24.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljIlegalități la alegerea noilor Consilii de Administrație din școli

Ilegalități la alegerea noilor Consilii de Administrație din școli

Cadrele didactice care nu sunt titulare în școala în care își desfășoară activitatea nu pot face parte din noile Consilii de Administrație
Cadrele didactice care nu sunt titulare în școala în care își desfășoară activitatea nu pot face parte din noile Consilii de Administrație

În școlile din Craiova și din județ au început alegerile pentru constituirea Consiliilor de Administrație, reglementate din septembrie după o nouă metodologie care schimbă regulile de funcționare. Membri de drept sunt numai directorii, restul sunt aleși, dar numai dacă sunt și titularii școlilor respective. Numai că în unele cazuri prevederile legale sunt ignorate.

Din acest an școlar, pentru a face parte din Consiliul de Administrație cadrele didactice trebuie să aibă contract individual de muncă în unitatea de învățământ în care își desfășoară activitatea. În plus, directorii adjuncți nu mai fac parte de drept din aceste adunări decizionale. Și aici încep să apară problemele. De cele mai multe ori, directorii adjuncți sunt profesori titulari din alte școli și au contractele de muncă la unitățile respective și nu acolo unde au funcțiile de conducere. În acest fel, ei nu mai pot fi propuși ca membri în Consiliile de Administrație. Cu toate acestea, exemplele de acest fel nu lipsesc din unitățile de învățământ.
La Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară din Craiova, alegerile pentru noul Consiliu de Administrație au început săptămâna trecută. Și aici, Consiliul Profesoral a propus ca trei dintre cele șase locuri, câte sunt alocate cadrelor didactice în aceste foruri la liceu, să fie ocupate de echipa de manageri. „Directorul este membru de drept, fiind ales președinte, iar directorii adjuncți au fost aleși la propunerea Consiliului Profesoral și mai sunt încă trei cadre didactice. Acum așteptăm să ne transmită de la consiliul local cei patru consilieri, reprezentantul primarului și trei reprezentanți ai părinților“, a declarat Laura Duțescu, directoarea colegiului. Conform datelor de la Ministerul Educației, unul dintre directorii adjuncți, Adrian Stroe, figurează ca profesor la Colegiul Național „Ștefan Velovan“ din Craiova, prin urmare nu are contractul individual de muncă la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară. O astfel de situație se regăsește și la Colegiul Național „Frații Buzești“ din Craiova. Directorul adjunct Ion Nanu și-a transferat catedra la o unitate de învățământ din Băilești. Cu toate acestea, a fost ales membru în Consiliul de Administrație. „Au fost alese cadrele didactice care vor face parte din Consiliul de Administrație. Au fost aleși și directorii adjuncți“, a declarat Zamfirică Petrescu, directorul colegiului.

Profesorii, înlocuiți de directori

În cazul în care Consiliile de Administrație din unitățile de învățământ sunt constituite după vechile tradiții și nu respectând metodologia pot apărea probleme. „În Consiliile de Administrație sunt luate decizii privind bugetul, dar și sancționarea unui cadru didactic. Dacă nu sunt constituite legal, adică avem un membru care nu îndeplinește condițiile impuse de metodologie, cadrul didactic sancționat poate să se adreseze instanței și decizia CA-ului devine nulă, nu se poate aplica. În aceste condiții, dacă nu s-a respectat metodologia, alegerile trebuie repetate“, a declarat Constantin Lungulescu, președintele sindicatului „Spiru Haret“ Dolj. Rolul Consiliilor de Administrație din școli a crescut. În cadrul ședințelor se poate propune demiterea directorului școlii, chiar dacă acesta este președintele de drept al acestei adunări. Întrebarea este cum se poate pune în practică acest lucru la unitățile în care jumătate din locurile dedicate cadrelor didactice vor fi ocupate de directori? Noua componență reduce într-un fel vocea profesorilor.
La grădinițe și la unitățile gimnaziale cu un singur rând de clase, conform noii metodologii, sunt șapte membri, patru sunt reprezentanți ai părinților și ai consiliului local și ai primarului, și doar trei membri sunt cadre didactice, iar unul dintre aceste cadre este directorul. Dacă unitatea are și director adjunct, atunci se mai pierde încă un loc dedicat profesorilor. Iar din partea cadrelor angajate în școală este un singur reprezentant.
La școlile gimnaziale cu mai mulți elevi, sunt nouă membri în Consiliile de Administrație, dar numai patru sunt profesori și aici trei locuri pot fi ale directorilor. În liceele unde Consiliile de Administrație sunt constituite din 13 membri, șase locuri sunt pentru cadrele didactice, iar dacă în Consiliul Profesoral intră și doi directori adjuncți, practic jumătate sunt profesori și jumătate directori. Altă problemă este cea a transparenței. Deciziile trebuie publicate pe site-ul unității de învățământ, dar multe dintre acestea nu au pagină web.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS