17.8 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalNici in 2007 nu vedem tramvaie „noi“

Nici in 2007 nu vedem tramvaie „noi“

Tramvaiele second hand pe care municipalitatea din Banie spera sa le cumpere in 2007 si-au gasit alt stapân. Desi primaria a anuntat ca doreste achizitionarea câtorva mijloace de transport, ofertantii de peste hotare nu si-au facut aparitia.


Dupa ce a dat gres, când a venit vorba sa isi cumpere autobuze, Regia Autonoma de Transport (RAT) Craiova ar putea repeta isprava si in cazul tramvaielor. Conducerea institutiei si-a propus inca de anul trecut sa achizitioneze câteva mijloace de transport, insa potentialii vânzatori i-au tot amânat. Satui sa tot astepte un verdict pozitiv, mai-marii regiei au testat terenul si pe alte meleaguri, insa s-au lovit de aceeasi incertitudine. In aceasta situatie, tramvaiele autohtone nu pot fi inlocuite, continuând sa circule pe strazile din Banie in stare avansate de uzura. De la inceputul anului, primaria a instiintat mai multe orase de peste hotare despre intentia sa de a cumpara tramvaie second hand.


„Nici un detinator de tramvaie nu poate garanta ca le livreaza. Procesul este simplu. Ei isi inlocuiesc parcul lor cu tramvaie noi, iar pe cele folosite le cumparam noi. Desi teoretic este simplu, se pare ca au aparut probleme la fabricarea lor. Daca ei nu le inlocuiesc pe cele vechi, nici noi nu le putem lua. Sutem intr-o situatie foarte dificila“, a declarat viceprimarul Sorin Iordache.


Ultima achizitie de acest gen a avut loc in 2005, când regia a reusit sa aduca in Banie 20 de tramvaie la mâna a doua, din Germania si Olanda. Reticenta cu care au fost primite la acea data a determinat administratia publica locala sa renunte la a cumpara masini second hand.


Tramvaiele straine second, mai bune decât cele autohtone


Executivul primariei a revenit asupra deciziei, când a realizat ca nu are de unde sa faca rost de doua milioane de euro, cât costa un singur tramvai nou-nout, hotarând sa ramâna la cele care ajung, cu tot cu taxe, la aproximativ 7.000 de euro. Dar cum primul venit este si primul servit, pâna a stat regia pe gânduri, institutii din alte tari au pus mâna pe mult râvnitele tramvaie, iar RAT Craiova a ramas cu buza umflata.


Pentru a functiona la parametri normali si a nu fi nevoiti sa le repare in fiecare luna pe cele de provenienta româneasca, regia ar avea nevoie de 35 de tramvaie. Iordache sustine ca banii n-ar fi o problema daca ar reusi sa identifice un vânzator. „Cele pe care le-am luat in 2005 nu au fost reparate niciodata si in plus consumul energetic este cu 30% mai mic decât in cazul celor pe care le avem noi. Acum nu mai avem nici macar promisiuni pentru ca stocul de atunci s-a epuizat“, explicat viceprimarul Craiovei.


Linie de tramvai cu fonduri europene


Conducerea regiei s-a gândit sa renoveze linia de tramvai. O echipa formata din specialisti doreste sa inainteze institutiilor specializate din Uniunea Europeana documentatii pentru obtinerea de fonduri necesare investitiei. In acest scop a fost intocmit studiul de fezabilitate din care rezulta ca un kilometru de linie costa in jur de un milion de euro. Potrivit specialistilor din regie, din cauza ca au fost realizate doar lucrari de reparare a acesteia, daca se vor obtine bani, toti cei 18 km din Craiova vor fi inlocuiti. Pâna când regia va face rost de banii necesari, liniile vor continua sa scârtie de fiecare data când un tramvai va circula.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS