22.8 C
Craiova
luni, 29 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalSantierul SEVERNAV a lansat la apa prima nava de pasageri fabricata in Romania

Santierul SEVERNAV a lansat la apa prima nava de pasageri fabricata in Romania

Cel mai vechi santier naval din Romania – SEVERNAV – a lansat simbata la apa prima nava de pasageri construita in Romania. Premiera din industria de profil a fost posibila dupa munca sustinuta, timp de un an si jumatate, a salariatilor societatii, care vor lansa la apa, pina la sfirsitul anului, alte noua nave. Muncitorii de la SEVERNAV trebuie sa duca la indeplinire contracte incheiate deja si care le dau siguranta locurilor de munca, macar pina in 2004. Si asta, in conditiile in care, in urma cu doi ani, DE 70 si calea ferata Drobeta Turnu Severin-Timisoara erau blocate de salariatii santierului, care se temeau ca-si vor pierde locurile de munca in urma achizitionarii de la FPS a unui important pachet de actiuni de catre investitorul „strategic“ Ede Erdely.

Nava maritima de pasageri Avanui 3 a fost lansata simbata dimineata la apa, in jurul orei 7.30, la santierul naval SEVERNAV Drobeta Turnu Severin. Vasul, cu o capacitate de 3.800 tdw, o greutate de 3.000 de tone, o lungime de 116 metri si o inaltime de zece metri, a fost construit pentru compania de transport maritim AVANUI din Tahiti. Ea va putea transporta 200 de pasageri, dar si marfuri. Armatorul din Polinezia Franceza a solicitat santierului naval din Drobeta Turnu Severin predarea la cheie a vasului, a carui valoare se ridica la aproximativ 16 milioane de euro, finantarea fiind realizata prin Banca Comerciala Romana. La lansare au fost prezenti si reprezentantii companiei AVANUI, Jules Wong – director de marketing, si Wong Shirley, sotia acestuia, care a fost si nasa vasului. „Sint convins ca dupa ce vor vedea calitatea acestei nave, vor veni si alti armatori sa comande astfel de vase la Turnu Severin. Am avut incredere in acest santier naval si sintem convinsi ca vom colabora bine in continuare. Avem intentia sa mai construim o nava – Avanui 4, tocmai pentru ca sintem multumiti“, a declarat Jules Wong. Lansarea la apa s-a realizat fara probleme, desi a fost intirziata cu aproximativ un sfert de ora, deoarece nu s-a putut aprecia exact nivelul apei, comparativ cu greutatea foarte mare a navei. „Lansarea a decurs in conditii normale. Este prima din acest an, dar pina la sfirsitul anului vom mai lansa noua nave. Avanui 3 este un vas destinat transportului de marfa si pasageri, pentru o companie din Polinezia Franceza, o nava care se construieste pentru prima oara la noi. O nava mai grea decit aceasta nu am construit niciodata, nici ca lungime, nici pentru pasageri. Construirea ei a inceput in noiembrie 2000 si va fi finalizata in aproximativ doua luni“, a declarat Dumitru Ciortan, directorul tehnic al santierului SEVERNAV Drobeta Turnu Severin. Directorul SEVERNAV, Stelian Stacioiu, a declarat ca, pentru construirea navei Avanui 3, santierul a trebuit sa respecte standardele internationale si cele franceze in domeniu, extrem de exigente.

In acest an, SEVERNAV va construi pentru un armator extern, tot in premiera, o nava pentru transportul etilenei, cu o capacitate de 8.000 de metri cubi. In afara de cele doua nave prototip, SEVERNAV mai are comenzi pentru sapte nave, pentru clienti din Norvegia, Portugalia si Olanda.

Daca Ede Erdely punea mina pe SEVERNAV, premiera de simbata nu mai exista

In perioada urmatoare, pe nava Avanui 3 se vor executa lucrarile de finisare, de amenajare a interioarelor, de implementare a sistemelor tehnice si de comanda, toate subansamblele necesare fiind achizitionate de catre santierul SEVERNAV de la parteneri traditionali din domeniu. Livrarea catre beneficiar se va realiza in luna iunie, cind nava va pleca spre Constanta si de aici, spre Oceanul Pacific. Prima lansare din acest an de la santierul SEVERNAV Drobeta Turnu Severin a constituit un succes, aplaudat la scena deschisa de catre familiile muncitorilor din fabrica. SEVERNAV, unul dintre cele mai profitabile santiere navale din Europa este acum pe lista APAPS, pentru privatizare, dar conducerea societatii nu detine informatii concrete privind un transfer de actiuni catre un potential investitor. In octombrie 2000, cind s-a pus problema privatizarii SEVERNAV, muncitorii au blocat DE 70 (Drobeta Turnu Severin-Timisoara), nemultumiti de rezultatul discutiilor dintre liderii sindicali si reprezentantii FPS, privind privatizarea societatii si de faptul ca societatea ar fi putut fi preluata de investitorul Ede Erdely, cel care a cistigat negocierea pachetului majoritar de actiuni. La acea vreme, salariatii de la SEVERNAV se temeau ca investitorul nu va pastra obiectul de activitate al santierului si, treptat, isi vor pierde locurile de munca. Greva declansata atunci de muncitori si care aducea pierderi de aproximativ un miliard de lei pe zi pentru santier i-a determinat pe mai-marii de la FPS sa anuleze contractul cu Ede Erdely si, implicit, privatizarea SEVERNAV. ERDELY FOREX, societatea care isi adjudecase initial un pachet important de actiuni de la santierul naval severinean, a dat in judecata FPS, dosarul nefiind inca solutionat. Potrivit conducerii SEVERNAV, daca Ede Erdely ar fi reusit sa-si adjudece privatizarea santierului naval, pentru cele trei milioane de dolari-pret avansat, societatea severineana nu ar mai fi lansat la apa simbata, in premiera, nava Avanui 3.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS