13.1 C
Craiova
joi, 25 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateElevi bursieri la clasă, de 2 şi 4 la examene

Elevi bursieri la clasă, de 2 şi 4 la examene

Ierarhizarea elevilor în funcţie de media de admitere arată că în multe cazuri elevi cu media celor patru ani de gimnaziu peste 9, chiar la 9,80, au obţinut la evaluarea naţională note între 2 şi 4. În Dolj astfel de cazuri sunt la şcoli din mediul rural dar şi la şcoli din Craiova. Elevii au fost chiar bursieri pentru rezultatele deosebite, dar la examene nu au mai confirmat excelenţa de la clasă.

Directorii unităţilor şcolare au diferite explicaţii. Unii zic că este vorba de o generaţie care a învăţat doi ani online şi evaluarea nu a fost obiectivă, alţii spun că mediile generale sunt mari, dar că la disciplinele de examen elevii au avut medii mici şi la clasă, ori că, pur simplu, elevii nu mai sunt interesaţi de notele de la examen pentru că pot fi admişi la licee şi cu medii mici. În unele cazuri izolate apar şi alte probleme personale, cum ar fi o poveste de dragoste care schimbă traiectoria celor patru ani de gimnaziu.

De aproape 10 la clasă şi de 3 şi 4 la examen

Cea mai mare discrepanţă între mediile din gimanziu şi notele de la examen este la Caraula. Un elev are media generală a celor patru ani de gimnaziu 9,80, dar la examen are 4.80 la română şi 3.10 la matematică. La această unitate şcolară au fost patru elevi la Evaluarea Naţională şi la toţi se observă diferenţe mari între mediile de la clasă şi cele de la examene. Aşa că exemplele pot continua un alt elev cu media generală 9, 15 care la examen la matematică a obţinut 3.50. Elev de 9,91 media generală are 6,80 la examen la matematică. Elev de 8,95 media gernerală are la examen 4,90 la proba de română şi 3,10 la matematică.


Managerul unităţii şcolare spune că, în general, elevii au note mici la examene pentru că nu lucrează suplimentar şi nu sunt interesaţi nici măcar de pregătirea de la şcoală.

„Cazul cu media 9.80 este al unui elev cu cerinţe educaţionale speciale. Are probleme de sănătate, i-a venit şi rău în clasă şi profesorii au evitat să-i dea note mici. Diferenţe sunt şi la ceilalţi elevi, pentru că nu sunt interesaţi de pregătire suplimentară. Nu lucrează nici în particular şi nu vor să participe nici la orele suplimentare cu profesorii de la clasă. Am făcut şi şedinţe cu părinţii, dar au spus că nu au ce să le facă. Am observat că a scăzut interesul pentru notele de la examen pentru că au văzut că pot intra la licee cu medii foarte mici, şi profesorii care vin de acolo cu oferta de admitere le spun că nu vor avea probleme, trebuie să fie doar prezenţi. Şi eu sunt supărat că au notele mici la examen”, a spus Toni Ionel Capac, directorul Şcolii Gimnaziale Caraula.

O poveste de dragoste a schimbat situaţia şcolară


Şi la Şcoala Gimnazială Brabova se vede o discrepanţă mare. Elev de 9,18 media generală a obţinut 4.15 la română şi 2.50 la matematică. Cum a fost posibil? Managerul spune că este un caz aparte, pentru că e vorba de o poveste de dragoste care a apărut brusc, în timpul acestui an şcolar. „Da, diferenţa cea mare este la o elevă foarte inteligentă. Dar, din păcate, s-a îndrăgostit în urmă cu trei luni de un băiat de clasa a VII-a. Locuiesc împreună. Familiile sunt de acord, nu avem ce să facem. Au venit la şcoală, dar obosiţi. Chiar este o tragedie. Eu nu am întâlnit aşa ceva în toată cariera mea”, a spus Alin Bondoc, directorul Şcolii Gimnaziale Brabova.

La Întorsura, directorul dă vina pe emoţii


La Întorsura au fost şapte elevi la Evaluarea Naţională. Trei dintre ei au medii generale peste 9 în gimnaziu, dar la evaluare au avut puţin peste 4, fie la matematică, fie la română. Directorul unităţii şcolare spune că de vină ar fi emoţiile, pentru că la simulări elevii ar fi avut note mai mari.

„În fiecare an au fost note mici la examen. Oricum, anul acesta sunt mai mulţi elevi promovaţi comparativ cu anul trecut, când procentul de promovare a fost zero. Cred că diferenţele mari se explică şi prin faptul că au emoţii la examen, sunt stresaţi. La simulări au fost şi note peste 7 şi peste 6. M-au surprins şi pe mine rezultatele de la examen pentru că după au susţinut probele au venit la şcoală şi erau încântaţi de ceea ce au făcut. Au susţinut examenele la Radovan. Nu au depus contestaţii, probabil şi pentru că centrul de examen era departe şi părinţii sunt la serviciu”, a spus Elian Marinescu, directorul şcolii din comuna Întorsura.

Întrebat dacă elevii au parte de consiliere de specialitate pentru a face faţă emoţiilor unui exeman, directorul a spus că nu există consilier psihopedagogic în şcoală. „Nu avem cosilier pishopedagogic. Este o şcoală mică. Nu avem nici post de secretară, este cineva cu normă de 0,25. Cred că nici în şcolile din Craiova elevii nu au un consilier psihopedadgogic, este un om la câteva unităţi şcolare. La noi, dirigintele face cu ei consilierea”, a mai spus directorul şcolii gimnaziale Întorsura. Şi exemplele din mediul rural pot continua. La Şcoala Dobreşti, elev de 9,08 la clasă are note de 3 la Evaluarea Naţională.

Multe cazuri de note mari la clasă şi rezultate


Şi în Craiova sunt exemple de acest fel în mai multe şcoli. La Şcoala gimnazială „Sfântul Gheorghe”, elev de 9,40 în gimnaziu, la Evaluarea Naţională are 4,50 la la română şi 2,50 la matematică. La Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu”, elev de 9,56 la clasă a obţinut la examen 5.00 la română şi 2,50 la matematică. Şi chiar şi la Şcoala Gimnazială „Mircea Eliade”, unde sunt mulţi elevi de 10 şi la clasă dar şi la examen, se observă două cazuri în care sunt diferenţe mari de notare între clasă şi examen. Cea mai mare diferenţă este la un elev care are 9.46 la clasă şi note de 4 şi 3 la Evaluarea Naţională.


Directorul şcolii, Ioana Genoveva, spune că a contat mult şi perioada pandemiei. ” Cu siguranţă elevii au luat note mici la examen şi la clasă la româna şi la matematică au avut medii mici. Media generală cuprinde mai multe discipline. În plus, vorbim de elevi care doi ani au învăţat şi au primit note online, iar profesorii au fost în incapacitate de a evalua corect pentru că s-a dovedit public că elevii au apelat la tot felul de metode pentru a răspunde la cerinţele evaluării. Ştim cât de mult a durat ca să fie securizat sistemul de evaluare. Şi sunt doi elevi în astfel de situaţii, nu cred că aceasta este o problema pe care să o putem raporta la întreg sistemul educaţional”, a spus directorul Şcolii Gimnaziale „Mircea Eliade” din Craiova.

Notele de la calsă se dau şi pentru încurajare

Dar la alte şcoli sunt şi mai multe exemple de acest fel. La Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Craiova, apar diferenţe de 3, 4 puncte şi chiar mai mult între mediile de la clasă şi notele de la examen. Cea mai mare discrepanţă pare a fi la un elev de 9,34 la clasă cu note de 3 şi 4 la examen. Managerul unităţii şcolare spune că este posibil să se fi acordat note mai mari la clasă pentru a încuraja învăţarea.


„Probabil că notele de la clasă sunt prea mari. E vorba de faptul că la clasă cel mai bun elev este încurajat cu un punctaj mai mare. Că altfel ar trece clasa 1-2 şi restul ar rămâne repetenţi. Diferenţe mari între clasă şi examen sunt în foarte multe situaţii. Şi cei care au medii de 6 la clasă şi iau 2 la examen sunt în situaţia asta. E o diferenţă de cel puţin 4 puncte între notele de la clasă şi cele de la examen. În plus , dacă un elev are note mici la disciplinele de bază, dar are note mari la sport, desen, muzică, educaţie tehnologică, media generală creşte foarte mult”, a spus Gheorghe Barbu, directorul Liceului Tehnologic Transporturi Auto Craiova.


La nivelul judeţului Dolj sunt 598 de elevi de absolvenţi de clasa a VIII-a care au medii de admitere între 1,93 şi 4.99, medii care arată diferenţe colosale între rezultatele de la clasă şi cele de la examen. Întrebarea este cât de obiective sunt evaluările de la clasă şi ce se va face pentru ca un elev să îşi cunoască adevăratul nivel de pregătire pentru a face faţă unui examen?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS