pe exercițiul financiar 2007-2013. Implementarea acestora trebuie să se încheie până la data de 31 decembrie 2015, termenul până la care se poate beneficia de banii europeni. În caz că acest lucru nu se întâmplă, banii vor fi suportați din bugetul local sau județean. Ce proiecte costisitoare și importante pentru Craiova și Dolj trebuie să se încheie odată cu finele anului 2015, citiți în cele ce urmează.

Până la 31 decembrie 2015, toate proiectele cu finanțare europeană trebuie să fie implementate. Cel puțin aceasta a fost șansa dată de Uniunea Europeană României pentru a reuși să aibă o absorbție de fonduri mai mare pentru exercițiul financiar 2007-2013. Anunțul a fost făcut încă din luna ianuarie a anului acesta de către Ministerul Fondurilor Europene, iar de atunci au început să fie depuse foarte multe proiecte pentru a obține finanțare europeană. În prezent, autoritățile din Craiova și Dolj au în curs de implementare și execuție mai multe proiecte cu finanțare europeană.

Ce proiecte au șanse mari să se încheie la timp

Pentru început, în execuție se află deja parcarea subterană din apropierea Teatrului Național „Marin Sorescu“. Lucrările au început în luna aprilie și au ca termen de execuție un an și jumătate, valoarea contractului fiind de 48.833.976,20 lei cu TVA. În momentul de față, lucrările au avansat destul de mult, astfel ca există mari șanse să se încheie chiar mai repede de octombrie 2015, termenul impus prin contract asocierii de firme SC Mitliv SRL – SC Polystart Impex SRL – Habau Construcţii SRL. Alt șantier deja început este cel la Waterparkul din Lunca Jiului. Lucrarea are o valoare totală 65 de milioane de lei plus TVA și un termen de execuție de 26 de luni. Concret, asocierea de firme Delta ACM’93 Bucureşti – Polystart Impex – Uti Grup Bucureşti ar trebui să încheie în aprilie 2015 această lucrare.
Mai mult, și Centrul Istoric din Craiova se află într-un proces de revitalizare din luna octombrie 2013, pe un contract cu o valoare de circa 14 milioane de euro, iar lucrarea trebuie încheiată până la mijlocul lunii mai 2015. Reprezentanții constructorului Recon SA au precizat, în mai multe rânduri, că lucrarea va fi terminată mai devreme. Totodată, în lucru se mai află și reabilitarea liniei de tramvai din Craiova, proiect executat de SCT Bucureşti şi SC Mari-Vila Com SRL. Contractul de execuție a fost semnat pe 28 decembrie 2012 și are un termen de finalizare de trei ani. Nu în ultimul rând, din luna februarie este în lucru și Teatrul de Vară din Parcul „Nicolae Romanescu“, de care se ocupă firma SC Atlas SA. Acesta are un termen de execuție care se întinde până în iunie 2015 și o valoare de aproximativ un milion de euro. Aceasta ar fi partea pozitivă a lucrurilor în ceea ce privește proiectele deja în execuție pe fonduri europene.

Se ridică întrebări la proiectul Râului-Caracal-Bariera Vâlcii

Pe de altă parte, deși se află în plină execuție, se ridică mari semne de întrebare legate de un proiect, cel ce vizează reabilitarea străzilor Râului, Caracal și Bariera Vâlcii, prinse toate pe un contract comun. Strada Caracal a fost finalizată de către Dancor Romconstruct, însă există încă defecte care mai trebuie remediate până la realizarea recepției. Pe strada Bariera Vâlcii, a cărei execuție ar trebui să se încheie la finele lui februarie 2015, sunt mari probleme cu conductele de apă și cu calitatea pământului, care se surpă la săpături, iar constructorul Imob Lux Construct a precizat că nu poate da un termen exact de finalizare a lucrărilor.
Pe Râului, situația este și mai complicată. Lucrările firmei Tel Drum SA au început la sfârșitul lunii martie și au ca termen de execuție un an și jumătate, așa că ar trebui să fie gata în septembrie 2015. Între timp, însă, au mai intervenit alte probleme. Beneficiarul lucrării, Primăria Municipiului Craiova, a descoperit că există mai multe conducte vechi de apă și canalizare pe care dorește să le înlocuiască, așa că lucrările de refacere a carosabilului au fost blocate pe sensul de mers dinspre Brestei către Spitalul de Urgență. Primăria a reușit să introducă aceste lucrări în același proiect pe fonduri europene, a scos lucrarea suplimentară la licitație și a și găsit un câștigător: tot Tel Drum SA, care trebuie să execute această lucrare în șase luni, pe lângă cele 18 luni pe care le avea la dispoziție pentru strada Râului. Costul acestui proiect se ridică la 39,89 milioane de lei, la care se adaugă lucrările de canalizare cu o valoare estimată de 1,8 milioane de lei.

Trei contracte cu suspans la CJ Dolj

Există însă și proiecte care țin în suspans autoritățile, proiecte ale căror proceduri de achiziție nu s-au încheiat, deși au un termen de execuție destul de mare. Vorbim, în primul rând, despre construirea Centrului Brâncuși, din curtea Muzeului de Artă, al cărui beneficiar este Consiliul Județean Dolj. Acest contract are un termen de execuție de 12 luni de la data atribuirii contractului, iar licitația este încă în așteptare. Valoarea proiectului pentru Centrul Brâncuși a fost estimată de CJ Dolj la 5,5 milioane de euro. Provocarea este cu atât mai mare cu cât în România nu există ingineri specializați pe structuri de sticlă, care ar trebui să ridice Ovoidul aflat la suprafața centrului, unde se va putea ajunge, din subteran, cu liftul.
Licitația pentru Centrul pentru Agrement și Sport, tot o investiție a CJ Dolj, este și ea în așteptare. Acest proiect este încă o provocare pentru firma care va câștiga licitația, el având o perioadă de implementare de 18 luni de la semnarea contractului, care a avut loc pe 30 iunie. 12.541.560,63 lei este valoarea pe care beneficiarul a estimat-o pentru acest proiect, care vizează îmbunătățirea și diversificarea activităților turistice în Craiova. În realizarea sa, autoritatea județeană s-a inspirat din felul în care arată baza de antrenament a echipei naţionale de la Mogoşoaia.
În lista marilor proiecte nu trebuie omis contractul pentru reabilitarea infrastructurii de mișcare a Aeroportului Craiova, unul cu o valoare estimată de 84.010.325 de lei. Licitația a fost lansată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice pe 17 aprilie, a fost suspendată din 13 iunie până pe 18 iulie, iar în urma evaluării ofertelor, beneficiarul a decis că nici una dintre cele cinci asocieri de firme ofertante nu s-a calificat. Una dintre societăți a făcut contestație la rezultatul dat de beneficiar, iar acum totul este în așteptare, în condițiile în care termenul pentru finalizarea lucrării este de 12 luni de la data atribuirii contractului.

Emoțiile de la primărie: Parcul „Nicolae Romanescu“ și Calea București

Când vorbim despre proiecte în așteptare, nu putem să nu ne referim la cel pentru reabilitarea străzii Calea București. Licitația a fost lansată de către primărie pe data de 8 aprilie, a fost depusă o contestație după deschiderea ofertelor, însă aceasta a fost respinsă. De foarte multe luni, licitația este în etapa de „evaluare a ofertelor depuse“, iar despre proiect nu s-a mai vorbit nimic. Acesta are tot un termen de finalizare de 12 luni de la atribuirea contractului, cu un cost estimat de 27.618.073 de lei fără TVA, și vizează reabilitarea străzii Calea București, a sistemului de alimentare cu energie electrică pentru tramvaie, amenajarea unor spaţii de parcare şi crearea de piste pentru biciclete.
Nu în ultimul rând, proiectul de reabilitare a Parcului „Nicolae Romanescu“ ar trebui și el realizat până la finele lui decembrie 2015. În acest moment, cererea de finanțare este în etapa precontractuală. Conform ADR Sud-Vest Oltenia, documentația proiectului (contractul de finanțare și anexe) a fost transmisă la Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Regional (AM POR) pe 4 noiembrie 2014. În această etapă, AM POR verifică toate documentele, anexa la contractul de finanțare, respectiv coerența informațiilor oferite în cererea de finanțare, studiu de fezabilitate, proiect tehnic și alte documente administrative, inclusiv documentele furnizate la vizita pe teren în vederea avizării și semnării acestuia. Valoarea totală a proiectului este de 68.531.116,6 lei.

Eugen Teodorovici: Cel vinovat de neimplementare va trebui să achite cheltuielile

Ministrul fondurilor europene, Eugen Teodorovici, a explicat, în cadrul unei vizite la Brașov, că o soluție ar fi „spargerea“ proiectelor în două etape. Totodată, acesta a precizat că cine va fi responsabil de neimplementare trebuie să suporte cheltuiala. „O soluţie în cazul proiectelor care nu pot fi implementate ar fi ca o etapă a acestor proiecte să se desfăşoare pe actualul exerciţiu financiar, iar cealaltă etapă pe exerciţiul financiar următor. Însă, şi aşa am avea o problemă, fiindcă practic nu s-ar mai cheltui toţi banii europeni contractaţi pe acest exerciţiu financiar şi am rămâne cu o gaură. În cazul în care se constată că cineva este vinovat de neimplementare unui proiect până la termenul de 31 decembrie 2015, acel cineva, fie firmă privată, fie autoritate publică, va trebui să achite acele cheltuieli. Trebuie însă să accelerăm cât mai mult ca să finalizăm aceste proiecte şi să nu rămânem cu acel gol“, a explicat Teodorovici, citat de Bună ziua Brașov.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS