14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriVești bune pentru fabrica Ford din Craiova: vine al doilea model

Vești bune pentru fabrica Ford din Craiova: vine al doilea model

Ovidiu Cioroianu, liderul celui mai mare sindicat din Ford, a declarat că deja se fac tot felul de calcule pentru introdu­ce­rea modelului EcoSport în fabricație la Craiova (Foto: Bogdan Grosu)
Ovidiu Cioroianu, liderul celui mai mare sindicat din Ford, a declarat că deja se fac tot felul de calcule pentru introdu­ce­rea modelului EcoSport în fabricație la Craiova (Foto: Bogdan Grosu)

Liderul sindical de la Ford, Ovidiu Cioroianu, a declarat, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la Alege TV, că în partea a doua a lunii septembrie, Ford ar urma să facă anunțul oficial privind cel de-al doilea model Ford care ar intra în fabricație la Craiova din 2017. Cioroianu a mai spus că oficialii Ford au avut mai multe întâlniri cu reprezentanți ai guvernului și că, în ultima perioadă, cei de la Ford Europa au venit la Craiova pentru a face calcule în uzină legate de costurile pe care le-ar implica producerea în România a micului SUV, Ford EcoSport.
Toamna ar putea veni cu vești bune din partea Ford Europa privind planurile de producție viitoare ce vizează fabrica din Craiova. Ovidiu Cioroianu, președintele unui sindicat reprezentativ din cadrul Ford Craiova, a precizat în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la Alege TV, că, probabil, spre sfârșitul anului 2017 va intra al doilea model în fabricație în uzina din Craiova, dar că anunțul oficial ar putea fi făcut luna viitoare. „Astăzi, la ora la care vorbim, eu zic că ar putea intra un nou model în fabricație la sfârșitul anului 2017. Anunțul oficial ar putea fi făcut de Ford în a doua parte a lunii septembrie“, a precizat Ovidiu Cioroianu.
Deși compania nu a transmis oficial care va fi al doilea model care va intra în fabricație la Craiova, pe lângă cel care se produce în prezent aici (Ford B-Max), lucrurile conduc tot mai mult către micul SUV EcoSport, care a început să fie vândut pe piața europeană în 2014 și despre care se vorbește tot mai des în uzina Ford de la Craiova. „Deocamdată este vorba despre EcoSport, SUV-ul acela de oraș, care inițial s-a produs în Brazilia, iar acum se produce în India și care a intrat și pe piața europeană, iar din 2017 ar putea fi făcut la noi. Dacă oficialii Ford nu vor face anunțul privind al doilea model anul acesta, atunci nu am putea să îl producem în timpul estimat sau am putea să-l facem, dar cu absolut toate piesele aduse din alte unități ale Ford din Europa“, a adăugat liderul sindical, precizând că EcoSport este o mașină pe aceeași platformă „B“, ca și B-Max, care se produce în prezent la Craiova, astfel că modificările aduse liniei actuale de producție nu ar fi foarte mari.

Se fac tot felul de calcule în fabrică pentru Ecosport

Ovidiu Cioroianu a mai declarat în emisiune că reprezentanți ai Ford Europa au venit deja în fabrica de la Craiova pentru a vedea de ce investiții ar mai fi nevoie pentru eventuala producție a EcoSport în uzina craioveană. Momentan, el spune că mai-marii Ford fac o serie de calcule privind costurile pe care le-ar presupune producerea modelului EcoSport în fabrica Ford din Bănie, respectiv dacă ar fi mai eficient să vină furnizorii aici sau să se aducă piesele din alte țări. În acest ultim caz, se fac o serie de calcule pentru a se vedea din ce colțuri ale Europei ar fi mai avantajos să se aducă piese.
Sindicalistul a recunoscut că lucrurile se pot schimba în orice moment în ceea ce privește opțiunea Ford Europa pentru introducerea unui al doilea model în fabricație la Craiova, dar este optimist că angajații de la Ford Craiova vor avea locurile de muncă asigurate mult timp de acum înainte.

Se cere ajutor de stat pentru noul model Ford?

În urmă cu două luni, Ford anunța că oficiali de la vârful companiei, din cadrul Ford Europa, s-au întâlnit cu reprezentanți ai guvernului român pentru a discuta despre un posibil nou model Ford care ar intra în fabricație la Craiova din a doua parte a anului 2017. Potrivit unor surse apropiate negocierilor, Ford ar fi cerut oficialilor români ajutor de stat pentru al doilea model pe care l-ar aduce în România, dar și investiții în infrastructura rutieră și feroviară necesară transportării mașinilor peste graniță. Din spusele liderului sindical în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, în ultima perioadă, aceste întâlniri între oficialii Ford și cei din guvernul român s-au întețit.
„Ceea ce pot să vă spun eu este că întâlniri cu oficialități din România au mai existat anul acesta. Și nu este vorba despre două – trei întâlniri, ci de mult mai multe și până nu se ajunge la un acord, anunțul (de producere a unui al doilea model la Craiova – n.r.) nu va fi făcut“, a spus liderul sindical de la Ford. Potrivit legislației din Uniunea Europeană, statele pot acorda ajutoare de stat companiilor producătoare în limita a 20% din valoarea investițiilor pe care le face în țara respectivă compania privată.
Cât despre accesul la infrastructură, Cioroianu a menționat că, în prezent, pentru Ford este mai ușor să transporte către Vestul Europei mașinile produse în India decât să fie transportate din România către aceleași destinații.

Cât pierd salariații atunci când stau în șomaj tehnic

Din spusele liderului sindical, în luna septembrie nu ar mai fi anunțate opriri temporare ale producției la Ford Craiova, dar în lunile următoare până la finele anului ar mai fi scurte perioade de șomaj tehnic. Atunci când sunt în șomaj tehnic, în zilele de opriri temporare de producție, angajații sunt plătiți cu 80% din salariile de bază, dar ei pierd sporurile și bonurile de masă pe acea perioadă, astfel că pierderile la salarii pot fi cuprinse între 20 și 40% din venitul salarial total, în funcție de departamentul în care activează omul. În cazul în care în luna respectivă nu a fost șomaj tehnic, angajații pierd doar 8% din salariu, undeva între 170 și 200 de lei, pentru că, de comun acord cu sindicatele, s-a stabilit ca timpul de lucru săptămânal să fie redus cu 8%, astfel încât vinerea se lucrează doar patru ore pe zi, iar în consecință, angajații sunt plătiți mai puțin. În cazul în care apar zile de șomaj tehnic, angajații de la Ford pierd și mai mult la salariu. „Nu ai sporul de bandă, adică spor de lucru în flux continuu în perioada de șomaj tehnic, nu ai sporul de mobilitate pentru cei de la logistică, nu ai sporul de caracteristici pentru zona de lucru… și pierzi și tichetul de masă. Pentru un angajat pe bandă, cu salariul mai mic se poate ajunge și la pierderi de 300 de lei pe lună“, a precizat Cioroianu. El a menționat că salariul mediu brut pe fabrica Ford din Craiova este de 2.900 de lei pe lună, ceea ce înseamnă aproximativ 2.100 – 2.200 de lei, în mână, în medie pe unitate. Potrivit Contractului Colectiv de Muncă din cadrul Ford, angajații companiei primesc trei prime pe an (de Paște, de Crăciun și de vacanță) care ajung la de 2,4 ori valoarea unui salariu dintre cele mai mici ale unui lucrător pe bandă.
La Ford Craiova există personal care nu a suferit nici o pierdere la salariu, pentru că nu a intrat în șomaj tehnic. Este vorba despre acei angajați care lucrează în structura pentru Ford Europa, respectiv lucrează pentru diverse repere necesare altor fabrici Ford din Europa, în afară de cea din Craiova.

Doar 2.630 de oameni mai lucrează la Ford

Din nefericire, numărul de angajați a scăzut considerabil la Ford de la preluarea uzinei de către producătorul american de autovehicule și până acum. Dacă înainte erau 4.600 de angajați la Ford Craiova, în prezent, din spusele liderului sindical, în fabrică mai sunt doar 2.630 de angajați. Cât despre un eventual program de plecări voluntare se pare că acesta nu ar mai exista pentru Ford Craiova. Sindicalistul susține că nu s-ar mai justifica din punct de vedere economic pentru companie să mai disponibilizeze personal fie și voluntar, să le plătească salarii compensatorii, iar din 2017 să îi angajeze din nou, pentru producția noului model. Compania nu a informat sindicatul de existența vreunui astfel de program prin care angajații să se treacă pe liste singuri, dacă vor să plece din fabrică și să primească până la 24 de salarii compensatorii, cum a fost până acum.
Ovidiu Cioroianu a conchis că și în prezent, din punct de vedere al costurilor și al calității, fabrica Ford din Craiova rămâne cea mai eficientă din Europa pentru acționari.
Emisiunea „Economia Su­dului“ poate fi urmărită pe internet, fie pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro, fie pe site-ul televiziunii, www.alege.tv.

Vânzările Ford Ecosport în Europa s-au dublat, dar rămân modice

Potrivit statisticilor oficiale de vânzări de autovehicule în Europa, în iunie 2014 EcoSport se vânduse în 1.493 de exemplare, la doar câteva luni de la lansarea pe piețele europene, potrivit left-lane.com. În iunie 2015, vânzările EcoSport în Europa s-au dublat la 3.790 de exemplare, dar sunt foarte departe de vânzările altor vehicule din gama Ford (Fiesta s-a vândut în 33.000 de exemplare în iunie, iar Ford Focus în 25.000 de exemplare, potrivit acelorași statistici europene de vânzări). Aceste cifre ce reflectă vânzările de mini-SUV-uri EcoSport sunt comparabile cu actualele vânzări ale vehiculului Ford B-Max, care se produce la Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS