9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriUnele PFA-uri, supraimpozitate din 2018

Unele PFA-uri, supraimpozitate din 2018

Unele persoane organizate ca PFA vor plăti mai mulți bani la stat, iar altele vor fi avantajate din 2018. Au de pierdut tot cele cu venituri mici.
Unele persoane organizate ca PFA vor plăti mai mulți bani la stat, iar altele vor fi avantajate din 2018. Au de pierdut tot cele cu venituri mici.

Persoanele care sunt și salariate și au și PFA plătesc contribuții și la CAS, și la CASS din 2018, în ciuda scutirilor promise. Vor fi dezavantajate persoanele cu PFA care câștigă sub salariul minim pe economie și vor avea de câștigat cele cu venituri foarte mari. Contribuțiile se plătesc la salariul minim, dar crescând acesta, sumele efective de plată vor fi mai mari ca acum, chiar dacă procentul de contribuții va fi mai mic decât în prezent. 

Dacă în urmă cu câțiva ani era mai profitabil să deschizi o afacere ca persoană fizică autorizată (PFA), din 2018 nu mai este în avantajul persoanei să desfășoare o activitate cu această organizare juridică, din cauza schimbării regimului fiscal al contribuțiilor sociale. De anul viitor va exista o diferențiere, astfel că unele PFA vor fi avantajate și vor plăti mai puțin la stat, în schimb altele, cele mai multe, vor plăti mai mulți bani la stat.

Care este regimul actual de impozitare

Până la finele anului 2017, PFA-urile plătesc impozit pe venit de 16% și contribuția la Sănătate de 5,5%. Diferențiere există la plata contribuției la asigurările sociale. Până acum, PFA-urile care plătesc în sistem real, la veniturile realizate, puteau opta pentru plata contribuției de asigurări sociale (CAS) de 10,5% sau de 26,3%. În cazul în care optau pentru cota de 10,5% (procentul coincide cu contribuția angajatului, la firmele care au salariați), atunci era asigurat parțial la Pensii, ca și cum ar fi la jumătate de normă, în sistemul ce presupune venituri din salarii. În cazul în care PFA opta petru plata cotei întregi de contribuție la CAS, de 26,3% (reprezentând echivalentul contribuției angajatorului și a angajatului), atunci persoana cu PFA era asigurată integral la pensii, însă sumele totale de plată la stat erau mai mari. Astfel, PFA care opta pentru cota de CAS de 10,5% plătea la stat 32% din venituri, iar cei cu PFA care optau pentru cota de CAS de 26,3% achitau, de fapt, la stat 47,8% din venituri. Potrivit specialiștilor în fiscalitate, cele mai multe PFA-uri preferau prima formă de plată a contribuțiilor, deci achitau 32% din venituri către stat.
Legislația valabilă până la finele anului prevede că PFA pot plăti contribuții de minimum un salariu minim pe economie și de maximum cinci salarii medii pe economie. Deci, acum sunt avantajați cei care câștigă efectiv peste cinci salarii medii pe economie.
Specialiștii în fiscalitate susțin că aceia care au și salariu, și venituri din PFA ar putea renunța la contractul de muncă pe care îl au ca salariat, din moment ce vor plăti aceleași contribuții pe PFA. În felul acesta, pe ansamblu, bugetul de stat ar avea de pierdut, prin diminuarea numărului contractelor de muncă.

Din 2018, PFA vor plăti la stat 45% din venit

Din 2018, în contextul trecerii contribuțiilor de la angajator la angajat și al reducerii impozitului pe venit de la 16% la 10%, iată ce vor plăti PFA-urile la stat: CAS de 25% din venit, CASS de 10% și impozit pe venit de 10%. În total, 45% din venitul PFA-urilor. Vor fi dezavantajate PFA-urile care aveau și au venituri mici. Vor fi dezavantajate și persoanele care sunt organizate ca PFA și au și salariu, pentru că vor plăti contribuții atât pe PFA, cât și ca salariat. Deși, inițial, în proiectul OUG 79/2017 care a modificat Codul fiscal se spusese că nu vor mai plăti contribuții pe PFA cei care au salariu, în forma finală a actului normativ a dispărut prevederea.
Vor fi dezavantajate persoanele care au venituri sporadice pe PFA sau venituri mai mici decât salariul minim pe economie, din cauză că, de anul viitor, contribuțiile vor fi achitate la nivelul salariului minim pe economie și nu vor putea scădea sub acest nivel. Dacă salariul minim pe economie se majorează de la 1.450 de lei la 1.900 de lei, cum este în proiect la ora actuală, atunci costurile PFA-urilor cu impozitarea cresc destul de mult. De exemplu, o PFA care are venituri de 1.000 de lei într-o lună va fi obligată să achite la stat contribuții de 665 de lei pentru luna respectivă (1.900 leix35%). Păstrând proporția, într-un an, PFA va achita 7.980 de lei dacă va crește salariul minim pe economie. În prezent, PFA care are cea mai mare cotă de contribuții achită 461 lei pe lună, la actualul salariu minim pe economie. Vor fi dezavantajate persoanele care au PFA și nu câștigă niciun ban într-o lună sau mai multe. De exemplu, dacă într-un an venitul este de 10.000 de lei pentru PFA, atunci contribuțiile ce trebuie achitate ar fi de 7.980 de lei, ceea ce ar fi absurd.
Vor fi avantajate doar PFA care câștigă într-un an peste 12 salarii minime brute pe economie. Aceste PFA pot plăti contribuții la nivelul real ales, dar nu mai puțin de salariul minim pe economie.
Unii specialiști în fiscalitate spun că opțiunile unei afaceri oscilează între microîntreprindere și PFA. Cei cu venituri mici, care aveau profituri mai mari de 6,25%, sunt avantajați de sistemul microîntreprinderii și dezavantajați dacă se organizează ca PFA, în timp ce aceia care au venituri mai mari de 12 salarii minime pe economie ar fi avantajați să rămână ca PFA.
Există, totuși, o diferență majoră între cele două forme de organizare a unei afaceri. În cazul PFA, banii câștigați sunt ai persoanei respective din momentul încasării lor, în schimb ca microîntreprindere poți dispune de acei bani abia anul următor, după ce îi repartizezi sub formă de dividende. Dividendele sunt impozitate cu 5%, dar de la anul se plătesc și contribuții la Sănătate (CAS), calculate la nivelul salariului minim pe economie, indiferent cât de mare ar fi dividendul repartizat.
La sfârșitul lui 2016, în Dolj erau circa 11.800 de PFA-uri active, în scădere față de 2015, din cauza faptului că după modificările aduse Codului fiscal aceste forme de organizare erau impozitate cu 32% din venituri, respectiv cu 47,8%, în funcție de cota de CAS adoptată.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS