13.7 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalExpozitia de pictura „Arta LA STRADA“

Expozitia de pictura „Arta LA STRADA“

In Clubul „LA STRADA“ din Craiova, aproape de Gradina Botanica, pe 15 decembrie s-a deschis o expozitie de pictura de grup a patru artisti plastici: Melania Stirbu, Stefan Moraru, Romeo Moraru si Cristian Volcinschi. La vernisaj au participat studenti, avocati, scriitori, universitari, precum si personalitati culturale românesti. Inca de la intrarea in club, vizitatorul avizat este socat de „visul nocturn“ de pe simezele unui univers restrâns, in care contempla libertatea, in pofida unei eventuale aglomeratii de orgolii masculine si parfumuri dulci de dama.


Astfel, pictorul Stefan Moraru are expuse lucrari in ulei pe pânza si metaloplastie. In pictura sa, artistul, probabil, si-a propus sa „experimenteze“ o simbioza a suprarealismului cu neomodernismul, un fel de paradigma abstractionista devorata de realismul incomod de lucid al prezentului. Culorile devastatoare „se misca“ pe terenuri virgine, intr-o lume paralizata. Si acestea, intr-un fel de triptic muzical-pictural, de la geneza pâna la apocalipsa. Psihocromatica fiecarui tablou „agreseaza“ ochiul prin dezinvoltura, indiferent din ce unghi ar privi, indiferent de lumina, indiferent de stare. Ceea ce inseamna ca artistul plastic Stefan Moraru si-a format in timp o viziune aparte, creând o lume impovarata de simboluri si reusind sa gaseasca un mod de exprimare al propriilor gânduri, intr-o tehnica ireprosabila, proprie siesi. Lucrarile de metaloplastie nu sunt metafore in relief, asa cum ar inclina unii sa creada, ci compozitii tulburatoare pe care nu le (re)gasesti in nici o galerie. Forta artei lui Stefan Moraru rezida in esenta in acel straniu mecanism de codificare/decodificare tulburatoare, a unor experiente traite pe plan imaginar, desecretizate de pe o realitate incerta, dar „virtual“ posibila. Neindoielnic, in tripticul sau, intre cele trei tablouri exista un dialog semiotic stabil, fertilizator, cu „ochiul interior“ al picturii sale.


Artista plastica Melania Stirbu are expuse icoane pe sticla si icoane lucrate in metaloplastie. Originalitatea tehnicii, harul de a reda privitorului timpul pierdut, este reflex al unei vointe imperturbabile de a acapara „determinari“ crestine. Arta pe care o promoveaza se situeaza in sfera „figurativului“ modern, demonstrând ca este capabila de a restaura realul in semnificatiile sale de conotatii religioase si mistice. Pictura pe sticla si nu numai a Melaniei Stirbu aduce, indubitabil, o senzitiva apropiere a ochiului contemplator in raport cu personalitatea suprema divina. Spartura voita a unei lucrari nu face altceva decât sa developeze beneficiul unei „extrateritorialitati“, prin care isi etaleaza capacitatea speciala in a comunica atitudini spiritual-crestine, permanente si, de ce nu, universale.


Pictorul Romeo Moraru este un fel de „subjugat“ al suprarealismului. Nu am vazut vreun pictor român mai „bolnav“ de Salvador Dali decât Romeo. Pe lânga tablourile sale, de-a dreptul fermecatoare si ireprosabile – sub toate aspectele – artistul are expusa o lucrare de tapiserie, realmente naucitoare. Este o lucrare executata in tehnica mixta, cu o cromatica „ensoriana“, care poate fi prezenta pe simezele oricarei galerii din Paris. Doar la Romeo se poate vorbi despre civilizatia nuantelor moarte, de aceea, in tapiseria sa merita retinuta maniera picturala proprie surprinsa in diverse ipostaze. Fie prin verticalitatea voit falsa a firelor coloane, fie prin gratia acestora ce se releva aidoma unor elemente vitale, structurate organic, arhitectural. Este un artist boem, insa de o profunzime dezarmanta.


In fine, expozitia reuneste, cu totul special, lucrari in acuarela ale pictorului Cristian Volcinschi. Un inzestrat cu tehnici pe care artistul le stapâneste cu finetea si usurinta unui virtuoz. Acuarelele sale sunt impregnate de lumina unui spatiu „propriu“. Tablourile sale sunt pline de gratie, de mare rafinament, comunicând sinceritatea emotiei si atitudinii lirice. Volcinschi este pictorul care, trecând prin viziuni echilibrate asupra sensului lumii, aduce un nedisimulat elogiu armoniei culorilor, echilibrului si constructiei purificate. Volcinschi, poate, este unicul artist plastic din România care apreciaza acuarelismul ca fiind arta de sine statatoare. Asadar, o expozitie care nu trebuie ratata de nimeni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS