12 C
Craiova
miercuri, 1 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalGorjConstructorul Transalpinei, amendat de Garda de Mediu

Constructorul Transalpinei, amendat de Garda de Mediu

Garda Naţională de Mediu a amendat cu 100.000 de lei firma ROMSTRADE SRL, constructorul şoselei Transalpina. Potrivit unui comunicat al Gărzii Naţionale de Mediu, comisarii au efectuat luna trecută un control, în urma căruia au fost depistate o serie de deficienţe. Astfel, în perioada 17-22 septembrie, la solicitarea comisarului general Ovidiu Dăescu, o echipă de comisari ai Gărzii Naţionale de Mediu – Comisariatul Judeţean Gorj (GNM – CJ Gorj) a efectuat un control pe DN 67C – Transalpina, între localităţile Novaci (Gorj) şi Sebeş (Alba), în vederea verificării activităţii de amenajare a drumului naţional DN 67C pe sectorul menţionat. În urma verificărilor, s-a stabilit că investiţia, aparţinând Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a fost începută fără ca proiectul să fie avizat de către autoritatea centrală de protecţie a mediului. Lipsa acordului de mediu nu a permis efectuarea unui studiu de evaluare menit să stabilească măsuri de conservare pentru siturile NATURA 2000 pe care le traversează acest drum naţional. Ca urmare, Administraţia sitului NATURA 2000 – Parâng ROSCI 0188, prin acordurile emise, nu a stabilit condiţiile care se impuneau pentru conservarea biodiversităţii.

Autorizaţii emise fără acordul de mediu

Totodată, autorizaţiile de construire care stau la baza modernizării DN 67C au fost emise fără obţinerea acordului de mediu, contrar prevederilor legale. În plus, lucrările au fost efectuate de societatea ROMSTRADE SRL, firmă care nu a gestionat corespunzător deşeurile de construcţie pe perioada derulării lucrărilor. În acelaşi timp, de-a lungul drumului DN 67C există mai multe depozite de materiale neutilizate, iar pe traseul Rânca-Novaci au fost identificate zone de taluz din care a fost dislocat material folosit în construcţii. De asemenea, în zona Oaşa, au fost exploatate materiale locale care au fost folosite pentru terasamentul drumului, încălcând Legea minelor nr. 85/2003 cu modificările şi completările ulterioare. Nu în ultimul rând, condiţiile prevăzute în autorizaţiile de mediu şi de gospodărire a apelor pentru activitatea de fabricare a betonului, respectiv pentru extragerea pietrişului şi nisipului, spălarea, sortarea şi concasarea agregatelor minerale din râul Lotru nu au fost integral respectate de ROMSTRADE SRL, în timpul execuţiei lucrărilor.

Vor pierde autorizaţia de mediu

Ca urmare a deficienţelor constatate de-a lungul şoselei Transalpina, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu au aplicat o amendă contravenţională în valoare de 100.000 de lei. În perioada următoare, CNM – CJ Gorj va notifica Agenţia pentru Protecţia Mediului Vâlcea în vederea declanşării procedurii de suspendare a autorizaţiei de mediu. În ceea ce priveşte măsurile care au fost dispuse, acestea se referă la: gestionarea tuturor deşeurilor generate, potrivit legislaţiei în vigoare, termenul pentru realizarea acestei măsuri fiind 10.10.2012, dar și la curăţarea taluzurilor adiacente lucrărilor de consolidare a drumului, unde există deşeuri lemnoase, arbori dezrădăcinaţi, deşeuri de construcţie, cu termen până la data de 1.12.2012. De asemenea, constructorul trebuie să aducă la forma iniţială suprafeţele de teren din care s-a dislocat material, cu termen de realizare până la 1.12.2012.

Controlul a venit după finalizarea şoselei

Interesant este că verificarea Gărzii Naţionale de Mediu s-a produs abia după ce constructorul a finalizat lucrarea. Cu toate acestea, la nivelul Agenţiei Naţionale de Mediu se cunoştea de foarte mult timp faptul că nu fusese emis Acordul de mediu pentru construirea celei mai înalte şosele din România. Acordul ar fi presupus realizarea în prealabil a unui studiu de impact asupra ariilor protejate prin care trece şoseaua Transalpina. Firma ROMSTRADE, aşa cum arată şi rezultatele controlului, a realizat o serie de lucrări în ariile protejate, iar acum este obligată să le readucă la forma iniţială. Este interesant cum vor fi reconstruite suprafeţele de unde a fost dislocată rocă. Șoseaua este practic finalizată, lipsind doar parapeţii de protecţie. În afara unor amenzi date constructorului şi în ciuda faptului că Transalpina a fost construită fără acordul de mediu, statul nu îşi va permite niciodată să scoată din circuitul turistic un astfel de obiectiv. Modul în care a fost construită Transalpina a dovedit faptul că românii construiesc mai bine drumuri dacă nu respectă legea, decât atunci când toate documentele sunt în ordine.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS