25.1 C
Craiova
marți, 21 mai, 2024
Știri de ultima orăLocalNavele societatii NFR Drobeta sint blocate la intrarea in Serbia-Muntenegru

Navele societatii NFR Drobeta sint blocate la intrarea in Serbia-Muntenegru

• Taxa era prevazuta din 1993 in legislatia sirba, dar nu a fost aplicata
• Armatorii asteapta rezultatele negocierilor dintre autoritatile romane si cele sirbe • Daca situatia nu va fi rezolvata, nu sint excluse actiunile
de protest pe Dunare

Societatea de Navigatie Fluviala Romana (NFR) Drobeta are blocate pe Dunare, la intrarea in Serbia-Muntenegru, mai multe convoaie de marfa, pe care le transporta din Austria, dar cu care nu poate tranzita apele teritoriale ale statului vecin, din cauza taxelor prea mari impuse de sirbi.

De la sfirsitul saptaminii trecute, pentru fiecare convoi ce tranziteaza Dunarea, pe spatiul Serbiei-Muntenegru, armatorul sau beneficiarul marfii incarcate in barje este obligat sa plateasca o taxa de garantie, a carei valoare se ridica la 40 la suta din valoarea transportului.

In legislatia sirba, taxa exista inca din 1993, dar nu a fost aplicata pina in prezent. In urma cu doua saptamini, in urma unor discutii intre partea romana si cea din tara vecina, s-a renuntat initial la introducerea taxei de garantie. Sirbii au revenit insa asupra deciziei, punind astfel in dificultate armatorii romani.

„Avem trei convoaie blocate, care sint oprite la intrarea in Serbia-Muntenegru, la Prezdam, pentru taxa de garantie in ceea ce priveste trecerea cu marfa pe teritoriul tarii vecine. Sirbii cer o garantie de 40 la suta din valoarea marfii, pe care trebuie sa o suporte armatorul sau beneficiarul marfii. La autoritatile din Belgrad s-a deplasat si patronul firmei pentru care noi transportam marfa si va incerca sa rezolve cumva aceasta problema. Am inteles ca va avea loc o intilnire intre ministrul transporturilor, Miron Mitrea, si ministrul de externe, Mircea Geoana, si omologii lor din Serbia-Muntenegru. Practic, prin aceasta taxa, s-a blocat tranzitarea statului vecin“, a spus Florinel Bejenaru, directorul NFR Drobeta.

NFR Drobeta inregistreaza pierderi importante

Nu este pentru prima data cind NFR Drobeta inregistreaza pierderi importante din cauza taxelor impuse de autoritatile din Serbia-Muntenegru. La sfirsitul anului 2000, armatorii romani au blocat Dunarea cu barje pentru ca sirbii nu permiteau deschiderea podului de la Novi Sad, decit o data pe saptamina si contra unor taxe foarte ridicate. NFR Drobeta a inregistrat pierderi de citeva sute de mii de dolari din cauza taxelor si intirzierilor in livrarea marfurilor.

Federatia Sindicatelor Navigatorilor a primit, la acea data, mesaje de solidaritate din partea sindicatelor navigatorilor din Ucraina si Bulgaria, care amenintau cu blocarea Dunarii la Passau, in Germania.

Aceasta problema s-a rezolvat, in cele din urma, podul fiind ridicat, in prezent, de cel putin trei ori in fiecare saptamina. Nici in cazul ultimei taxe impuse de autoritatile sirbe, armatorii romani nu exclud declansarea unor masuri de protest, daca nu se va ajunge la o intelegere.

„La Novi Sad, nu mai sint probleme asa de mari, dar aceasta taxa este catastrofala pentru noi. La un convoi, care are marfa de un milion de dolari, sa platesti 400 de mii de dolari, doar pentru ca tranzitezi Serbia, este foarte mult. NFR Drobeta pierde enorm de multi bani, in aceasta perioada. Deocamdata nu putem face o estimare, pentru ca este numai inceputul. Avem nave blocate de doua zile. Toti colegii nostri sint disperati pentru ca intr-un asemenea caz nu se mai poate trece prin apele sirbesti“, a precizat directorul NFR Drobeta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS