5.3 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProf.univ.dr. Nicu Bîzdoacă, prorector al Universității din Craiova: „Strategia pe termen lung este de a schimba admiterea“

Prof.univ.dr. Nicu Bîzdoacă, prorector al Universității din Craiova: „Strategia pe termen lung este de a schimba admiterea“

Universitatea din Craiova a început o serie de proiecte europene prin care studenții primesc burse, iar din toamnă va avea și un Centru de Învățare și Asistență Educațională unde vor avea loc cursuri remediale și vor beneficia de consiliere pentru orientare profesională, astfel încât să se reducă abandonul școlar. Prorectorul prof.univ.dr. Nicu Bîzdoacă spune că proiectele au pus accent pe formarea studenților, având ca efect imediat creșterea numărului cursanților, și că pe termen lung conducerea actuală vizează schimbarea admiterii, astfel încât tinerii să își aleagă cât mai corect specializarea. Selecția cursanților va fi pe bază de examen, dar subiectele nu vor testa capacitatea de memorare a candidaților sau capacitatea de a rezolva anumite probleme.

Universitatea din Craiova a înregistrat o creștere a numărului de studenți în ultimii doi ani, spune actuala conducere. „În ultimii doi ani, conducerea universităţii s-a orientat foarte mult spre tot ceea ce înseamnă activitatea de formare a studenţilor. Sigur, datele acestor orientări se pot transpune în cifre. În urmă cu doi ani, Universitatea din Craiova avea un număr total de 17.000 de studenţi, iar acum, în ciuda regresului demografic, are 19.000 de studenţi, ceea ce înseamnă că suntem pe o cale ascendentă. Ne dorim să avem un număr mai mare de studenți, dar ceea ce va conta va fi calitatea“, a precizat prof.univ.dr. Nicu Bîzdoacă, prorectorul Universității din Craiova.
În prezent, una dintre probleme este că nu toți tinerii ajung să fie și absolvenți. Cadrele didactice spun că au realizat un studiu pe baza căruia au identificat faptul că principala cauză a a abandonului școlar o constituie modul în care își aleg facultatea.
Rezultatele pozitive nu elimină această problemă a abandonului şcolar. De multe ori aleg facultatea şi specializarea pentru că acolo îi trimit părinţii, au auzit de la nişte prieteni că e interesant sau acolo au mers şi alţi colegi. Apoi, după primul sau al doilea semestru realizează că respectiva specializare nu este pentru ei, că este o specialiazare dificilă. În afara din aceasta, trebuie să recunoaştem că în anul I, când se fac materiile de bază, cam pentru majoritatea studenţilor matematica şi fizica sunt materii de încercare. Nu pot să dau vina neapărat pe mediul preuniversitar sau pe dezinteresul lor, dar, cu siguranţă, aceste materii au fost şi vor fi mai departe nişte materii dificile“, a explicat prof.univ.dr.ing. Nicu Bîzdoacă.
În acest an, pentru tinerii care întâmpină dificultăți la programele de studii se va deschide Centrul de Învățare și Asistență Edicațională.
„În cadrul acestui proiect, care a fost câştigat în cadrul unei competiţii de tip proiecte Rose, sub programul centre de învăţare noi, ne propunem ca în cadrul acestui centru să realizăm un loc în care studenţii să se simtă ascultaţi. Cadrele didactice vin să dialogheze cu ei, să le explice, să le arate acea luminiţă de la capătul tunelului, să facă aceste cursuri de matematică și fizică pe care le-am identificat a fi dificile, pe înţelesul lor, sau să le prezinte partea practică pe care de multe ori ştiinţele abstracte, mai ales în anii mici, nu o pot releva astfel încât studenţii să vadă efectiv care este scopul sau care este mortivul pentru care învaţă aceste discipline. În afară de asta, trebuie să recunoaştem că tehnica, prin gadgeturile create, îşi pune amprenta asupra societaţii noastre. Și, din păcate, de cele mai multe ori uităm să le comunicăm. În cadrul acestui centru de învăţare încercăm să creăm acest cadru în care studenţii să înveţe să comunice nu numai cu cadrele didactice, dar şi între ei, să poată să dezvolte la rândul lor o serie de proiecte, o serie de studii, care să îi ajute“, a mai spus prorectorul Universității din Craiova.

Admiterea pe baza unui examen unic

Pentru orientarea cât mai corectă a tinerilor, pe termen lung strategia va fi să se schimbe modalitatea de admitere.
„Trebuie să împărtășesc că strategia pe termen lung a actualei conduceri a universităţii este ca încetul cu încetul la Universitatea din Craiova să se dea un examen de admitere unic. Nu va fi un examen cu care ne-am obişnuit legat de capacitatea studenţilor sau elevilor de a memora ceva sau de a rezolva un anumit tip de probleme, ci pur şi simplu vom încerca să identificăm de la început abilităţile sau tendinţele acestora pentru a se specializa într-o anumită direcţie sau nu. În afară de acesta, care va fi un filtru ce ne va permite să le facem o recomandare să se orienteze către un domeniu sau altul, ne gândim ca în viitor şi structura anului universitar să fie modificată în aşa fel încât din anul I, din moment ce se fac disciplinele de cunoştinţe generale, dacă un student va dori să treacă de la o specializare la alta, să poată face acest lucru dând un număr foarte redus de diferenţe“, a precizat prorectorul Nicu Bîzdoacă. O altă cauză a abandonului școlar în rândul studenților identificată de profesorii universitari este și resursa materială, iar o primă soluție sunt programele de burse.
„Un al doilea motiv este resursa materiaală. Şi în această direcţie au fost făcuţi paşi hotărâţi. Universitatea din Craiova oferă atât bursele pe care le permite legea educaţiei, cât şi bursele din veniturile proprii, cum este bursa Forumul carierei sau bursa INCESA, precum și bursele pe fonduri europene pentru orientarea lor pe partea de antreprenoriat, de practică“, a mai precizat prorectorul Universității din Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS