22 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalOltenia, în faţa crizei auto

Oltenia, în faţa crizei auto

Producătorii de automobile şi de componente auto, dar şi dealerii marilor concerne prezente în Oltenia au probleme din cauza crizei economice. Altur Slatina estimează că va fi afectată spre sfârşitul anului. Fabrica Pirelli ar putea fi ocolită pentru că produce anvelope pentru mărci de lux, în mod paradoxal neafectate de valul de falimente care zguduie lumea.

 

Criza economică mondială loveşte şi companiile care activează în domeniul industriei auto din România. Producătorii de automobile, dealerii marilor companii şi fabricile autohtone de componente auto au de suferit din cauza crizei. GdS relata ieri despre cazul producătorului auto Ford Romania, care, deşi nu a demarat producţia de automobile în ţara noastră, resimte efectele în ceea ce priveşte producţia de motoare şi cutii de viteze pentru fabricile Daewoo din Europa preluate de gigantul General Motors (GM) – una dintre companiile care se confruntă cu probleme economice. Altă companie care estimează dificultăţi este producătorul de piese Altur Slatina. Directorul Niţu Rizea Gheorghe spune că depinde foarte mult de politica viitoare a clienţilor săi, producătorii de automobile din Franţa şi Germania în special.

„92% din producţia de piese auto merge la export, pentru Renault, Peugeot, BMW, Audi etc., dar şi pentru unii producători din Italia. Producem şi pentru Renault Dacia Piteşti, însă cele patru zile de stopare a producţiei nu ne afectează activitatea. Prevedem în prezent probleme pentru sfârşitul anului, dar nu le putem cuantifica în prezent“, a declarat directorul. Altur SA are o cifră de afaceri estimată pentru 2008 la 105 milioane de lei (28,5 milioane de euro), iar profitul anunţat la şase luni este de 3,5 milioane de lei (950.000 de euro). Societatea este controlată în prezent de omul de afaceri gălăţean Cătălin Chelu – prin societăţile Mecanica Roteş SA (28,15%), Revan Com SA (10,25%) şi Celule Electrice Băileşti SA (14,84%). În ultimele două luni, Revan Com SA a scos la vânzare importante pachete de acţiuni – 12,5 milioane.

 

Pirelli – anvelope pentru maşini de lux

 

Una dintre companiile oltene care ar putea scăpa de criză este Pirelli Romania, care produce, deocamdată, anvelope la fabrica de la Slatina. Potrivit PR Manager-ului companiei, Mihaela Ionuş, societatea are ca furnizori producătorii de mărci de lux din străinătate. Paradoxal, piaţa maşinilor de lux este stabilă în plină criză a economiei. „Cota de export a anvelopelor Pirelli produse în România depăşeşte 90%. Acestea sunt exportate în întreaga lume, mai puţin în Asia, iar principalii producători de autoturisme cu care colaborăm sunt Ferrari, Audi, Porsche, Lamborghini, BMW, Aston Martin, Jaguar şi Volvo. Pirelli Tyres Romania exportă peste 90% din producţia de anvelope“, a precizat Mihaela Ionuş. În ultimii cinci ani, Pirelli a investit în România 250 de milioane de euro, suma totală a investiţiilor urmând să ajungă la 500 de milioane de euro în 2011. La sfârşitul acestui an, grupul italian va inaugura o fabrică de producţie a filtrelor antipoluante la Bumbeşti – Gorj, iar la final, numărul angajaţilor din România se va dubla, de la 1.500 la 3.000. La sfârşitul lui 2009, fabrica din Slatina va produce anual cinci milioane de anvelope.

 

Dealerii, îngrijoraţi de scăderea vânzărilor

 

Şi dealerii Ford din zona Olteniei resimt efectele crizei economice. Potrivit lui Adrian Mărăşescu, directorul Plusauto SRL Craiova, unul dintre cei mai importanţi dealeri Ford din zonă, vânzările au scăzut îngrijorător de la 1 octombrie, de când băncile au înăsprit condiţiile de creditare.

„Vânzările pe persoane fizice au scăzut cu 70%, din cauza reducerii creditelor. Chiar şi în ceea ce priveşte firmele avem scăderi de 15-20% ale vânzărilor. După părerea mea, în prezent, doar cine are nevoie îşi cumpără maşină nouă. În ceea ce priveşte partea de service, activitatea merge normal deocamdată, dar este imprevizibilă pentru următoarea perioadă“, a precizat Mărăşescu. Şi alte mărci, cum ar fi Opel şi Chevrolet – produse de GM, întâmpină dificultăţi. Dealerii GM din Oltenia au promis că vor da în curând publicităţii unele cifre.

„Este groaznic. La noi s-au redus vânzările cu 30% de la începutul lunii, iar cauzele sunt mai multe: înăsprirea condiţiilor de creditare de la 1 octombrie, instabilitatea cursului valutar, dar şi importul masiv de maşini second hand“, a spus, la rândul său, un reprezentant al Kia Motors din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

27 COMENTARII