11.7 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocal„Autobuzul“ de Târgu Jiu

„Autobuzul“ de Târgu Jiu

Licitaţia pentru un contract estimat la 2,5 milioane de euro privind livrarea a 15 autobuze noi a fost suspendată de urgenţă de CNSC, după ce documentaţia de atribuire a fost modificată în timpul procedurii. Iniţial, autobuzele nu aveau termen de livrare!

Scenariul scandalului pe autobuze de la Craiova („Scandalul «Autobuzul», miză de 11,7 milioane de euro“ – GdS, 14 august 2013) pare să se repete şi la Târgu Jiu, acolo unde autorităţile locale au decis să schimbe regulile în timpul jocului, iar licitaţia a fost suspendată de urgenţă de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC). Pe 21 iunie, Primăria Târgu Jiu a scos la licitaţie contractul pentru „Autobuze pentru transportul urban de călători“, estimat la 11,2 milioane de lei (2,5 milioane de euro) fără TVA. Este vorba despre livrarea a 15 autobuze noi către societatea de transport local Transloc SA Târgu Jiu, contractul fiind împărţit în două loturi.
În primul lot, trebuia să fie livrate opt autobuze cu o capacitate de transport de minimum 100 de persoane, (din care minimum 25 de locuri pe scaun), low-floor, cu motor Euro5, Euro6 sau EEV. Al doilea lot cuprinde şapte autobuze cu o capacitate de minimum 75 de persoane, având aceleaşi condiţii tehnice ca şi primele. Participanţii trebuia să demonstreze că în ultimii trei ani au livrat câte cel puţin cinci autobuze cu capacităţile aferente celor două loturi. Preţul ofertei avea o pondere de 65%, în timp ce caracteristicile tehnice şi funcţionale – 35%, data-limită pentru depunerea ofertelor fiind 6 august.

Contract fără termen de livrare!

Caietul de sarcini întocmit de Primăria Târgu Jiu a fost contestat de Anadolu Automobil Rom SRL (dealer Isuzu) şi Auto Exact SRL – societatea care a contestat şi licitaţia de la Craiova pentru 50 de autobuze, contract estimat la 11,7 milioane de euro, fără TVA. Anadolu Automobil Rom SRL a contestat condiţiile tehnice impuse de primărie, printre care enumerăm: numărul uşilor, raza de viraj, puterea maximă, cuplul maxim etc. „Toate condiţiile tehnice eliminatorii au ca scop final desemnarea aceluiaşi câştigător şi producător pentru ambele loturi de autobuze, cu încălcarea principiilor fundamentale ale nediscriminării şi tratamentului egal“, se scrie în contestaţie.
Dealerul Isuzu spune că primăria a încălcat art. 15 din HG nr. 925/2006, care spune că „Autoritatea contractantă nu are dreptul de a utiliza criteriile de calificare şi selecţie prevăzute la art. 176 din ordonanţa de urgenţă (OUG nr. 34/2006 – n.r.) ca factori de evaluare a ofertelor“. Un alt aspect contestat se referă la lipsa (!) termenului de livrare din documentaţia de atribuire. „Lipsa solicitării exprese privind termenul de livrare indică faptul că autoritatea contractantă urmăreşte favorizarea unui anumit câştigător, care nu va putea să satisfacă în timp util, anterior precizat, cerinţele de livrare ale autorităţii contractante, având în vedere numărul mare şi diferit de autobuze din ambele loturi“, se mai scrie în contestaţie. Spre comparaţie cu Târgu Jiu, la Craiova licitaţia este contestată tocmai pentru că termenul de livrare pentru primul lot (20 de autobuze) este de maximum 30 de zile de la semnarea contractului, ceea ce i-a făcut pe contestatari să suspecteze că documentaţia a fost făcută cu dedicaţie pentru firma care are deja autobuzele pe stoc. În consecinţă, societatea contestatară cere anularea procedurii de atribuire şi modificarea documentaţiei. Primăria Târgu Jiu a adus modificări la documentaţie, iar Anadolu Automobil Rom SRL a renunţat la contestaţie.

Licitaţia, suspendată de CNSC

Documentaţia a fost însă contestată şi de Auto Exact SRL – societate parteneră, printre altele, a Mercedes şi Mitsubishi. Societatea a contestat chiar modificarea documentaţiei în timpul procedurii de atribuire. „Considerăm nelegal şi de natură a ne prejudicia interesele comerciale actul autorităţii contractante de a modifica ponderile factorilor de evaluare“, se scrie în respectiva contestaţie. Termenul de livrare introdus de primărie în timpul desfăşurării licitaţiei este de 90 de zile de la data semnării contractului, lucru contestat de Auto Exact SRL.
„Această precizare pe care autoritatea contractantă a făcut-o cu doar 13 zile calendaristice înainte de data de depunere a ofertelor are drept consecinţă renegocierea de către operatorii economici a ofertelor şi chiar căutarea unui alt furnizor care să îşi poată asuma şi respecta termenul maxim de livrare de 90 de zile despre care nu s-a făcut vorbire de la începutul procedurii. (…) Introducerea cerinţei minime de mai sus privind termenul maxim de livrare are drept consecinţă restricţionarea accesului operatorilor economici la procedură, având un rol de filtru pentru aceştia“, se mai scrie în contestaţie. Societatea cere decalarea termenului de depunere a ofertelor cu minimum 30 de zile şi „suspendarea de urgenţă a procedurii de atribuire“, până la soluţionarea pe fond a contestaţiei. CNSC a admis contestaţia formulată de Auto Exact SRL, suspendând procedura de atribuire până la pronunţarea pe fond.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS