14.5 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalSpecula cu autorizatii

Specula cu autorizatii

500 de euro, aceasta este suma de pornire ca sa cumperi un loc autorizat pentru practicarea taximetriei. Se adauga o taxa lunara de unu – doua milioane de lei, plus impozitele la stat legale. Primaria are probleme si cu taximetristii care nu predau placutele cu numarul autorizatiei pentru a fi realocate, desi acestea sunt anulate.


Numarul limitat prin lege de taxiuri care au voie sa circule in Craiova a dat nastere la o adevarata specula cu autorizatii in oras. Potrivit reglementarilor in vigoare, numarul maxim de masini folosite pentru taximetrie este de 2.160. Cei care doresc sa faca aceasta meserie, dar nu au locuri trebuie sa se inscrie pe o lista de asteptare, sa se autorizeze si sa astepte ca actualii operatori sau persoane fizice sa incalce legea sau sa se retraga din proprie initiativa. In prezent, pe lista de asteptare se afla 76 de persoane fizice independente (dintre care 37 deja autorizate) si 81 de societati (dintre care 26 deja autorizate). Numarul masinilor care asteapta sa intre pe traseu este mult mai mare. Cei care sunt nerabdatori sa-si inceapa activitatea pot plati operatorilor care au deja locuri o „taxa“ la negru care poate varia intre 500 si 1.000 de euro, in functie de imprejurari, dupa cum sustin surse din rândul breslei.


„Eu am dat 1.000 de euro pentru a intra pe autorizatie. Nu se taie nici o chitanta, astia sunt bani luati asa, la negru. Apoi, in afara de asta mai platesti o suma lunara pentru ca-i folosesti placuta. Dai 500.000, un milion de lei, cum te intelegi cu patronul. Eu dau doua milioane de lei pe luna“, a spus, sub protectia anonimatului, D.C., taximetrist.


„Am auzit si eu ca se dau bani pentru locuri. Cel putin 500 de euro. Dar trebuie sa ai masina ta. Si in plus, mai platesti lunar patronului niste bani“, a spus, la rândul sau, C.T., un alt practicant al acestei meserii. Si reprezentantii taximetristilor sunt la curent cu aceasta practica si cu care ar fi de acord daca ea ar fi facuta in conditii de legalitate. „Am si eu informatii ca locurile se vând cu sume cuprinse intre 500 si 1.000 de euro. Dar suntem intr-o economie de piata. Eu consider ca nu este nici o problema, operatorii isi pot vinde locurile, atâta timp cât au muncit sa le obtina. Cu o singura conditie: sa taie chitanta“, a spus Nistor Duval, presedinte al Camerei Taximetristilor.


Primaria craioveana, cea care coordoneaza activitatea de taximetrie in oras, nu poate face nimic pentru a descuraja specula cu locuri. Singura solutie ar fi organizarea unui flagrant cu ajutorul politiei, insa practicantii meseriei evita sa faca acest lucru. Stiu ca daca ar da in vileag practica nu ar mai avea ce cauta printre taximetristi. Asa ca prefera sa plateasca „taxa“ si sa câstige un ban. Pe de alta parte, si legea da operatorilor de taxi portite de scapare. Spre exemplu, pentru a obtine autorizatia taxi, persoanele fizice independente trebuie sa fie proprietarele masinilor pe care le scot pe traseu. In schimb, masinile operatorilor pot fi proprietate, inchiriate sau in leasing. Dupa un an, societatile pot schimba masina pe care au obtinut autorizatia, fie pentru ca le inlocuiesc cu unele noi, fie pentru ca reziliaza contractele de inchiriere. In cazul rezilierii contractelor, pe aceeasi autorizatie pot aparea alte masini, poate si in schimbul unor sume de bani. Din datele primariei, anul acesta au avut loc circa 400 de asemenea schimbari de masini.


Placutele buclucase


Vânzarea locurilor de taximetrie nu este singura problema a municipalitatii. In multe cazuri, primaria nu poate da autorizatii unor persoane de pe lista de asteptare din cauza celor care refuza sa predea placutele cu numarul autorizatiei, desi aceste autorizatii le-au fost anulate din cauza abaterilor. Pâna in prezent, primaria a anulat 18 autorizatii de taximetrie, dintre care 15 pe numele unor persoane fizice independente si trei care apartineau unor operatori persoane juridice. Majoritatea sunt contestate in instanta. Sase cazuri au fost deja solutionate, din care patru in favoarea primariei. Ciudat este ca in doua cazuri contestatarii au câstigat la instanta, desi toate autorizatiile au fost anulate pentru acelasi motiv: nevizarea lor in termen. Potrivit legii, toate autorizatiile trebuie vizate la fiecare an. La prima si a doua abatere, autorizatiile sunt suspendate pe o perioada de câte o luna. La a treia, acestea sunt anulate. „Suntem in instanta cu multi dintre taximetristi dupa ce le-am anulat autorizatiile. Cei ale caror autorizatii au fost anulate nu vor sa vina la primarie pentru depunerea placutelor. Singura solutie este sa le publicam in presa si sa le declaram nule“, a declarat viceprimarul Gheorghe Nedelescu, cel care coordoneaza activitatea de taximetrie din oras. La rândul sau, presedintele Camerei Taximetristilor, Nistor Duval, a precizat ca incearca incheierea unui protocol cu primaria privind problema placutelor. „Din pacate, asa se intâmpla cu placutele. Noi vom incheia mâine (astazi – n.r.) un protocol cu primaria prin care cei care nu predau placutele sa nu mai poata primi niciodata acea recomandare din partea Camerei Taximetristilor, fara de care nu pot obtine autorizatia taxi. Cu placutele nu au ce face, pentru ca nu cred ca sunt nebuni sa le mai foloseasca. Asta ar insemna deja fapta penala“, a spus Duval.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU