10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocal„Cobai“ de-a opta

„Cobai“ de-a opta

Elevii de clasa a VIII-a par sa fie „cobaii“ favoriti ai Ministerului Educatiei si Cercetarii, care testeaza din trei in trei ani o noua forma de evaluare. Dupa ce un semestru copiii au tot auzit de tezele cu subiect unic care vor inlocui Testele nationale, acum acestia ar putea scapa de emotiile oricarui tip de examen si dau peste evaluarile anuale.


La mai putin de trei ani de la renuntarea la examenul de capacitate si trecerea la Testele nationale, Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) propune din nou schimbarea sistemului de evaluare. Proiectul Legii invatamântului preuniversitar prevede eliminarea oricarui tip de examinare la final de ciclu scolar, iar Testele nationale vor fi inlocuite cu evaluari anuale. Toate aceste treceri de la un examen la altul si rebotezarea lor au afectat de-a lungul timpului generatii de elevi. Daca aceia din clasa a VIII-a si a VII-a se pregatesc inca de Testele nationale si de tezele cu subiect unic care ar fi trebuit sa inlocuiasca testele, elevii care sunt acum in clasa a VI-a vor scapa de orice fel de testare sau examen de final de ciclu scolar si vor experimenta evaluarile anuale.


„Admiterea este litera de lege“


Reprezentantii Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Dolj considera ca toate aceste schimbari nu au avut un impact negativ asupra elevilor si ca acestia nu vor fi afectati nici de transfomarea Testelor nationale in evaluari anuale. „Evaluarile ii vor scapa de emotii, vor fi accesibile si ii vor tine in priza pe tot parcursul anilor de studiu“, a declarat Alexandru Gâdar, inspector scolar adjunct al ISJ Dolj.


Daca elevii doljeni din primele clase de gimnaziu se bucura ca au scapat de examene, parintii acestora sunt nemultumiti de toate aceste schimbari care afecteaza procesul de invatamânt. „Retin mai bine materia invatata recent si stiu ca m-as descurca mult mai bine daca as da teste la fiecare sfârsit de an. Eu nu ma prea pricep la asta, dar parintii mei zic ca e mai bine sa dam examen asa cum au dat si ei“, a spus Alina Mitrache, eleva in clasa a V-a la Scoala Generala nr. 11 din Craiova. „Atâtea schimbari demonstreaza de fapt ca ministerul nu e in stare sa se ocupe de nimic. Avem guvernarea si examenul. Azi se numeste capacitate, mâine Teste nationale si peste doua zile evaluare. Cred ca admiterea este litera de lege si numai asa se vede valoarea elevului si a liceelor din oras“, a spus Melania Ivascu, mama unui elev in clasa a VI-a.


Directorii, in stand-by


Tot pentru reintroducerea examenului de admitere la liceu pledeaza si sindicalistii doljeni care considera ca numai in acest fel se va putea face o evaluare corecta a nivelului de cunostinte al fiecarui elev, iar liceele ii vor putea selecta. „Revenirea le examenul de admitere este singura solutie pentru o selectie corecta a candidatilor. Nici o alta forma de evaluare nu este concludenta. Fiecare unitate de invatamânt trebuie sa isi organizeze examen de admitere, mai ales cele la care este concurenta foarte mare“, a explicat Constantin Rada, presedintele Uniunii Sindicatelor Independente din Invatamânt Dolj.


Directorii doljeni asteapta votarea proiectului si dupa aceea vor stabili criteriile de selectie a candidatilor. „In functie de ce se va stabili la Bucuresti vom vedea si noi ce vom hotari. Pâna atunci, selectia candidatilor se va desfasura ca si in anii precedenti“, a spus Mircea Nastase, directorul Colegiului National „Elena Cuza“ din Craiova.


De la capacitate la evaluare


In 1995 s-a pus problema unor examene cu subiect unic pentru toti elevii care termina gimnaziul, cu aceleasi bareme de notare si corectare, pentru asigurarea obiectivitatii. In1999, fostul ministru al educatiei Andrei Marga a organizat pentru prima data examenul de capacitate si a introdus bacalaureatul la sapte discipline in loc de patru. In 2000, Ecaterina Andronescu, venita la conducerea ministerului din partea PSD, a modificat sistemul de selectie pentru admiterea la liceu. Astfel, din 2004, elevii nu au mai sustinut examenul de capacitate, ci unul de Teste nationale. Tot in 2004, ministrul Alexandru Athanasiu a decis sa nu se mai organizeze a doua sesiune de Teste nationale. Cei picati au fost automat repartizati in colegii tehnice sau in scoli de arte si meserii, deoarece invatamântul obligatoriu s-a prelungit la zece clase.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS