13.4 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & Afaceri„Fabrica“ de topuri şi diplome pentru firme

„Fabrica“ de topuri şi diplome pentru firme

Firmele îşi cumpără locuri în topuri, cu diplome ce apar pe bandă rulantă. Cei naivi plătesc 98 de lei pentru o foaie de hârtie fără nici o valoare, înrămată, trimisă de la societatea din Bucureşti care se ocupă cu tot felul de clasamente. Iată cum iese o firmă pe locurile 1, 2 sau 3 pe ţară, pe judeţ sau pe oraş.

O firmă din Bucureşti confecţionează diplome pe bandă rulantă şi realizează topuri la nivel naţional, judeţean sau chiar pe localităţi, după cifra de afaceri, după profit sau după alte criterii, apoi vinde diplomele înrămate companiilor care figurează în clasamente. Aşa se face că mii de comercianţi se trezesc la sediul social cu o scrisoare din partea Borg Design SRL, prin care sunt informaţi că firma lor deţine un loc fruntaş pe oraş, judeţ sau chiar pe ţară şi le propune să le vândă diploma care atestă acel loc. O diplomă costă 94 sau 98 de lei. Mulţi comercianţi aleg să îşi cumpere diploma respectivă, să o etaleze la birou sau chiar să o mediatizeze pe reţelele de socializare, pentru a se lăuda cu rezultatul. Clasamentul nu este realizat de nici o instituţie şi nu este avizat de vreo autoritate. Pe o astfel de diplomă scrie că acel clasament este „certificat de www.listafirme.ro“, iar mai jos se regăseşte parafa celor de la Borg Design, firma care face clasamentele existente pe site-ul respectiv.

Diploma costă 94 sau 98 de lei

Reprezentanţii firmei au spus că preţurile diplomelor variază între 94 şi 98 de lei, în funcţie de rama pe care o alege compania „premiată“ (poate fi aşezată pe birou sau agăţată pe perete). „Companiile premiate au posibilitatea să comande diplome care prezintă poziţionarea în topuri, în preţ intrând realizarea acestora, transportul, afişarea pe site şi TVA. Aceste diplome pot constitui o recomandare în ochii clienţilor şi ai partenerilor“, a răspuns Iustin Diac, din partea firmei Borg Design.

Peste 8.000 de firme pe locul 1

Potrivit datelor de la Borg Design, anul acesta au fost identificate pe locul I exact 8.133 de companii, pe locul 2 s-au situat 1.956 de companii, iar pe locul 3 s-au clasat 2.336 de firme din ţară. Clasamentele se fac pe coduri CAEN, dar şi în cadrul aceluiaşi cod CAEN se fac tot felul de clasificări (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii etc.). Tot aranjând datele şi criteriile, probabilitatea ca o firmă să urce pe „podium“ este foarte mare.

Cum a obţinut o firmă privată bazele de date ale firmelor din România?

Întrebaţi cum realizează topurile, cei de la firma cu pricina au precizat că iau datele „din bilanţurile contabile ale firmelor depuse pe site-ul Ministerului Finanţelor“. Firma respectivă susţine că nu încalcă nici o lege şi că toate clasamentele sunt reale, cu date adevărate. „Locurile sunt conform datelor financiare publicate oficial. Nu au fost reclamaţii privind poziţia ocupată întrucât topul este bazat pe cifre verificabile. Sesizări primite: o companie ne-a sesizat că nu a intrat în top, bilanţul acesteia fiind publicat cu întârziere faţă de data realizării/publicării topului; o companie a reclamat includerea alteia în top, aceasta din urmă înregistrând un incident de plăţi faţă de reclamantă, motiv pentru care o considera neeligibilă. Topul ListaFirme este un top bazat pe criterii verificabile şi care se vrea o alternativă la topurile bazate pe criterii mistice“, ne-a răspuns Iustin Diac, de la Borg Design. Dar datele din bilanţurile contabile nu sunt accesibile oricui. O persoană care caută bilanţul unei firme pe site-ul mfinante.ro trebuie să treacă de o cheie de securitate a site-ului, tocmai pentru a se vedea dacă utilizatorul este o persoană. Utilizatorul poate verifica doar câte o firmă o dată şi nu poate face clasamente, statistici sau comparaţii între firme decât dacă le selectează una câte una de pe mfinante.ro. Un om nu poate să „aspire“ de pe site-ul Ministerului Finanţelor toate datele firmelor şi să le compare între ele, pentru a face clasamente sau topuri. Rămâne un mister cum reuşeşte o firmă privată să aibă acces la toată baza de date din România, atât la rezulatatele financiare, cât şi la cifrele de afaceri sau datele privind numărul de angajaţi, date pe care le compară şi creează astfel topuri.

„E un act de comerţ!“

Topurile care se realizează de către instituţii avizate, cum ar fi camerele de comerţ, se fac doar cu date furnizate de Ministerul Finanţelor Publice, la solicitarea camerelor de comerţ. Aceste instituţii realizează topuri în judeţele în care activează, iar acest lucru este permis prin Legea nr. 335/2007. Asemenea clasamente realizate de Camerele de Comerţ se fac pe baza datelor pe care ministerul le comunică unor astfel de entităţi, sub forma unor baze cu datele financiare ale tuturor companiilor dintr-un judeţ.
O altă instituţie care realizează topuri de firme la nivel naţional este Consiliul Naţional al Întreprinzătorilor Particulari Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), care face topuri anual, în funcţie de rezultatele financiare din bilanţuri.
Contactat de GdS, vicepreşedintele CNIPMMR, Valentin Cristea, a declarat: „Ceea ce face firma din Bucureşti este un act de comerţ! Ei vând diplome la fel cum s-ar vinde un tablou, un portret. Nu este un top în toată regula, nu are în spate o analiză a indicatorilor financiari ai firmelor pe care le pun în top, nu există un eveniment în care să se facă premierea firmelor, ca o formă de recunoaştere a rezultatelor acelor companii. Este, pur şi simplu, o vânzare de diplome, iar cei care sunt de acord şi cumpără un carton înrămat este treaba lor“. Vicepreşedintele CNIPMMR a mai spus că activitatea de realizare de topuri şi clasamente ale firmelor ar trebui să fie „mai bine reglementată din punct de vedere legal“.

Antreprenorii vor şi ei gratis date despre firme

Dacă o firmă privată ar solicita Ministerului Finanţelor baza de date cu firmele dintr-un domeniu sau dintr-un judeţ, este puţin probabil să o primească. Totuşi, unii comercianţi doresc statistici pe gratis de la autorităţi. „Ceea ce este pe listafirme.ro pe bani ar trebui să fie gratis la Ministerul Finanţelor. Eu vreau, de exemplu, să mă compar cu firme din domeniul meu de activitate. De ce să o fac pe bani, când aceste date sunt publice şi ar trebui să fie gratuite?“, a spus un manager din Craiova.

O afacere prosperă…

Ideea celor de la Borg Design de a face tot felul de topuri şi clasamente le-a adus afaceri prospere. Potrivit datelor de pe Ministerul Finanţelor, Borg Design a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,68 milioane de lei, în creştere faţă de 2011, când business-ul firmei era de 2,46 milioane de lei. Profitul companiei pe 2012 a fost de 525.812 lei. Activitatea principală a firmei, conform codului CAEN afişat pe mfinante.ro, este aceea denumită „Activităţi de editare a altor produse software“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS